Aviseringar
Rensa alla

gravid men vill inte prata med pappan


Ämnesstartare

mediakatt:

Fast då fattar jag inte riktigt varför du skulle känna dig lurad av att ha kallat någon annan än en biologisk pappa för pappa.

Så länge man vet hur det ligger till så tycker jag man avgör själv vem man ska kalla pappa eller ej.

mediakatt:

vilket inte samstämmer med hur ordet vanligen används.

Okay, så kanske det är. Jag anser att man får göra den bedömningen själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zeppelin:

Så länge man vet hur det ligger till så tycker jag man avgör själv vem man ska kalla pappa eller ej.

Jo, det är klart man får göra. Men för små barn handlar det ju knappast om något aktivt val, utan mer om hur personen blir presenterad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Jo, det är klart man får göra. Men för små barn handlar det ju knappast om något aktivt val, utan mer om hur personen blir presenterad.

Förhoppningsvis sker presentationen vid ett senare skede och inte när personen är en liten baby? [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zeppelin:

Förhoppningsvis sker presentationen vid ett senare skede och inte när personen är en liten baby? [crazy]

Inte säker på om jag fattar vad du menar. Men något ska de ju kalla personen som mamman blir tillsammans med i exemplet, och då är det väl antingen dennes namn eller "pappa".


   
SvaraCitera

ödets ironi:

Säg att en tjej är gravid, pappan är den största douchen ni kan tänka er

Han behöver inte vara en dålig pappa bara för att tjejen inte gillar honom. Och vem är förresten så jävla dum att man blir gravid med en kille man inte gillar, och sen behåller barnet? Låter omoget, egoistiskt och allmänt dumt, en sån tjej skall nog vänta 10år med att skaffa barn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Frippe96:

sen behåller barnet?

många människor är emot abort. Starkt troende kristna bland annat.

Frippe96:

Han behöver inte vara en dålig pappa bara för att tjejen inte gillar honom.

de två tillsammans kan bli dåliga föräldrar om de inte kommer överens

Frippe96:

Låter omoget, egoistiskt och allmänt dumt, en sån tjej skall nog vänta 10år med att skaffa barn.

varför? Säg att killen inte vill ha barn med henne, hon vill inte göra abort. På vilket sätt är hon omogen, egoistisk och allmänt dum?

Frippe96:

Och vem är förresten så jävla dum att man blir gravid med en kille man inte gillar

Bara för man en gång gillat betyder det inte automatiskt att det inte finns fler sidor av personen man absoulit inte gillar när man väl lär känna dem. Folk växer isär.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skulle vilja vara killen som fick doppa och slipper ansvaret[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ödets ironi:

de två tillsammans kan bli dåliga föräldrar om de inte kommer överens

Fast det är ändå inte upp till henne att avgöra. Föräldrabalken är rätt bestämd med det där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Fast det är ändå inte upp till henne att avgöra. Föräldrabalken är rätt bestämd med det där.

utveckla gärna. Vad innebär föräldrabalken och vad kan hända om hon "tar vårdnaden"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ödets ironi:

utveckla gärna. Vad innebär föräldrabalken och vad kan hända om hon "tar vårdnaden"?

Föräldrabalken är den del av svensk lag som har bestämmelser kring bland annat föräldras rättigheter och vårdnad av barn. Om mamman försöker "ta vårdnaden" om barnet utan att ha fått ett domstolsbeslut om enskild vårdnad så lär hon dömas för egenmäktighet med barn, som i grova fall kan innebära upp til 4 års fängelse.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

. Om mamman försöker "ta vårdnaden" om barnet utan att ha fått ett domstolsbeslut om enskild vårdnad så lär hon dömas för egenmäktighet med barn, som i grova fall kan innebära upp til 4 års fängelse.

detta gäller väl bara då pappan faktiskt vill vara delaktig i sitt barn?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ödets ironi:

detta gäller väl bara då pappan faktiskt vill vara delaktig i sitt barn?

Det gäller såvida mamman inte har enskild vårdnad.


   
SvaraCitera

Alltså.. Först och främst VARFÖR man vill ha ett "livslångt" band med en människa man tycker är en douche? Speciellt om man inte ens vill ha kontakt med människan så är man ju tvungen. Så där hakar jag upp mig.

Sen är jag ju inte snubbe, så jag hör inte hemma i tråden kanske??


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

Först och främst VARFÖR man vill ha ett "livslångt" band med en människa man tycker är en douche?

Man kanske upptäcker graviditeten/att pappan är en douche för sent för att kunna göra abort.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Man kanske upptäcker graviditeten/att pappan är en douche för sent för att kunna göra abort.

Jo absolut, men då har man inget val. Jag menade, såklart, om man hade haft ett.


   
SvaraCitera