Aviseringar
Rensa alla

Gravid?


Ämnesstartare

Jag äter ppiller, novletta. På sista sockerpillret hade jag oskyddat sex med min pojkvän, då hade min mens tagit slut för ca 2-3 dagar sen. Jag började på ny karta, men blev sjuk och spydde både första och andra dagen på kartan. Nu efter nästan precis 4 veckor har jag börjar äta hela tiden och känner mig fortfarande hungrig, min mage har svullnat upp och vissa dagar känner jag mig trött och hängig. Har även kännt illamående på morgonen ibland.

Vill bara veta om det kan finnas risk att jag är gravid?
Tacksam för svar!


   
Citera
Ämnesetiketter

ja


   
SvaraCitera

Du är gravid, kan adoptera ditt barn om du vill.


   
SvaraCitera

Klart du kan vara gravid om det inte är säkert att du fått i dig p-pillerna som du ska....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

_pineapple_:

Klart du kan vara gravid om det inte är säkert att du fått i dig p-pillerna som du ska....

men hur lång tid var det för pillrerna att "värka" ?


   
SvaraCitera

Jag har ingen aning, har aldrig tagit p-piller, men titta...

Om det har gått mindre än 12 timmar sedan du skulle ha tagit din tablett är du fortfarande skyddad mot graviditet. Ta tabletten så snart du kommer ihåg det och ta nästa tablett på vanlig tid.

Om det har gått mer än 12 timmar kan p-pillrets effekt vara minskad. Ju fler tabletter i följd som du har missat, desto högre är risken för att den preventiva effekten har minskat. Risken är särskilt stor för att bli gravid om du glömmer tabletter i början eller i slutet av tablettkartan.
​Står det på bipacksedeln Hoppa till "Om du glömt ta Neovletta" och titta vad som stämmer för dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

_pineapple_:

Jag har ingen aning, har aldrig tagit p-piller, men titta...

Det sista lät ju inte kul..men jag förstod inte rikigt. för jag spydde garanterat innan 12 timmar när jag hade tagit dom. var de större chans att bli gravid då?


   
SvaraCitera

johannamiikaela:

var de större chans att bli gravid då?

Ja, eftersom du inte får effekten av pillret då. Och ju fler gånger du missar, desto större risk är det, eftersom även det som finns kvar i kroppen sen senaste dosen bryts ner och så...

Tycker du borde ta dig till ett apotek typ imorgon och köpa ett hemtest - ingen idé med att vänta när det faktiskt finns en risk att du är gravid.


   
SvaraCitera
loita

Jag älskar folk som frågar på nätet om de är gravida [bigcheers] UM de bästa graviditetstestet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loita:

Jag älskar folk som frågar på nätet om de är gravida UM de bästa graviditetstestet

haha, ville bara se hur andra tänkte. jag får nog köpa hem ett grav test, även om jag helst inte vill se resultatet..


   
SvaraCitera

johannamiikaela:

men blev sjuk och spydde både första och andra dagen på kartan.

När det gäller mina tabletter (yasminelle) så står det att om man kräks innan 3-4 timmar gått ska man ta en reservtablett. Nu vet jag inte hur dina piller funkar, men du kanske har lättare att komma ihåg om det gick 3-4 timmar innan du spydde efter tabletterna? Men ta ett grav för att va säker.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera