Aviseringar
Rensa alla

gravid kompis...


Va väntar du på då? Du är förfan 2 år äldre, kan väl inte låta en 13 åring hinna före dej[confused]


   
SvaraCitera

Säg till henne att prata med sina föräldrar.[no-no]


   
SvaraCitera

Men herre gud, vad har folk för sjuk bild av att föräldrarna måste få veta allt?
Hon kan göra abort utan att en själ får veta någonting alls, det vore dock BRA om hennes föräldrar fick veta detta så att hon får STÖD men det finns absolut ingenting alls som säger att föräldrar måste få veta ens ett litet dugg om detta.


   
SvaraCitera

sockerfritt:

Hon kan göra abort utan att en själ får veta någonting alls

När man är under 15 så kan man inte det [no-no]


   
SvaraCitera

isola:

När man är under 15 så kan man inte det

Fel 🙂 det kan man visst.


   
SvaraCitera

sockerfritt:

Fel 🙂 det kan man visst.

Tvivlar starkt på detta, men sjukt om det skulle vara sant.


   
SvaraCitera

isola:

Tvivlar starkt på detta, men sjukt om det skulle vara sant.

Du kan sluta tvivla [y] Anser inte att det är sjukt då många ungdomar inte kan vända sig till sina föräldrar, snarare bra.
Att man är under 15 betyder inte att man har mindre rätt till sitt privatliv.

Att det sedan vore BRA om rediga föräldrar fick veta detta för att kunna ge sitt barn stöd och tröst är en helt annan sak.


   
SvaraCitera

Behöver någon annan få veta att man har varit på ungdomsmottagningen?Alla som jobbar inom sjukvården, till exempel personalen på ungdomsmottagningarna, har tystnadsplikt. Det betyder bland annat att de inte får berätta för föräldrar eller andra att man har varit där. Men om det finns risk för ens liv eller hälsa så måste de kontakta föräldrar eller andra vårdnadshavare, eller anmäla till exempelvis socialtjänsten. Om man undrar kring detta kan man börja med att prata med den man träffar om tystnadsplikten.

Om det finns risk för att föräldrar kan missbruka uppgifterna och att man på något sätt utsätt för en risk så får de inte veta något. Om man har fyllt 18 år är man myndig och föräldrarna kontaktas inte.

-

En abort innebär ingen risk för någons liv eller hälsa på det viset ya.


   
SvaraCitera

sockerfritt:

. Men om det finns risk för ens liv eller hälsa så måste de kontakta föräldrar eller andra vårdnadshavare, eller anmäla till exempelvis socialtjänsten.

Det finns all anledning att kontakta socialtjänsten om en trettonåring ska göra abort och skulle känna sig hotad om föräldrarna fick veta det, självklart. Vilket jävla svek mot den ungen om man bara skulle vända ryggen till och låta henne ha en sådan hemsituation [shake]
Sen är de flesta föräldrar mer förstående än man tror, om man nu har turen att ha "normala" föräldrar dvs.


   
SvaraCitera

isola:

Det finns all anledning att kontakta socialtjänsten om en trettonåring ska göra abort och skulle känna sig hotad om föräldrarna fick veta det, självklart.

Det kan finnas andra anledningar till att man inte vill berätta för sina föräldrar, en abort innebär ingen risk för hälsan så att de behöver kontaktas.

isola:

Vilket jävla svek mot den ungen om man bara skulle vända ryggen till och låta henne ha en sådan hemsituation

Det gör man inte, hon kommer med all säkerhet att få prata med en kurator och självklart kommer hon att uppmuntras till att berätta för sina päron om det är möjligt.
En abort är en hemsk sak att uppleva, ingen mår bra av det.

isola:

Sen är de flesta föräldrar mer förstående än man tror, om man nu har turen att ha "normala" föräldrar dvs.

Ja precis, jag säger inte att de inte bör få veta någonting, men de kommer inte att kontaktas iom en abort.


   
SvaraCitera

sockerfritt:

Det kan finnas andra anledningar till att man inte vill berätta för sina föräldrar, en abort innebär ingen risk för hälsan så att de behöver kontaktas.

En abort är ju alltid psykiskt påfrestande och man behöver då stöd, även om man inte får detta från föräldrar så ska de veta om det.
Om det som sagt inte finns risk för hot el dyl, men då ska ju barnet ändå inte bo kvar i den miljön och soc bör inkopplas.

sockerfritt:

Det gör man inte, hon kommer med all säkerhet att få prata med en kurator och självklart kommer hon att uppmuntras till att berätta för sina päron om det är möjligt.
En abort är en hemsk sak att uppleva, ingen mår bra av det.

Det är det verkligen, och därför förtjänar man att få allt stöd man kan få.
Det ingår i att vara förälder att stötta sin unge i sådant, och har man en liten unge som har oskyddat sex så har man ju någonstans misslyckats i sitt föräldraskap.


   
SvaraCitera

isola:

En abort är ju alltid psykiskt påfrestande och man behöver då stöd, även om man inte får detta från föräldrar så ska de veta om det.

Varför ska föräldrarna veta om det? Jag förstår hur du menar med att få stöd och jag håller med dig så långt, men varför SKA föräldrarna veta om det?
Det är ju din åsikt isf, det är inte så det går till att de kontaktas pga detta.

Jag kanske missförstår dig nu, men hur menar du med att även om man inte får stöd från sina föräldrar så ska de veta om det?
Varför skulle det vara nödvändigt, då ser jag ingen anledning till det alls istället.

isola:

Det ingår i att vara förälder att stötta sin unge i sådant, och har man en liten unge som har oskyddat sex så har man ju någonstans misslyckats i sitt föräldraskap.

Man kan bli gravid trots skydd.


   
SvaraCitera

sockerfritt:

men varför SKA föräldrarna veta om det?

För att det är en liten unge det handlar om, är man över 15 så är det en annan sak.

sockerfritt:

Man kan bli gravid trots skydd.

Petitesser! Om ens lilla trettonåring har sex övht då.

sockerfritt:

Jag kanske missförstår dig nu, men hur menar du med att även om man inte får stöd från sina föräldrar så ska de veta om det?
Varför skulle det vara nödvändigt, då ser jag ingen anledning till det alls istället.

Menade att om man har ett sådant pass ungt barn som gör abort och man inte kan stötta det så är det någonting fel och soc ska kopplas in.


   
SvaraCitera

isola:

Menade att om man har ett sådant pass ungt barn som gör abort och man inte kan stötta det så är det någonting fel och soc ska kopplas in.

Det räcker med att barnet helt enkelt inte vill berätta för sina föräldrar, det krävs ingen vidare förklaring.
MEN. 13 åringar är lättlurade, att luska ut om barnet far illa är icke svårt för någon som vet vilka knappar som ska pressas.

Jag håller med dig i dina åsikter, men el facto är att de inte kontaktas om det inte innebär... ja suck, det jag skrev tidigare.
Känns som att vi skriver samma sak om och om igen.
Man kan ju tycka vad man vill om det, but ey, så äre.


   
SvaraCitera

sockerfritt:

MEN. 13 åringar är lättlurade, att luska ut om barnet far illa är icke svårt för någon som vet vilka knappar som ska pressas.

Om det ändå vore så att endast duktiga knapptryckare fanns på sådana ställen.
Skulle fö öv bli förkrossad om min unge kände att den inte kunde berätta någonting såpass viktigt för mig. [sad]


   
SvaraCitera