Aviseringar
Rensa alla

Grejen med att kunna "rita" fint


grejen: det är trevligt för huvudet att spotta ur sig.


   
SvaraCitera

Det är rätt gött att sitta koncentrerad och låta pennan dansa över pappret osv.
Man kan ge uttryck för sina känslor eller bara fördriva tiden.
En person som är duktig på att rita och måla är också ofta bra på rumsligt seende, färg- och formkänsla. Det kan användas i många arbeten som man tjänar mer på än konstnärsyrket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

built this way:

Ja vad är grejen egentligen. Vad har man för nytta av att vara duktigt på att måla? Man får inte mycket pengar iaf... Man kanske blir en sån där som målar av turister på plattan?

Jag förstår inte meningen med att kunna rita bra.

Okej, du är helt fel ute grabben...Grejen är att rita behövs för allting, det kan behövas för att kommunicera, matematik, teknik, arkitektur, design eller om man är ingenjör mm.

+Så kan det göra stor skillnad om man kan hur man framhäver olika saker för analyser etc. Hur man ritar av en politiker till skillnad från en medelinkomsttagare etc.

Och så får du oftast bättre betyg[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

velociped:

jag antar att du suger på att rita.

Det är väl en tolkningsfråga. Jag är duktig på att rita av människor och saker men inte lika bra på att rita direkt från huvudet men helt ok [crazy]

stereo total:

Jag tycker att det är skönt att jag är awesome på att rita för att jag på så sätt lätt kan stimulera mig själv och utveckla min kreativitet.

Jo sant, man utvecklas varje gång. Jag behövde nog bli påmind om det. Är så lätt att glömma [smile]

Anledningen till att jag frågar är för att när man är duktig på att måla osv så får man ofta komplimanger och så och visst är det roligt men det känns på något vis så meningslöst att vara bra på någonting som man inte nödvändigtvis får någon användning för.

Visst blir jag stolt när jag gjort en riktigt bra teckning och så men värdet på teckningen är bara högt för mig och ingen annan... Svårt att förklara!


   
SvaraCitera

avslappnanade, stimulerande & glädjespridande (individuellt dock)


   
SvaraCitera

built this way:

Visst blir jag stolt när jag gjort en riktigt bra teckning och så men värdet på teckningen är bara högt för mig och ingen annan

Räcker inte det då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För somliga är konst ett sätt att uttrycka sig. Tänk om du var stum och endast hade en penna och papper till förfogande... Vore inte världen hemskt grå om det inte fanns människor som målade den?


   
SvaraCitera

sjukt avslappnande


   
SvaraCitera

bitterfitta.se

läs vad dom tidigare skrivit i tråden. uttrycka sig och sina känslor, få vara kreativ, avslappnande, whatever. Jag önskar verkligen jag kunde rita .. dock förstördes allt sånt tyvärr av min kära lärare under 3an/4an/5an, så ah, att vara kreativ på det sättet ligger rätt långt bort just nu .. [smile] men älskade verkligen en gång tiden -.-


   
SvaraCitera

dvs, hann aldrig lära mig "rita fint" [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ööörkarn:

Jag satsar på att bli illustratör och författare, så visst kan man tjäna pengar på det man gör.

jag med! [y] förresten så handlar det inte om att tjäna pengar. det handlar om kärleken till det man skapar och att man mår bra av att göra det! skulle ge upp alla pengar i världen om det betydde att jag kunde fortsätta rita.


   
SvaraCitera

eklektisk:

jag med! [y] förresten så handlar det inte om att tjäna pengar. det handlar om kärleken till det man skapar och att man mår bra av att göra det! skulle ge upp alla pengar i världen om det betydde att jag kunde fortsätta rita.

Det är sant. Jag är egentligen inte så mycket för att skriva men jag har drömmar som man skulle kunna göra filmer av så jag bara måste få pränta ner en bok baserad på dom. Illustrationer ligger varmare om hjärtat. Det räcker med att lyssna på en låt så har man minst 10 illustrationer man kan tänkas göra till den.

Det är tur att man kan hålla sånt på hobbynivå annars.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är bara skönt att kunna lägga sina tankar åt sidan på ett papper.


   
SvaraCitera

built this way:

Jag förstår inte meningen med att kunna rita bra.

Av flera skäl, det största är att kunna visualisera ett problem för att lösa det. Det är mycket lättare att delge ett problem framför en grupp ifall man kan göra en illustration av problemet, samt att det blir mycket lättare att lösa det själv.


   
SvaraCitera