Aviseringar
Rensa alla

grafisk kommunikation a b c


Ämnesstartare

vad gör man egentligen på de kurserna? e de svåra?
o vad är desktop publishing?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Åtta:

hjälp


   
SvaraCitera
Åtta

Angelize:

Åtta: hjälp

Jag själv har aldrig läst grafisk kommunikation, men ett av mina ex läste alla de tre kurserna. Från vad jag kommer ihåg så lärde de sig hur man formger grafik av olika slag för att nå fram med ett visst budskap. T.ex. så kanske man får lära sig hur en skvallertidnings grafiska profil skiljer sig från en ekonomitidning, hur man på bästa sätt formger en kampanj utifrån dess mission och budskap, eller hur man går till väga för att skapa en helt ny grafisk profil till ett företag.

Angelize:

o vad är desktop publishing?

Det handlar om att grafiskt formge olika typer av publikationer. T.ex. att typsätta och formge en tidning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

T.ex. så kanske man får lära sig hur en skvallertidnings grafiska profil skiljer sig från en ekonomitidning, hur man på bästa sätt formger en kampanj utifrån dess mission och budskap, eller hur man går till väga för att skapa en helt ny grafisk profil till ett företag.

Men tror du man måste kunna lite sånt om man ska gå de kurserna? tror du det blir svårt om man aldrig gjort sånt förut? typ omöjligt? fast jag lär mig iofs fort när det gäller saker på datorn men ändå.

det står att man ska ha grundläggande datorkunskaper men det tar jag väl mer som sånt som alla kan typ word o enkla saker m.m. eller?


   
SvaraCitera

Jag har läst GK A och det jag fick lära mig var mest hur man hanterar program som adobe indesign. Fick b.l.a göra tidningsuppslag och andra reklamgrejer, affischer, cd-omslag, böcker. Fick lära mig om typsnitt och deras uppkomst och betydelse inom utseendet. Till exempel vad som passar ihop med olika typsnitt, en reklam om bilar eller parfymer. [crazy]Det var verkligen ingen svår kurs. Tråkig däremot.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sagitta:

Det var verkligen ingen svår kurs. Tråkig däremot.

Okej skönt. Ja jag kan inte riktigt bestämma mig om det låter roligt eller tråkigt... fast kanske kul om man ska vara kreativ hela tiden vilket jag e. vad kan man arbeta med för slags jobb om man lär sig sånna här grejer?


   
SvaraCitera

Angelize:

Okej skönt. Ja jag kan inte riktigt bestämma mig om den låter rolig eller tråkig... vad kan man arbeta med för slags jobb om man lär sig sånna här grejer?

Grafisk designer bl.a. Om du har ett konstnärligt sinne så tror jag att du kommer tycka att kursen är rolig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sagitta:

Grafisk designer bl.a. Om du har ett konstnärligt sinne så tror jag att du kommer tycka att kursen är rolig.

det har jag inte attans då [shake]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

eller jo på datorn photoshop o så...men inte måla o så...blääää


   
SvaraCitera

Angelize:

eller jo på datorn photoshop o så...men inte måla o så...blääää

Alltså, inte måla för hand. Kanske nån gång, om det är någon krussidull som du vill få dit men som du inte kan rita i ritprogram.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

läst a och b, ska läsa c-kursen i höst. vad man gör är typ det som åtta och sagitta redan skrivit. tycker a och b-kurserna var asroliga [smile]

och nej du behöver inga direkta förkunskaper utan endast den datorvana du förmodligen redan har.

desktop har jag också läst och den kursen påminde mycket om grafisk kommunikation, men det var ännu mer praktiskt arbete med grafisk formgivning i den kursen än vad det var i grafisk kommunikation där du även får lära dig hur du kommunicerar med hjälp av grafisk form.

gillade dock att läsa båda samtidigt.


   
SvaraCitera

hjortpojken:

desktop har jag också läst och den kursen påminde mycket om grafisk kommunikation. gillade dock att läsa båda samtidigt.

Vilken linje går du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hjortpojken:

desktop har jag också läst och den kursen påminde mycket om grafisk kommunikation, men det var ännu mer praktiskt arbete med grafisk formgivning i den kursen än i grafiska kommunikation där du även får lära dig hur du kommunicerar via grafisk form typ.

okej tack, så grundläggande datorkunskaper är alltså sånt alla kan word email powerpoint skriva allmäna grejer eller jag ska väl inte behöva kunna koder o sånt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sagitta:

Vilken linje går du?

media, grafisk design.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Angelize:

okej tack, så grundläggande datorkunskaper är alltså sånt alla kan word email powerpoint skriva allmäna grejer eller jag ska väl inte behöva kunna koder o sånt...

ja precis, det räcker med att kunna allmäna grejer.


   
SvaraCitera

hjortpojken:

media, grafisk design.

Okej, samma här. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sagitta:

Okej, samma här. [cute]

okej, gillar du programmet i övrigt då förutom att du tycker att grafisk kommunkation är tråkigt?


   
SvaraCitera