Aviseringar
Rensa alla

Grammatik


Sad
 Sad
Ämnesstartare

Hej,

Visst säger man ”byta plattan på nedre delen av solariet” och inte ”byta plattan i nedre delen av solariet” 


   
Citera

jag vet inte, men jag tror att det beror på hur ett solarium ser ut, vilket jag inte är erfaren om. 

till exempel, dödsstjärnan i stjärnornas krig, man skulle säga plattan på nedre delen av dödsstjärnan om man talar om någon platta som sitter på utsidan av nedre delen av dödsstjärnan. å andra sidan, om det finns någon platta inuti nedre delen av dödsstjärnan som ska bytas ut, ja, då säger man i nedre delen av dödsstjärnan.


   
SvaraCitera

Det sista tycker jag låter bättre. Du befinner ju dig "i den nedre delen" och inte "på den nedre delen"


   
SvaraCitera

i, ska det va


   
SvaraCitera

Tallriken for ner i golvet
Tallriken for ner på golvet
Man får säga hur man vill, men om någonting bokstavligen är ovanpå någonting så kan det vara både på och i men om någonting är inuti någonting så kan det endast vara i.
Men det är ju lösa "regler" och man får säga som man vill... sålänge man blir förstådd så är det inga bekymmer.
Blir dock lite konstigt om man säger jag dök ner på vattnet, det fungerar då man kan se det som att man dök ner på ytan och så vidare ner, men att dyka ner i vattnet är mer passande. Exempelvis.
Samma med jag sparkar boll på väggen, det är bättre än jag sparkar boll i väggen, det fungerar men är inte lika passande


   
SvaraCitera