Aviseringar
Rensa alla

Gravid trots p-piller


Ämnesstartare

Jag undrar lite vad som händer när man blir gravid med p-piller, går och oroar mig för det...
Grejen är den att jag brukar kunna hoppa över att ha mens två gånger utan mellanblödning (har hållit på så i ett år) och ha den var tredje månad, men nu när jag skulle hoppa över (andra gången, skulle alltså haft mens nästa månad) så började jag blöda lite redan på sockerpillrets första dag (på morgonen innan jag tagit hormonpillret och skulle hoppa över) och struntade då i att hoppa över och har nu mensen.
Men hur vet man om man är gravid? Har läst att man både kan få och inte kan få mens så... Och förra gången jag hade mens så kom den inte förrän tre dagar in på sockerpillrena, fast jag alltid brukar få en mellanblödning några dagar innan mensveckan, den var alltså lite senare än normalt.
Är annorlunda blödningar ett tecken? Vet att det fuckar ur när man håller på och hoppar över, men min barnmorska sa att det var okej att ha mens var tredje månad.
Och jag har inte missat ett piller på väldigt länge heller!

När kan jag göra ett graviditetstest? Hur många dagar ska det ha gått efter samlaget?


   
Citera

Det kan vara skönt att ha ett par test hemma så att man kan kolla när man känner sig orolig. Som du själv skrev så kan man ju få blödningar även om man är gravid, då det inte är "riktig" mens man får när man tar p-piller. Men om du inte har missat ett piller, spytt, tagit något piller för sent eller liknande tycker jag inte att du borde oroa dig.

deathvalley:

När kan jag göra ett graviditetstest? Hur många dagar ska det ha gått efter samlaget?

Det ska ha gått minst två veckor för att man ska få ett säkert resultat.


   
SvaraCitera

Testa dig, men gör det så fort som möjligt. Innan det blir försent typ. Jag menar om du nu inte vill behålla fostret ( om det nu visar sig att du är gravid ). Lycka till.


   
SvaraCitera

det där med mens verkar var opraktiskt då va


   
SvaraCitera

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Blev du orolig pga. mellanblödningen?

Tycker som de andra att du ska ta ett test om du oroar dig. De kostar inte mycket och är väldigt tillförlitliga. Sannoliktheten för att bli gravid när du går på p-piller är väldigt liten såvida du inte glömt nåt piller på senaste.

Att du fick en mellanblödning på sockerpillrets första dag beror troligtvis bara på att slemhinnan i livmodern "byggts upp" extra länge i och med att du hoppat över menstruationer. Det är nog inte särskilt konstigt, även om det inte brukar vara så för dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

annoyed:

Blev du orolig pga. mellanblödningen?

Ja, precis, för att det funkat på ett sätt i ett år nu och så blev det konstigt... Och när man väl börjar oroa sig så är det svårt att sluta 🙁
men ska fixat ett test och kolla på en gång, antar att det är lika bra


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

oregelbundna blödningar är ett tecken på instabila hormoner, att din kropp inte är riktigt ok med dina piller. ej att du är gravid. prata med personen som du får receptet av, kanske bäst att byta eller något.


   
SvaraCitera

deathvalley:

Och när man väl börjar oroa sig så är det svårt att sluta 🙁
men ska fixat ett test och kolla på en gång, antar att det är lika bra

Jag förstår det. Lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kviq:

oregelbundna blödningar är ett tecken på instabila hormoner, att din kropp inte är riktigt ok med dina piller

Fast det beror väl förmodligen på att jag håller på och hoppar över hela tiden. barnmorskan sa det, att det är okej men att det kan komma mellanblödningar. Antar att det blir lite knäppt med hormoner när man hoppar över mensen


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

deathvalley:

Fast det beror väl förmodligen på att jag håller på och hoppar över hela tiden. barnmorskan sa det, att det är okej men att det kan komma mellanblödningar. Antar att det blir lite knäppt med hormoner när man hoppar över mensen

fast ptja, det har jag gjort i flera år och aldrig haft varken humörsvängninar eller mellanblödningar.

men visst. dock - ej tecken på graviditet.


   
SvaraCitera

Jag har tagit en o samma p-piller under 1,5 år, men på senaste tiden har mensen blivit oregelbunden. Plötsligt kom mensen under de riktiga pillrena veckan innan sockerpillrena så jag bytte. Har inte märkt några tecken alls på graviditet då detta var för ca 3 månader sedan..

PS. Ja, mensen kan balla ur om man hoppar över för många gånger.


   
SvaraCitera