Aviseringar
Rensa alla

google chrome när man skriver in adressen i adressfönstret


Ämnesstartare

så söker den ju automatiskt och det kommer direkt upp var man ska oftast så man bara behöver klicka enter.
men om man börjar skriva ett g så kommer google.se upp för mig och jag får gå ner och trycka på google.com. nu är jag så lat så att jag inte orkar göra detta och undrar om det går att ändra/vad det beror på? kan man bestämma vad som ska komma upp först? vad baseras det på? vilka sidor man besöker oftast? ska jag vara tvungen att klicka upp google.com femtusen ggr då så att den tar över?
likadant är det med wikipedia. vill komma till engelska versionen direkt men den söker upp wikipedia.se direkt.

sen undrar jag även (många frågor idag);) om man kan ställa vilka ikoner som ska komma upp på mest besökta? om man kan radera någon eller om man inte kan göra något åt detta.

jag har uppfattat det som att bokmärkena inte har något med detta att göra, kan man få det beskräftat?

(bonusfråga): när man högerklickar på en bild och kopierar så kunde man innan klistra in denna direkt i windows vista fotogalleriet. detta går inte för mig med chrome. går det att ändra någonstans? irriterande att man måste spara hela tiden. vill bara kunna kopiera > klistra in i fotogalleriet direkt och tagga den där.

OCH FÖRVISA MIG INTE TILL DEN DÄR DUMMA DATORTRÅDEN FÖR SVARET FINNS INTE DÄR OCH DET ÄR JU ETT RENT HELVETE ATT FÅ HJÄLP DÄR NÄR INGEN SER FRÅGAN.

detta är enkla frågor så ge mig några simpla svar nu[smile]misstänker att inget av detta går att göra något åt, men tekniken har ju kommit så långt så man ska aldrig säga aldrig, HAHAHAHA[smile]


   
Citera
Ämnesstartare

[censur]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Några speciella skäl till att inte byta webläsare? Firefox lägger den sida överst som du besökt flest gånger.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Några speciella skäl till att inte byta webläsare? Firefox lägger den sida överst som du besökt flest gånger.

Nej jag gillar verkligen chrome. Har redan vant mig vid det och det skulle vara lite som att byta från vista till xp nu om man säger så.

Men firefox lägger väl inte adressen direkt i adressfältet eller?

Dessutom tror jag som sagt att chrome också går efter 'mest besökta' så det skulle ändå inte resultera i någon skillnad. Undrar bara om det finns något man kan göra åt det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

Nej jag gillar verkligen chrome. Har redan vant mig vid det och det skulle vara lite som att byta från vista till xp nu om man säger så.

Om du haft vista hade jag verkligen rekommenderat att du bytte till XP.
Vad är det med Chrome som är så bra, som inte går att ersätta i firefox? Jag gillar chromes minimalistiska design, men motsvarande finns även till firefox. (Typ här)

NEMO:

Men firefox lägger väl inte adressen direkt i adressfältet eller?

Vet inte riktigt hur du menar. Om jag skriver "new" i addressfältet kommer en lista med alla de senaste sidorna jag varit inne på som har "new" i titeln. Över ligger Newgrounds politikforum, för där har jag varit inne flest gånger den senaste tiden. Sen kommer Newgrounds spelsektion, och sedan olika newsgroups.
Det är inte så att den autoersätter det jag skriver med saker den tycker är lämpliga, utan jag får välja i en lista. Och den uppdaterar det alltså automatiskt.

NEMO:

Dessutom tror jag som sagt att chrome också går efter 'mest besökta' så det skulle ändå inte resultera i någon skillnad. Undrar bara om det finns något man kan göra åt det.

Om du brukar gå in på svenska wiki snarare än engelska borde svenska komma upp, om det fungerar som i firefox. Finns ju många sidor mer besökta än newgrounds med "new" i namnet, det är för att jag personligen oftast går in där som det kommer upp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I firefox så kommer favoriterna upp först tror jag, kanske är det likadant i chrome, prova att lägga till google som favorit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

ska jag vara tvungen att klicka upp google.com femtusen ggr då så att den tar över?

Testa det aristotoles sa om favoriter/bokmärken först, om inte annat så kan man (i alla fall i firefox) ta bort menyalternativ med delete, så det är bara att ta bort det du inte vill ha upp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

firefox så kommer favoriterna upp först tror jag, kanske är det likadant i chrome, prova att lägga till google som favorit

asså som bokmärke? d har ja testat. eller menar du d man brukar gå in på oftast?

du vet förresten inte hur man kan ändra så att man kan kopiera in bilder i fotogalleriet direkt?[sad]

Stringburka:

Om du haft vista hade jag verkligen rekommenderat att du bytte till XP

jag har ju vista:S och jag står för att jag gillar det[cool]

Stringburka:

Det är inte så att den autoersätter det jag skriver med saker den tycker är lämpliga, utan jag får välja i en lista. Och den uppdaterar det alltså automatiskt.

nej just precis. det är alltså skillnad.

firefox = lista trycka piltangent ner och enter?

chrome = lista plus att sidan man besöker mest hamnar direkt i adressfältet.

och det är ju det som är så sjukt bra. men jag undrar alltså om man kan ändra nånn inställning så att google.com tex lägger sig direkt i adrssfältet, ungefär som att den ligger längre upp i listan på firefox.

