Aviseringar
Rensa alla

Gratis körkort efter 25?


+ att de jag kände som råkade illa ut ej ens hade körkort. De körde liksom ändå.


   
SvaraCitera

Elli:

Bra tanke, men... (Du röstade på detta alternativ)

Med tanke på att körkort i princip är ett krav att ha för dem flesta arbeten idag så blir ungdomar som tagit studenten ganska körda om de inte har det. I storstäder går såklart kollektivtrafiken bra att ta sig till jobbet med men i mindre städer blir det betydligt svårare, särskilt om man bor mitt ute i ingenstans.


   
SvaraCitera
Elli
 Elli
Ämnesstartare

​Det uttalandet får mothugg från Hans Mattson, som jobbar med körkortsutbildningsfrågor på Transportstyrelsen. Han säger att det inte finns något stöd för att förslaget skulle minska olycksstatistiken.

- Ungefär en tredjedel av olyckorna är åldersrelaterade men två tredjedelar har med erfarenhet att göra. Då kan det var samma förutsättningar för någon som är 20 eller 25, säger han.

Enligt honom krävs ungefär fem år av regelbunden bilkörning för en förare att nå en säker nivå, oavsett ålder.

- Det är dessutom en ganska liten del av ungdomarna mellan 18 och 24 år som faktiskt står för olycksstatistiken, drygt 2 procent, säger Hans Mattsson.

Precis min tanke där!


   
SvaraCitera

Elli:

Asbra, kör hårt! (Du röstade på detta alternativ)

whatever rödingajävel says


   
SvaraCitera

Nja, tycker nästan det räcker med att bilförsäkringen blir billigare med åldern.


   
SvaraCitera

Also, dazed har en rätt bra poäng.-


   
SvaraCitera

Elli:

Asbra, kör hårt! (Du röstade på detta alternativ)

Fast tycker egentligen att alla mogna nog skall få ta del av detta, alla mognar liksom inte vid en och samma ålder. Ett slags psykiskt lämplighetstest ser jag som bättre för de som som skall ansöka om körkortstillstånd. [smile]


   
SvaraCitera

dvärgkastarn:

Also, dazed har en rätt bra poäng.-

[cheers]


   
SvaraCitera

Dom har inte tänkt på att den här mognaden dom pratar om kommer efter som att 25-åringar har suttit 7 år vid ratten och inte enbart pga att dom är 25 år.


   
SvaraCitera

Elli:

bra

fast väntar man så kommer förslaget ändå inte gå igenom

så bättre slå till direkt innan tiden är för spill


   
SvaraCitera

Elli:

Bra tanke, men... (Du röstade på detta alternativ)

Det känns som en ålder inte garanterar något. Som över 25 och körkortslös vore det såklart trevligt om jag skulle ge det ett försök igen, men riktigt så ego är jag inte.

Jag tror mer på att försöka få in körkortet mer i gymnasieutbildningar, och att det nöts där, kanske med lite extrafokus på vad nya bilförare bör tänka på, om det nu ses som ett problem som är så stort att alla över 25 skulle få gratis, medan de mellan 18-25 får betala många tusenlappar för det.

Sen kan man aldrig komma ifrån att vissa personer är mognare än andra när de väl fått körkortet. Men samtidigt finns det många som alltid kör på gränsen eller över den, bara för att de gillar det, oavsett ålder.


   
SvaraCitera
Sonya

Elli:

Bra tanke, men... (Du röstade på detta alternativ)

jag tycker att om man vill ha kärkort när man är 18, får man köpa det. Men det lockar ju oxå när de säger att man får gratis körkort vid 25. O då kanske fler väntar, just för att det är gratis.


   
SvaraCitera

Men man kör väl lika fort och farligt när man är 25 så förstår inte vitsen är ju lika kul köra fort då som nu när man är yngre ju


   
SvaraCitera

Elli:

Orättvist (Du röstade på detta alternativ)

ville egentligen ha en "nej"-knapp
om det är någon som har råd med skiten är det ju folk som är över 25. sen är det ju beklagligt att de under 25 står för väldigt många olyckor, men många måste ha körkort redan när de är 18-19 och skulle därmed mer eller mindre bli "straffade" för det.


   
SvaraCitera

Ja det är ju inte som att staten har något annat som dom skulle kunna lägga pengar på. Å andra sidan så är det ju varken riktiga pengar eller deras egna så visst kör hårt


   
SvaraCitera