Aviseringar
Rensa alla

Grafikkort - bra, dåligt?


Ämnesstartare

Ska ett grafikkort klara av att ha på spotify, några flikar på internet och World of Warcraft samtidigt?
Ps, är ingen höjdare med rubriker men den får duga gott till.


   
Citera

Ja, det bör det verkligen klara av. Om nu ditt grafikkort skall klara av att köra World of Warcraft ifrån början så skall det klara av Spotify och webbläsare också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xuzkie:
Ja, det bör det verkligen klara av. Om nu ditt grafikkort skall klara av att köra World of Warcraft ifrån början så skall det klara av Spotify och webbläsare också.

"Brukar" eller brukade rättare sagt ha igång World of Warcraft, Spotify, Youtube och lite annat skit samtidigt men ibland fick jag bluescreen av det. Är lite smått orolig över grafikkortet bara.


   
SvaraCitera

Pegasus: "Brukar" eller brukade rättare sagt ha igång World of Warcraft, Spotify, Youtube och lite annat skit samtidigt men ibland fick jag bluescreen av det. Är lite smått orolig över grafikkortet bara.

om det vore grafikkortet så skulle du nog inte få blåskärm


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman:

om det vore grafikkortet så skulle du nog inte få blåskärm

Vad kan det annars bero på dårå?


   
SvaraCitera

Pegasus: Vad kan det annars bero på dårå?

vet inte, läs vad det står på skärmen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman:

vet inte, läs vad det står på skärmen?

Ja du fan.. det var rätt smart. Rullar ögonen
Förutom att jag helst vill undvika bluescreen igen.


   
SvaraCitera

Haha Glad

Det är då något som blir för ansträngt i datorn. Kika så att det inte är allt för varmt i burken och att alla prylar får tillräckligt mycket svalkig temperatur.

Blir det bara när du har igång "mycket"?


   
SvaraCitera

Pegasus: Ja du fan.. det var rätt smart. Rullar ögonen
Förutom att jag helst vill undvika bluescreen igen.

Jag har i princip aldrig fått blåskärm för annat än diskfel och liknande så är inte helt insatt, men skulle gissa på att någonting blir överansträngt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xuzkie:
Haha Glad

Det är då något som blir för ansträngt i datorn. Kika så att det inte är allt för varmt i burken och att alla prylar får tillräckligt mycket svalkig temperatur.

Blir det bara när du har igång "mycket"?

Datorn är i stort sett alltid sval, men det skadar ju inte att ta en liten titt på're. Är ingen mästare på att ta bort damm från fläktarna heller. Kan det på något vis vara bidragande? Har för mig att det täpper till någonting med kylare och grafikkort.

Japp!


   
SvaraCitera

Finns inte så mycket annat än att någon del blir allt för ansträngd och kraschar. Tänkte att det är något strul i "mjukvara" men det borde verkligen inte slå ut hela datorn.

Damm kan ställa till det, men ovanligt att dammet gör något utöver att hålla värmen. Och det var svalt så kan/bör ej vara det. Skulle satsa på en del som blir för överansträngt.
      Är det nya delar/dator eller gamla/gammal?

Finns olika sätt att minska påfrestningen men måste veta vad det är för del i sådana fall. Inte helt klart att det är det, men mest troligt.


   
SvaraCitera

Låter inte som grafikkortet. 

Kan bland annat vara överhettning, skadad disk, skadat RAM-minne eller antagligen också CPU eller mobo som är på väg att ge upp (dock inte lika sannolikt i så fall). 

För att rensa damm är det bästa tryckluft på burk, finns att beställa eller köpa på t.ex. Kell & Co. Sen så är det bara att öppna upp och blåsa på fläktar och övriga ställen du hittar damm. 

För att kolla temperaturer skulle jag rekommendera HWMonitor. Du kan testa starta upp sakerna du har igång och hålla koll på temperaturerna samtidigt. Om processor och GPU håller sig under 80 grader celsius bör det inte vara någon akut fara. 

Finns en del program för att testa RAM, men är tyvärr inte tillräckligt insatt där för att rekommendera något. 


   
SvaraCitera

Börja med att felsöka RAM-minnerna och kolla temperaturerna när du spelar. RAM-minnerna testar du via ett memtest. Rapportera till oss så utgår vi därifrån Tumme upp


   
SvaraCitera

Leta upp crash dumpen som skapades vid blåskärmen.  Den brukar finnas under c:/minidumpfile eller c:/windows/minidumpfile.  Sen laddar du bara upp filen här och sen kopierar du bara in analysen i tråden. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack som fan för tipsen hörrni!


   
SvaraCitera