Aviseringar
Rensa alla

Gröna ögon.


Ämnesstartare

image_1.jpgHar jag gröna ögon eller är de typ hazel färgad? Vet inte om det är samma sak menmen..Mycket glad Men iaf, mamma har gul/bruna och pappa har mörk bruna. Varför har jag typ "grön" då?Skeptisk Någon som vet?Glad Hähähä. 


   
Citera

Skulle nog inte kalla det gröna, mer åt det bruna hålletGalen


   
SvaraCitera

ja d är gröna 


   
SvaraCitera

sarab00: Varför har jag typ "grön" då? Någon som vet?

din mor var med brevbäraren förstår du väl 


   
SvaraCitera

Min mamma har mörkbruna, min pappa har ljusgröna, jag fick nån brungrön nyans jag med.

Är väl inte så konstigt!


   
SvaraCitera

Det är väl väldigt ovanligt att två brunögda får ett barn med någon annan ögonfärg? Du har ljusbruna ögon med lite gröna inslag tycker jag.


   
SvaraCitera

Jag skulle kalla dom gröna.


   
SvaraCitera

Av bilden att döma skulle jag säga Hazel, de har ofta en Rayleigh-spridning. Det verkar som att dina ögon har både brunt och grönt. Kan din ögonfärg skifta mellan dessa två färger beroende på ljus och så? Vilket Hazel ofta gör... Gröna ögon är oftare ljusare, men det är svårt att säga hur ljusa dina ögon är


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

de profundis clamavi:
Av bilden att döma skulle jag säga Hazel, de har ofta en Rayleigh-spridning. Det verkar som att dina ögon har både brunt och grönt. Kan din ögonfärg skifta mellan dessa två färger beroende på ljus och så? Vilket Hazel ofta gör... Gröna ögon är oftare ljusare, men det är svårt att säga hur ljusa dina ögon är

Mina ögon ändras ofta färg. Inte sådär blå till brunt eller brunt till gult. Utan ibland har jag lite brunt och jävligt mycket gult. Ibland har jag som jag har nu. Och ibland rött runt pupillen och brunt och grönt runt om kring. Mina ögon är gröna på kvällen/natten eller då jag är trött och brun/gula på morgonenSöt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

de profundis clamavi:
Av bilden att döma skulle jag säga Hazel, de har ofta en Rayleigh-spridning. Det verkar som att dina ögon har både brunt och grönt. Kan din ögonfärg skifta mellan dessa två färger beroende på ljus och så? Vilket Hazel ofta gör... Gröna ögon är oftare ljusare, men det är svårt att säga hur ljusa dina ögon är

image_2.jpgJust nu ser mina ögon ut sådär. Bilden där nere då. Det är under samma ljus och samma ljusstyrka. Jag ser bara rödare ut i ansiktet. Men iallafall nu är de väl rött/brunt/orange runt pupillen. 


   
SvaraCitera

Du är fenotypiskt (utseendemässigt) + genotypiskt (i dina gener) både brun- och blåögd, helt enkelt. 

Dina föräldrar kanske (eller snarare definitivt) bär på anlaget blåögt, men det slår inte igenom fenotypiskt på dem som det gör på dig, förstår du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:
Du är fenotypiskt (utseendemässigt) + genotypiskt (i dina gener) både brun- och blåögd, helt enkelt. 

Dina föräldrar kanske (eller snarare definitivt) bär på anlaget blåögt, men det slår inte igenom fenotypiskt på dem som det gör på dig, förstår du?

Jo jag förstår. Fast min morfars moster hade blå ögon. Hennes föräldrar hade inte heller blått.Rullar ögonen


   
SvaraCitera

sarab00: Fast min morfars moster hade blå ögon. Hennes föräldrar hade inte heller blått.

Då bar hennes föräldrar på anlaget för blåa ögon, det är inte alls omöjligt att två brunögda får ett blåögt barn. Det kan till och med vara så att hennes föräldrar faktiskt är både fenotypiskt och genotypiskt blåögda samtidigt som brunögda, men att den bruna färgen är så mörk att ögat inte uppfattas som grönt, utan som brunt.


   
SvaraCitera