Stringburka:

Om du brukar gå in på svenska wiki snarare än engelska borde svenska komma upp, om det fungerar som i firefox.

ja jag tror det är så. men kan man ändra det?

Stringburka:

Vad är det med Chrome som är så bra, som inte går att ersätta i firefox?

ja men tex det att den lägger adressen direkt i adressfältet.
då behöver liksom bara trycka g + enter och sedan kommer man till google. gillar verkligen det. plus att man kan dra ut sidor som fönster och tillbaka i flikar. men d vet jag inte om d går i firefox?

Herr_Älg:

ta bort menyalternativ med delete, så det är bara att ta bort det du inte vill ha upp.

men det går inte att bara ändra ordning?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Herr_Älg:

Testa det aristotoles sa om favoriter/bokmärken först, om inte annat så kan man (i alla fall i firefox) ta bort menyalternativ med delete, så det är bara att ta bort det du inte vill ha upp.

Coolt, visste jag inte. [y]

NEMO:

och det är ju det som är så sjukt bra

Ja, om du föredrar att få fel addresser hela tiden framför en enkel nedpil-enter-tryckning på en halvsekund så visst, då förstår jag det bra.

NEMO:

ja jag tror det är så. men kan man ändra det?

Gå in på svenska wiki många gånger?

NEMO:

då behöver liksom bara trycka g + enter och sedan kommer man till google.

Jag har google på ctrl+g, utan konfirmation, så det funkar. Hade kunnat haft bara på "G", men så lätt hänt att inget är markerat och man kommer åt knappen och då skickas jag iväg till en sida av misstag... Men har google på ctrl+g, UM på ctrl+u, Wikipedia på ctrl+e och så vidare.

NEMO:

plus att man kan dra ut sidor som fönster och tillbaka i flikar. men d vet jag inte om d går i firefox?

Jodå, bara att stoppa in det här. Använder det själv, funkar utmärkt. Med ett knapptryck detachas fönstret, och med ett till mergas det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

asså som bokmärke? d har ja testat. eller menar du d man brukar gå in på oftast?

Ja precis, bokmärke, mina bokmärken brukar ploppa upp först, men samtidigt så besöker jag nog dom mest också så jag är inte säker på vad orsaken är.[crazy]

NEMO:

du vet förresten inte hur man kan ändra så att man kan kopiera in bilder i fotogalleriet direkt?[sad]

Tyvärr inte, håller sällan på med bilder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

men det går inte att bara ändra ordning?

Om du ta bort ex. se.wikipedia.org så borde dess besöks-räknare nollställas, om du sedan går in på se.wikipedia.org igen så har den bara besökts en gång och borde hamna under en.wikipedia.org som har fler besök.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

likadant är det med wikipedia. vill komma till engelska versionen direkt men den söker upp wikipedia.se direkt.

Istället för att börja skiva wi... och välja sv.wi.. eller en.wiki... så kan du börja skriva sv eller en beroende på vilken du vill in på, så gör jag. du kan även trycka på tab när en.wikipedia.com/wiki syns och skriva det du tänkte söka efter så slipper du vänta på att sidan ska laddas. damn vad man försöker spara bråkdelar av sekunder hela tiden 😛

Stringburka:

Vad i Chrome är så bra, som inte går att ersätta i firefox

Jag uppfattar chrome som mycket snabbare än firefox öht, plus att det är mer minimalistiskt, och för att söka slipper man flytta markör till sökfältet utan kan söka direkt. det enda jag saknar är typ google preview och ~wikipedia preview, men det är lätt att avvara.

NEMO:

Chrome

me [love] chrome ^___^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

Jag uppfattar chrome som mycket snabbare än firefox öht, plus att det är mer minimalistiskt,

Snabbare kan jag förstå, även om jag själv inte kännt av det. Minimalistiskt finns som sagt att få även till Firefox (se länken ovan), det är riktigt snyggt.

variabel:

och för att söka slipper man flytta markör till sökfältet utan kan söka direkt.

Det här förstod jag inte alls. Menar du att om du skriver så lägger den automatiskt till i sökfältet inom sidan (ctrl+f) eller att den lägger till i addressfältet och söker därifrån?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Det här förstod jag inte alls. Menar du att om du skriver så lägger den automatiskt till i sökfältet inom sidan (ctrl+f) eller att den lägger till i addressfältet och söker därifrån?

alltså jag menar att firefox har två separata fält, ett adressfält och ett customizable sökfält för google, msn, wikipedia osv. chrome har ju bara adressfältet vari man kan söka på google bara genom att skriva, eller söka på någon annan sida genom att skriva in adressen, trycka tab och skriva det man vill söka efter. för att söka på piratebay räcker det med t h e tab pr0n så har jag sökt på pr0n.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

alltså jag menar att firefox har två separata fält, ett adressfält och ett customizable sökfält för google, msn, wikipedia osv. chrome har ju bara adressfältet vari man kan söka på google bara genom att skriva,

Jahaaa! Som den här?


   
SvaraCitera