Aviseringar
Rensa alla

Grattis CERN! [Diskussionstråd om LHC (Large Hadron Collider)]


Ämnesstartare

Grattis CERN till de lyckade testkörningarna! Nu väntar vi med spänning på krocken! I den här tråden diskuterar vi "big bang"-experimentet och vad vi tror att man kommer få ut av det.

Och så grattar vi CERN till ett fantastiskt experiment så klart!

Och btw, jorden kommer nog inte att gå under 😉
Image


   
Citera

Jippi - vi kommer hitta lite nya partiklar! [party]
Eller...?
Vad har den där anläggningen kostat? Några afrikanska länders statsskulder?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Jippi - vi kommer hitta lite nya partiklar! [party]
Eller...?

Nja, vi kommer väl snarare få reda på lite om hur big bang gick till, titta närmare på vad som händer när partiklar krockar och hurvida det bildas små svarta hål när de gör det. Med mera. Ja, den har nog kostat en del skulle jag tro ^^


   
SvaraCitera

Myksa:

Vad har den där anläggningen kostat? Några afrikanska länders statsskulder?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Vad har den där anläggningen kostat? Några afrikanska länders statsskulder?

Bättre lägga pengar på vetenskap än att lägga pengar på vapen, krig, försvar m.m [no-no]


   
SvaraCitera

misfits:

Nja, vi kommer väl snarare få reda på lite om hur big bang gick till, titta närmare på vad som händer när partiklar krockar och hurvida det bildas små svarta hål när de gör det. Med mera.

Svarta hål kommer de väl inte kolla efter? Det var väl bara några nojiga gubbar som var rädda för att de skulle bildas.
De vill hitta de minsta beståndsdelarna, de som är mindre än atomer, elementarpartiklar och eventuella kvarkar.
Större smäll gör att partiklarna går i mindre bitar, det tillsammans med modernare och känsligare sensorer får dem att hoppas att de ska få syn på dem.
Det här är vad jag hörde för länge sedan, jag kan vara väldigt dåligt underrättad...


   
SvaraCitera

Man kommer väl få reda på ifall Big bang är boven till universums skapande. Och även hitta nya partiklar som kanske går att använda på olika sätt.

Vore coolt ifall dom kunde skapa ett litet svart hål och ta reda på vad det egentligen är osv osv.

Sånna där så kallade "maskhål" kanske får lite mer kött på benen.


   
SvaraCitera

Äntligen! 😀 Väntat ett par år på det här...
Spännande spännande må jag säga! [badgrin]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Svarta hål kommer de väl inte kolla efter? Det var väl bara några nojiga gubbar som var rädda för att de skulle bildas.

Mjo, hörde någonting om att de vill kolla huruvida otroligt små svarta hål kan bildas vid partikelkollisioner, men detta kan förstås vara nys också. För isåfall skulle det innebära att små svarta hål bildades och försvann överallt, hela tiden. Var det inte någonting om gravitation de ville ha reda på också?

Kablash__:

Vore coolt ifall dom kunde skapa ett litet svart hål och ta reda på vad det egentligen är osv osv.

Sånna där så kallade "maskhål" kanske får lite mer kött på benen.

mjo, det vore jättehäftigt! Jag läste att massor av barn har vart skiträdda idag för att de trodde att jorden skulle gå under [rolleyes] kvällstidningarnas fel såklart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kablash__:

Vore coolt ifall dom kunde skapa ett litet svart hål och ta reda på vad det egentligen är osv osv.

Helt sjukt, man blir nästan arg på alla små jävla fjortisar som sprang runt idag och typ hade dödsångest över att jorden skulle gå under, INNAN MAN SÄGER NÅGOT SKA MAN TA REDA PÅ SAKER!

Detta hål skulle bli oändligt litet, principen med ett svart hål är ju att en stor massa blir en väldigt liten massa med väldigt hög densitet, som en stjärna. om man då krockar ett par protoner, 1+1 u = Ett svart hål som inte har någon inverkan på jorden whatsoever.


   
SvaraCitera

Orka slänga pengar i sjön.


   
SvaraCitera

misfits:

Jag läste att massor av barn har vart skiträdda idag för att de trodde att jorden skulle gå under [rolleyes] kvällstidningarnas fel såklart.

Det är det värsta skit jag någonsin har läst, först skriver kvällstidningarna en del överdrivna artiklar om jordens undergång för att skrämma folk, och sedan utnyttjar dem det medium som de tror berör folk mest: nämligen barn för att skälla på sig själva, maken till horeri har jag sällan sett.


   
SvaraCitera

misfits:

gravitation

Ja de vill veta vad sjutton gravitation är för något. [tard]
De hoppas hitta en liten partikel som de kan få kalla graviton. Ballt om de hittar dem och kan komma på hur man motverkar dem. Då kanske de efterlängtade antigravitationsbältena snart kommer... [cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Ja de vill veta vad sjutton gravitation är för något. [tard]
De hoppas hitta en liten partikel som de kan få kalla graviton. Ballt om de hittar dem och kan komma på hur man motverkar dem. Då kanske de efterlängtade antigravitationsbältena snart kommer... [cheers]

Det vore skitballt! Hoppas de kommer på det. Fattar inte varför folk klagar riktigt, sådan här forskning kan ju i det långa loppet gynna mänskligheten något enormt. Visst, det kostar en jävla massa, men hur ofta gör man sådanna experiment å andra sidan...

TwiZtah:

1+1 u = Ett svart hål som inte har någon inverkan på jorden whatsoever.

Exakt. Men det är la en massa humanister som uttalat sig om saker de inte vet om, och så har det blåsts upp till en jättegrej, eftersom svarta hål är "jätteläskigt" och självklart fungerar precis som på film 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fisk_den_tredje:

Det är det värsta skit jag någonsin har läst, först skriver kvällstidningarna en del överdrivna artiklar om jordens undergång för att skrämma folk, och sedan utnyttjar dem det medium som de tror berör folk mest: nämligen barn för att skälla på sig själva, maken till horeri har jag sällan sett.

Nej, det är rätt skandalöst faktiskt [shake]


   
SvaraCitera