Aviseringar
Rensa alla

Göra tvärtom angående sedlar och mynt


Ämnesstartare

Jag har en liten tanke:
Varför gör man inte så att man gör helt tvärtom när det gäller sedlar och mynt. Det vill säga att man låter 1000-,500,-100,- och 50-lappar vara i mynt och att 10or, 5or och 1kronor är i sedlar. Det är flera punkter som det skulle kunna vara bättre på.

T.ex:

*Plånboken blir inte lika tung när man har mycket sedlar i den istället för mynt
*Mynt är mer tåliga. Om höga valörer är av mynt så behöver man inte vara rädd för att dom blåser bort eller går sönder... Om en 1-kronors-sedel flyger bort blir man ju inte lika ledsen som om en 1000-lapp flyger bort
*den brinner ju för all del inte upp heller

Vad tycker ni? Diskutera!


   
Citera

Mynt är betydligt mycket enklare att tappa än sedlar. Tycker jag i alla fall.


   
SvaraCitera

Mynt är enklare att tappa, och traditionen är att sedlar nästan alltid är högre valörer än mynt. I vissa lite nyare länder som Kanada så har de mynt med höga valörer och sedlar med låga.


   
SvaraCitera

bububu:

*Plånboken blir inte lika tung när man har mycket sedlar i den istället för mynt

Men.. man kommer ju ha lika mycket mynt om man har fett mä cäsh i plånboken, och dessa kan man inte växla till sedlar, för då får man ett ton sedlar istället.


   
SvaraCitera

Mynt är väl ganska enkla att förfalska jämfört med sedlar?


   
SvaraCitera

respons:

Mynt är väl ganska enkla att förfalska jämfört med sedlar?


   
SvaraCitera

Det skulle gå åt en sjuhelvetes massa papper. Inte så miljövänligt

+ denna faktor

respons:

Mynt är väl ganska enkla att förfalska jämfört med sedlar?


   
SvaraCitera

mkt opraktiskt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

äum... det är ju lättare att tappa ett mynt en en sedel. Sen har jag aldrig mynt bara sedlar så då skulle min plånbok bli tyng


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera