Aviseringar
Rensa alla

Gud[b][/b]


Ämnesstartare

Gud är allt medvetande på vår planet.

Gud är utöver det meddelanden och insikter från tidigare civilisationer som uppenbarar sig för människan i form av ett vägledande större medvetande under speciella omständigheter. Detta kan de göra eftersom de sparats i vårt DNA.

ÄNDRAT 2010-12-18 20:58
Detta är ingen tramstråd. Det är ett seriöst och genomtänkt påstående från min sida.

Syftet är att försöka skapa en gudsdefinition som både religiösa och ateister kan vara överens om, och som är sann. Gloria, t.ex, är kristen om jag uppfattat henne rätt och skriver ju att det ligger något i det jag skriver. Om vi kan få religiösa att släppa föreställningen om att Gud är något övernaturligt så löser det många stora problem. Det hoppas jag att ni som försöker tramsa bort detta förstår.

Människor i historien som säger sig blivit vägledda av Gud har inte kunnat förklara det vetenskapligt.. Det behöver inte vara omöjligt längre.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Askes

(beskrivningen)

1+1=2

ÄNDRAT 2010-12-18 21:26

ÄNDRAT 2010-12-18 21:27
[blush]
Men vad jag undrar är, filmen påstår att "Dimethyltryptamine (DMT), also known as N,N-dimethyltryptamine, is a naturally-occurring tryptamine and potent psychedelic drug, found not only in many plants, but also in trace amounts in the human body where its natural function is undetermined." Alltså att det finns naturligt, i små mängder, i människan men att vi inte vet i vilket syfte. Om det är sant, så ser jag ett möjligt samband till religiösa uppenbarelser, vägledning ur sådana och askes, då det verkar vara liknande de upplevelser människorna i filmen beskriver (fast mindre intensivt?), samt att det då går förklara religion vetenskapligt.


   
Citera
Ämnesstartare

Har du skapat en ny religion?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Har du skapat en ny religion?

Detta bör gälla alla religioner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

farbror gugge:

nej

Var vänlig förklara din slutsats.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enni:

Var vänlig förklara din slutsats.

det är du som gör ett påstående, vänligen presentera dina belägg[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eller så skiter man bara i att kalla något för Gud!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

farbror gugge:

det är du som gör ett påstående, vänligen presentera dina belägg[cute]

Mina belägg? Var är det som är oklart? Jag lägger fram en hypotes och din uppgift är nu att pröva den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Supply and Demand:

Eller så skiter man bara i att kalla något för Gud!

Vad skulle vara målet med det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enni:

Vad skulle vara målet med det?

Poängen var väl mer den att det är onödigt att nämna något till Gud; det som finns finns och behöver inte namngivas


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Supply and Demand:

Poängen var väl mer den att det är onödigt att nämna något till Gud; det som finns finns och behöver inte namngivas

Det kan jag inte hålla med om. Jag skriver detta för att människor ska lära sig förstå varandra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enni:

Gud är allt medvetande på vår planet.

varför inte ba ALLT medvetande

enni:

Gud är utöver det meddelanden och insikter från tidigare civilisationer som uppenbarar sig för människan i form av ett vägledande större medvetande under speciella omständigheter. Detta kan de göra eftersom de sparats i vårt DNA.

Lamarckism [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brk g:

varför inte ba ALLT medvetande

Den moderna vetenskapens rötter
På vilka sätt använder alla människor det vetenskapliga tankesättet?

”We especially need imagination in science. It is not all mathetmatics, nor all logic, but is somewhat beauty and poetry”
-Maria Mitchell (1818-1889), astronom

Barn lär sig om fysikens värld genom att testa sig fram. T.ex tappa saker som faller nedåt. Bebisen lär sig att en heliumballong åker uppåt, inte nedåt. Därför fungerar inte hennes hypotes på allt. Bebisen lär sig också att bara materiella ting faller, de som består av partiklar. Det kommer ta år för henne att förstå varför just heliumballongen åker uppåt. Unden den tiden henner hon lära sig mycket annat om hur världen fungerar. Att lära sig kommunicera genom språk, konst eller musik är också en stegvis process.

I centrala Afrika lärde sig människor för länge sedan att förutspå vädret genom att göra noggranna observationer av månens rörelse. Astronomin spelade en praktisk roll i deras liv. Tidigare civilisationer upptäckte flera sätt att ta hjälp av astronomi. Stonehenge, i södra England, byggdes successivt upp från omkring 2750 f.Kr. till 1550 f.Kr. Muslimer använder månen till sin kalender och andra använder solen.
Image
Medicinhjulet i Wyoming
På 1970-talet, hävdade en studie att hjulet är uppbyggt med astronomin som grund. De 28 ekarna skulle vara inriktade efter uppgången och nedgången över horisonten av vissa stjärnor. Senare undersökningar visar att den gamla studien inte tagit hänsyn till vissa saker (”the motion of stars as they rise above the horizon and the way the atmosphere affects the visibility of stars at the latitude of big horn”). Detta är ett bra exempel på hur vetenskap anpassar sig när ny information kommer fram. Konstigt sammanträffande att den först verkade passa perfekt med stjärnorna. Många populära böcker och artiklar fortsätter hävda astromoniskt syfte för medicinhjul, trots att inga bevis nu stödjer detta.

I slutet av 1980-talet skapades HTML och HTTP. Under 1990-talet och fram tills idag ökar antalet Internetanvändare. Falskt medvetande.

Image​​​
Image
I det som nu är Peru ristade ett forntida folk in hundratals linjer och mönster i sanden i Nazca-öknen. Många av linjerna pekar mot platser där solen eller ljusa stjärnor reser sig på specifika tider av året. Många av mönstrena är stora avbildningar av djur vilket har väckt ännu mer debatt. En del tror att dessa är representationer av stjärnbilder. Detta ser vi idag som en slump.

Hur vetenskapliga idéer har utvecklats i olika samhällen beror på praktiska behov, sociologi, politik och interagerande med andra kulturer.

Kanske är allt medvetande på jorden också för mycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enni:

Det kan jag inte hålla med om. Jag skriver detta för att människor ska lära sig förstå varandra.

Jag tror inte att typerna som ser en snubbe framför sig förstår de som inte gör det, bara för att du finner en helt annan slutsats än att den där snubben finns.


   
SvaraCitera

enni:

Jag lägger fram en hypotes och din uppgift är nu att pröva den.

nej det är din uppgift att visa belägg för att det su säger stämmer...


   
SvaraCitera