Aviseringar
Rensa alla

Gud


Ämnesstartare

Alltså den ideala människan som vi lyfter högt upp i tanken och kallar för Gud.

Hur skulle ni beskriva en ideal människa från ert perspektiv? Vilka egenskaper har den personen?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Nä, den ideala människan enligt den judeokristna mytologin var Adam Kadmon, gud var gud.

Och i min religion är det flertalet gudar som representerar olika egenskaper utan något allsmäktigt monopoltjafs


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

100% rationell och 100% empatisk

what more do you need =)


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Gud vill vissa saker med oss, vi kommer nog aldrig bli av med mord för det finns folk (psykiskt störda) och även andra som kommer mörda andra och speciellt Makthavare som väldigt ogörna vill förlora makten. Tortyren kommer vara kvar för att Makthavare vill bli av med de som är emot ens eget tycke i en diktatur. De vill ju inte heller bli dödade heller sen kommer det alltid finns folk med åsikter så sådant kan vi inte bli av med.

Själv är jag agnostiker, de som beskriver Agnostiker så är det ganska konstigt för att söka det på Google för att läsa på Wikipedia eller liknande är det inte säkert att det blir rätt.

Jag tror inte direkt på gud för jag har inte sett honom eller hört honom så jag är osäker, vi har gud för att ha någon att be en bön för eller om man är sjuk att man ska få en chans till och få leva vidare, även de som inte tror påGgud ber i dödens sista stund ibland. Sen finns det folk som använder Gud som att de i deras vilja gör rätt och vad vet jag det kanske finns jätte många gudar och att de har en egen liten elaking till gud som ger dem order.

Det finns ju spel där man är en gud eller att det finns gudar, det finns elaka gudar och det finns goda gudar och gudar som är vilkendera. Det finns ett spel som heter Black & white där man själv är en Gud och som så man är är guden och det kan man se på templet men man ser det mer tydligt på nästa nivå. Jag kan vara en god Gud men den Gud jag är är rätt medioker med vad som är ont och gott. Jag vet inte om spelet sälj längre men det är rätt gammalt dock.

Det är lite så jag tänker, det är alltid kul med lite diskution 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nästan alla verkar ha missat texten "Alltså den ideala människan som vi lyfter högt upp i tanken och kallar för Gud."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Idealmänniskan enligt mig är intelligent, klarsynt, rättrådig, empatisk, altruistisk, ärlig, sansad, handlingskraftig, modig osv., utan att för den delen vara taktlös och påträngande och liksom ständigt i konflikt med andra människor på grund av att han eller hon har dessa egenskaper... vilket i princip är omöjligt. Det finns alltid människor som föredrar att inte tänka klart (eller tänka över huvud taget...) för att det är bekvämare så och som reagerar häftigt när man konfronterar dem med det, som handlar fel och åsamkar andra lidande för att de själva tjänar på det, som inte tål ett uns ärlighet, som fegar ur totalt i situationer där det inte ens är svårt att uppbåda mod och skrida till handling. Själv är jag sjuuukt långt ifrån att uppnå detta ideal, men försöka kan man ju...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snäll 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Person som va som Jesus är den närmre rätt mänskliga halv guden jag kan tänka mig . Ordet Gud betyder Allsmäktig , men inget  i vårt universum kan vara allsmäktigt . För allt är kopplat till det allra minsta till det största . Gud är inte allsmäktig för då hade gud kunnat skapa en helt perfekt värld men en sån existerar inte . 


   
SvaraCitera
lax
 lax

den idylliska människan. den ideale människan är den som väcker människorna som sover i ett brinnande hus.
och detta skall ej tas direkt på orden nu, små barn. jag älskar inte brandmän.

inga egenskaper bör tillskrivas, utan endast det denna kan uträtta för sig själv och för andra, men syftet av räddning i sig.

jag antar att det handlar om en oreligiös profet som ej räds sanningen. 


   
SvaraCitera
lax
 lax

för övrigt, vi bör ej älta gudkonceptet alltför mycket. opm du vill se och sätta in dig i diskussioner ring gud finns det gott om sidor att bruka. du sätter istället press på oss och jag antar att din frukt blir lika oätlig som din börd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

när något räknas som en gud är det inte en människa. 

I många olika religoner o myter osv brukar visserligen gudar ta människoskepnad samt ha likheter, men de är fortfarande en annan typ av varelse

 

 

 

 

 

 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nietzsche pga att han döda Gud lol


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"gud" är ledaren för en ufo-civilstation som skapade oss. dom har mycket högre teknologi. universium är enormt. det finns 1252525 planeter, finns liv på många.


   
SvaraCitera
Draug

skitsvårt det där, en människa har för många fel och är för inkomplett för att jag ska kunna se den som en gudomlig varelse. Utomstående och högre makter ser jag snarare som olika former av energier som balanserar och sammankopplar allt.


   
SvaraCitera