Aviseringar
Rensa alla

Grammatik


Sad
 Sad
Ämnesstartare

Är verkligen ”svara på hans tittare” en grammatisk korrekt mening?


   
Citera
Ämnesetiketter

Ingen aning kompis


   
SvaraCitera

Ja.

"svara" är imperativ.


   
SvaraCitera
Haien

Man kan inte "svara på en tittare". Mer korrekt vore nog "svara på hans tittares kommentarer" eller bara "svara hans tittare". Skulle själv använt den sista.


   
SvaraCitera

Haien:
Man kan inte "svara på en tittare". Mer korrekt vore nog "svara på hans tittares kommentarer" eller bara "svara hans tittare". Skulle själv använt den sista.

Jo, man kan svara på hans tittare, genom att man svarar något obestämt medan man är hans tittare, till exempel genom att fysiskt ligga på tittarna.


   
SvaraCitera
Haien

123fendas:

Jo, man kan svara på hans tittare, genom att man svarar något obestämt medan man är hans tittare, till exempel genom att fysiskt ligga på tittarna.

Jo, men bara för att man kan, betyder det inte att han skulle sitta på sina tittare och svara. Gav hjälp utifrån vad jag antog var frågan baserat på allmän vetskap.


   
SvaraCitera
Toffe

Verkar svårt för många med grammatiken. Många säger ju jag såg han. Skulle få F om jag skrev så, för det ska vara honom inte han, objektsform har jag fått lära mig.


   
SvaraCitera

Toffe:
Verkar svårt för många med grammatiken. Många säger ju jag såg han. Skulle få F om jag skrev så, för det ska vara honom inte han, objektsform har jag fått lära mig.

Ja så ska det vara. Dock tvekar jag på att någon lärare skulle sätta F på en hel svenska uppsats för att du slarvat med grammatiken på ett ställe. 


   
SvaraCitera
Toffe

haha lite överdrivet kanske


   
SvaraCitera