Aviseringar
Rensa alla

Graffiti - Konst eller klotter?


Ämnesstartare

Hej!
Jag kollade på uppdrag granskning för ett tag sen.
Då pratade de om graffiti och så frågade de ifall det räknas som konst eller klotter.
Jag tycker det räknas som konst man vad tycker ni?[wink]


   
Citera
Ämnesetiketter

det är inte konst om det är taggar eller nån skrivit kuk med svart spray

om nån har spraymålat reinfeldt som hänger i en snara så är det det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beror på hur den ser ut och var den sitter.


   
SvaraCitera
Paseo

Det beror sig på vem som gjort klottret och vad det föreställer och varför man målat det. Måste veta allt det om ett visst motiv för att kunna svara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är klotter, men klotter är i sin tur konst, konstigt? Nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

samuel 99:

Konst (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Beror på hur den ser ut och var den sitter.

Går inte att säga generellt om det är klotter eller konst.


   
SvaraCitera

Om den som har målat den tycker det är konst så är det det. Det är inget som är subjekivt och kan bedömas från människa till människa. Det är endast skaparen av något som får bestämma detta. Jag kan aldrig bestämma vad som är konst och inte konst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hatar för övrigt sådana här frågeställningar där folk slänger ur sig typ:

Ganon:

Går inte att säga generellt om det är klotter eller konst.

Paseo:

Det beror sig på vem som gjort klottret och vad det föreställer och varför man målat det. Måste veta allt det om ett visst motiv för att kunna svara.

isola:

Beror på hur den ser ut och var den sitter.

tevepro:

det är inte konst om det är taggar eller nån skrivit kuk med svart spray

om nån har spraymålat reinfeldt som hänger i en snara så är det det.

Ensamvargen:

Det är klotter, men klotter är i sin tur konst, konstigt? Nej.

Jag menar, vad tycker ni är konst? Vad har motivet för betydelse för om det är konst eller inte? Är syftet relevant för att bestämma om det är konst eller inte? Har upphovsmannen/gärningsmannen en central roll för att det ska kallas konst? För att inte prata om var någonstans verket/dådet befinner sig? Utöver det så verkar även vilket material och metod som använts spela roll?

Och till sist: Hur fungerar dom här parablerna ihop? Går det att generellt definiera vad som är konst? Är det någon av er som har en klar bild av vad ni tycker är konst?


   
SvaraCitera
höna

samuel 99:

Konst (Du röstade på detta alternativ)

fast mer eller mindre fin konst


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

Om den som har målat den tycker det är konst så är det det. Det är inget som är subjekivt och kan bedömas från människa till människa. Det är endast skaparen av något som får bestämma detta. Jag kan aldrig bestämma vad som är konst och inte konst.

[love][blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inget är konst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

samuel 99:

Klotter (Du röstade på detta alternativ)

Som det vanligast förekommer.

samuel 99:

Jag tycker det räknas som konst man vad tycker ni?[wink]

Måste man hålla på och göra det på platser som inte är avsedda för det, bara för att "Hej, jag tycker att det ska vara en glad gubbe här för jag är cool!", då är det klotter. Om man däremot kan nöja sig med att hålla på och göra sin konst på platser där det är inte kommer spenderas skattepengar på att tvättas bort, då är det väl helt okej!

Sen är det ju som det redan poängterats, skillnad på konst och att skriva KUK.


   
SvaraCitera
Paseo

Ensamvargen:

Vad har motivet för betydelse för om det är konst eller inte? Är syftet relevant för att bestämma om det är konst eller inte? Har upphovsmannen/gärningsmannen en central roll f

det jag tycker är
det som spelar roll är om man bara ville skriva kuk ba för att som tevepro sa eller om det var mer än så


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Konst. Gäller alla typer av gatumålningar (inkl. fula tags).


   
SvaraCitera