Aviseringar
Rensa alla

Gravid kvinna blev skjuten i 17:e veckan och barnet dog, mord?


Tyrael:

tycker inte att det handlar så mycket om vem som blir skjuten, eller hur mycket en kvinna vill ha barnet.. utan att en annan människa faktiskt väljer att försöka ta livet av en medmänniska.

Då ska det räknas som mordförsök (på mamman) endast. Ett foster är ingen människa och således anser jag inte att man kan dömmas till mord.

Tyrael:

Om barnet levt så är det mord.

Ett foster är inget barn.


   
SvaraCitera

Nej, inte mord. Definitivt inte mord. Däremot grov misshandel och mordförsök. I 17:e veckan räknas inte fostret som en individ i juridisk mening.

Maverin:

som jätte länge har velat ha ett barn

Totalt irrelevant oavsett perspektiv. Är det inte en individ så är det inte mord oavsett, och är det en individ är det ju skit samma vad morsan vill.

Maverin:

Om kvinnans dotter skjuter barnet i vecka 17, för att hon inte alls vill ha några syskon och mamman vill inte att sin egen dotter ska straffas, vad händer då?

Irrelevant med släktskap. Om dottern är under 15 kan hon inte dömas oavsett, men jag vet inte hur lagen ser ut gällande en misshandlads rätt att lägga ned åtal. Vissa brott kan man ju inte ta tillbaka anklagelserna för hur som helst, och jag tror att grov misshandel kan vara ett sådant.
Oavsett skulle dottern (om hon är över 15) åtalas för vapeninnehav. Det kan inte mamman påverka öht.


   
SvaraCitera

Nej, det är inte mord


   
SvaraCitera

Låter snarare som mordförsök, på kvinnan?


   
SvaraCitera

Oavsett om det anses som mord eller inte (på barnet) så kommer han hamna bakom lås och bom för mordförsök. Det är ju bra..

men idk. Mina spekulationer höll inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maverin:

Så det är bara mamman som bestämmer om sitt barn?

Ja, så är det enligt lag! Kvinnan får bestämma över huruvida hon ska föda sitt barn eller inte fram till sista datumet för giltig abort, men det sista veckorna behöver hon ett mycket giltigt skäl!


   
SvaraCitera

Maverin? [chocked]

en kille som är riktigt grym på Maplestory som jag en gång i tiden spelade [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mordförsök? [surprised]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maverin:

Hur kan det vara det, om det inte räknas som det när man gör abort,

Därför att om vi antar att han ville döda kvinnan och inte barnet, men när det ändå dog så heter det så [crazy]
Tycker inte riktigt att det räknas som "liv" när man är så liten som 17 veckor.

Maverin:

spelar det någon roll vad det är för mordvapen?

Nej, egentligen inte.

Maverin:

Hur var det då med kvinnan som sköt sitt eget barn, ska hon sättas i fängelse för att hon begick sin egna abort inom den lagliga tidsramen?

Nej.


   
SvaraCitera

Maverin:

Så det är bara mamman som bestämmer om sitt barn?

Ja, när det är i hennes kropp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Han har iaf dödat barnet så hur man nu rubricerar det vet jag inte men antingen vållande till annans död, drop eller mord skulle jag tro.
Abort däremot är helt klart mord eftersom det är seriöst planerat till att ta livet av en annan människa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är väl en tolkningsfråga, den enda riktiga brottsrubriceringen är väl mordförsök pga. skottet i magen. Det kan definitivt inte räknas som mord då fostret är såpass outvecklat.

Om barnet istället hade varit i slutskedet av fosterstadiet och faktiskt räknats som ett barn snarare än ett foster hade det dock varit diskuterbart.

-Daniel Eriksson


   
SvaraCitera

Det skulle jag se som mord. Precis som abort.


   
SvaraCitera

Maverin:

Idag så får man göra abort till 18:e veckan och jag är för detta, men är det ett mord eller inte?

Du säger det ju själv. Inte mord.


   
SvaraCitera

Rent juridiskt räknas det inte som ett barn innan vecka 22 eller om det är 23.


   
SvaraCitera