Aviseringar
Rensa alla

Grupparbete - en som ej jobbar, ska denna få vara med under redovisningen?


Ämnesstartare

Jag har ett grupparbete med diverse personer i klassen där en inte visar engagemang för fem öre. Det är inte förrän idag som är sista dagen att bli klar som hon skrivit och det är sådant vi redan antecknat och fört in i texten. Vi har en gemensam grupp på mobilen där vi håller kontakt med varandra angående arbetet, och det senaste hon gjorde var att lämna gruppen fastän vi ägnade oss åt att förklara uppgifterna och försöka vägleda henne på rätt spår. Eller nåja, vi fick ta in henne igen. Hur slutade det? Att hon inbjöd sin kille och flamsade om sådant som inte vara relevant. För att inte tala om att hon kommer med ursäkter så som "jag fick reda på det sent" och "jag har annat att göra". Jag själv kom in i gruppen sent då jag var sjuk när uppgiften tilldelas, samt har jag haft 5/6 prov att plugga inför men fortfarande deltagit aktivt. Det finns liksom inga ursäkter att komma med.

Hur som helst. Jag anser att hon inte borde få delta under redovisningen, medan de andra fortfarande spekulerar kring det. Hade ni haft med en sådan person i ert grupparbete?


   
Citera
Ämnesstartare

Moshi moshi


   
SvaraCitera
reben

nej, ni borde prata med er lärare om detta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reben:
nej, ni borde prata med er lärare om detta.

Ja, det är nog det mest effektiva sättet.


   
SvaraCitera

Om de andra tycker lika dant så kan ni ju tillsammans berätta det för läraren. Så gjorde vi iallafall när vi hade ett grupparbete där två stycken var totalt oengagerade. En annan gång när vi jobbade 2 och 2 så hamnade jag också med en tjej som bara satt å titta. Vi skulle göra en PowerPoint så jag skrev mitt namn längst mer på varje sida... När hon såg att jag gjorde det blev det iallafall lite fart på henne. 


   
SvaraCitera

grupparbeten bör utföras av dem som vill utföra grupparbete. resten kan få vara själva


   
SvaraCitera

Vart med om det många gånger, berättar alltid för läraren exakt vilken del jag har gjort, och vilken del dom oaktiva i gruppen har gjort, så får dom lägga bedömningen på det jag gjort lite mera enskilt. 


   
SvaraCitera
soviet

fast hon skrev sin del tillslut? låt henne redovisa den 


   
SvaraCitera
soviet

jag tror att alla har varit med om detta när det gäller grupparbeten. men jag förstår verkligen inte varför man inte pratar innan med personerna som är lalliga? säg åt dem och säg om de inte skriver och är delaktiga så får de inte heller redovisa


   
SvaraCitera

Ogillar tanken att bara sparka ut någon dagen innan redovisningen. Var tydlig från början med vad du förväntar dig av personen och med vad som händer om den ej sköter sin del.


   
SvaraCitera

har inte läst särskilt mkt men:
kicka ut idiot1


   
SvaraCitera

Blivande_japan:
har inte läst särskilt mkt men:
kicka ut idiot1

jag tänkte just hänvisa till dig och dina erfarenheter/ aggressioner kring grupparbeten


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Punda:
Ogillar tanken att bara sparka ut någon dagen innan redovisningen. Var tydlig från början med vad du förväntar dig av personen och med vad som händer om den ej sköter sin del.

Vi i gruppen kom överrens om att hon skulle få redovisa det hon skrivit sist. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vår SO lärare har varit borta två gånger nu dock, och det finns inte tid över att hinna utföra det arbete vi åstadkommit med i en redovisning. Jag är lättad, förtvivlad och förstående på samma gång.


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll:

jag tänkte just hänvisa till dig och dina erfarenheter/ aggressioner kring grupparbeten

Hjärta


   
SvaraCitera