Aviseringar
Rensa alla

Gratis vård till illegala invandrare - Rätt eller Fel?


mroz
 mroz

Aldrig fattat "problemet" med detta. Jag blir glad av att skattepengarna gör någon som helst human positiv verkan....
Ja, jag betalar skatt.


   
SvaraCitera
Skägg

NiklasW: Det finns ju människor runt om i hela världen som är behov av mediciner.

?? Ja men vi pratar ju om Sverige?

NiklasW: Varför ska Sverige ha ansvar att finansiera hela världens vård när man inte ens har råd att ge sin egen befolkning fri vård?

Därför att illegala invandrare ofta är mer utsatta och inte kan betala för vård? Sedan finns det visserligen många "Svenskar" som inte heller kan betala för tandläkarvård och visst kan jag hålla med om att dom också borde få vård/hjälp osv. Men jag tycker det bara är bra att svenska regeringen börjar någonstans och väljer att hjälpa utsatta. 


   
SvaraCitera
Skägg

mroz: Aldrig fattat "problemet" med detta. Jag blir glad av att skattepengarna gör någon som helst human positiv verkan....

Håller helt klart med!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mroz:
Aldrig fattat "problemet" med detta. Jag blir glad av att skattepengarna gör någon som helst human positiv verkan....
Ja, jag betalar skatt.

Problemet är ju att man hjälper brottslingar som bryter mot svensk lag till fri vård som finansieras av svenska skattebetalare som själv inte får tillgång till samma vård.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidsmord:

Du anser alltså att vi ska låta papperslösa flyktingar dö eller lida permanent invalidisering när de vistas i vårt land. Jag håller inte med.

Jag anser att man ska få akutvård men att man sedan så snarast som möjligt ska utvisas. Att med skattepengar financiera fri tandvård till illegala invandrare som bryter mot svensk lag samtidigt som vi årligen har 500.000 svenskar som inte har råd att gå till tandläkaren är skamligt. 


   
SvaraCitera

NiklasW: Jag anser att man ska få akutvård men att man sedan så snarast som möjligt ska utvisas.

Ifall vi hade ett system där vi utvisade människor som sökte vård, skulle de inte söka vård, och dö eller lida permanent invalidisering som följd.

NiklasW: Att med skattepengar financiera fri tandvård till illegala invandrare som bryter mot svensk lag samtidigt som vi årligen har 500.000 svenskar som inte har råd att gå till tandläkaren är skamligt.

Ja, om det du sade vore sant. Men nu är det ju inte så.
Asylsökande (och snart/nyligen även papperslösa invandrare) har rätt till akut tandvård. Svenskar har rätt till motsvarande. De fattigaste i vårt land som lever på socialbidrag får sådan tandvård bekostad av socialtjänsten.


   
SvaraCitera

Tandvården handlar om gratis tandvård till minderåriga samt akut tandvård, inte rotfyllningar. 

Sverige har tidigare blivit kritiserade av FN för hur vi har nekat vård till papperslösa. Man måste skilja på mänskliga rättigheter och medborgerliga rättigheter. Mänskliga rättigheter har Sverige skrivit på att alla i världen ska vara garanterade, och Sverige är på andra länder att de ska respektera de mänskliga rättigheterna. Rätten till sin hälsa är en mänsklig rättighet som Sverige inte gav papperslösa. Det är otroligt inkonsekvent att tvinga andra länder att respektera dem när Sverige inte gör det med alla inom sina gränser själva.

När man tittar på preventiv vård gentemot akut vård kan man se att kostnaden ökar väldigt mycket när det är akut sjukvård. USA har en av världens dyraste sjukvård, detta beror mycket på att människor inte söker vården i tid utan väntar tills problemet blir akut och på grund av detta mycket dyrare. Papperslösa gör samma sak här i Sverige som man ser många gör i USA. De söker vård när sjukdomen har blivit akut vilket ger en större kostnad. Här kan man alltså spara mycket pengar om papperslösa söker vård i tid, ett ytligt sår är mycket mer lättbehandlat än om det hinner utvecklas till ett djupt infektionssår. 

Sen får man inte glömma att om vi inte hade infört detta skulle vi behöva ha ändrat på alla vårdares etiska grundregler, de stämmer inte när vårdare tvingas neka papperslösa vård. Läkare och annan vårdpersonal har kritiserat detta länge.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker att det borde kosta lika mycket för dom som för alla andra. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Vad tycker ni? Är det rätt eller fel att svenska skattebetalare bekostar fri vård till illegala invandrare som man inte ens själv får tillgång till?

Jag tycker det är helt galet. Akut sjukvård skall vi givetvis inte neka någon, men att rätta till tandraden är fan ingen mänsklig rättighet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Jag tycker det är helt galet. Akut sjukvård skall vi givetvis inte neka någon, men att rätta till tandraden är fan ingen mänsklig rättighet. 

mm för det är enda som görs hos tandläkaren? infekterat tandkött, tand som ruttnar bort, visdomständer, döda nerver osv kan vara dödligt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kukoxo: infekterat tandkött, tand som ruttnar bort

Detta går väl ändå under akut sjukvård tycker jag. Men FRI TANDVÅRD innebär inte bara det nödvändigaste. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Problemet är bara att en myndighet han inte arbeta för att en grupp brottslingar ska lämna landet samtidigt som en annan myndighet arbetar för att dessa människor ska kunna stanna i Sverige. Illegala invandrare ska enligt lag lämna landet direkt man fått sin asylansökan avslagen och gör man inte det bryter man mot svensk lag, det är därför poliser letar efter illegala invandrare just för att dem är brottslingar. Det är självklart helt fel att staten då ska ta svenska skattepengar för att finansiera vård och skola för människor som inte har rätt att vara i  Sverige och som till och med bryter på svensk lag. Att det även är GRATIS vård för en illegal invandrare, som alltså bryter mot svensk lag, samtidigt som självaste de skattebetalande svenskarna kan få betala dyra pengar för samma vård är bara helt galet. En halv miljon välfärdsbetalande svenskar avstår från tandvård årligen för att de inte har råd, tandvård som nu är gratis för illegala invandrare som bryter mot svensk lag. Årligen avstår 75.000 välfärdsbetalande svenskar från mediciner för att man inte har råd, mediciner som nu är helt gratis för illegala invandrare som bryter mot svensk lag. Flyktingar har vi absolut skyldighet till att försörja och ta emot i Sverige. Men hävdar man att vi i Sverige har ansvar att finansiera illegala invandrares vård som bryter mot svensk lag kan man också hävda att Sverige har ansvar att försörja hela världens vård.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

problem i munnen kan leda till infektioner i  öronen och ögonen och hjärnan. små problem med bakterier osv kan orsaka tumörer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Detta går väl ändå under akut sjukvård tycker jag. Men FRI TANDVÅRD innebär inte bara det nödvändigaste. 

varför? fri tandvård är inte att bleka tänderna eller rätta till en tand, utan få bort problem som kan orsaka ännu större problem
vad egoistiskt att just du ska ha rätt till det, men inte någon annan som råkade vara född någon annanstans 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är för fri vård till papperslösa så länge följande kriterier uppfylls:

1.  Det finns ett om inte akut, så åtminstone ganska akut behov av sjukvården 

2. Det är bara snälla som får vården ingen av dom som är dumma

3. Det ska ändå kosta pengar kanske 10% billigare?

4. Bara till personer med svenskt medborgarskap


   
SvaraCitera