Aviseringar
Rensa alla

GUD - Troende eller bara vill försöka tro på han eftersom det ger "hopp" till en?


Ämnesstartare

Ja som rubriken tror ni att ni är "Troende" pga av att det ger en hopp eller för att ni verkligen tror på gud? om det gudomliga? Förlåt att jag utrycker det så :/

EDIT: Jag är trött


   
Citera
Ämnesstartare

Nu får du allt ta och utveckla dig lite, hur trött du nu än är!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Känns osannolikt att någon slags gud inte skulle existera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden flyttad från Forum PLUS/Vetenskap och Filosofi


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Känns osannolikt att någon slags gud inte skulle existera.

Inte skulle existera? Hur menar du då? Är universum allt för stort och komplext, eller vad?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

Inte skulle existera? Hur menar du då? Är universum allt för stort och komplext, eller vad?

Lite så, ja. Och andra teorier är alldeles för bristfälliga för att kännas övertygande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Lite så, ja. Och andra teorier är alldeles för bristfälliga för att kännas övertygande.

Och att införa Gud som en lösning, det gör det mindre komplicerat? Jag skulle snarare säga att det blir mer komplicerat, om man sedan väljer att försöka definiera Gud. Att studera universum och existensens villkor är svårt utan Gud, men blir ännu svårare om man väljer att föra in honom. Men jag är full, så skit samma...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

Jag skulle snarare säga att det blir mer komplicerat, om man sedan väljer att försöka definiera Gud.

Att försöka definiera en (förmodat) transcendent gud med världsliga termer är dömt att misslyckas. Och nej, universum blir inte mindre komplicerat med eller utan en gud.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Och andra teorier är alldeles för bristfälliga för att kännas övertygande.

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Att försöka definiera en (förmodat) transcendent gud med världsliga termer är dömt att misslyckas. Och nej, universum blir inte mindre komplicerat med eller utan en gud.

Du förbigår något väsentligt, nämligen det att man inte kan utgå från annat än världsliga termer när man försöker att utforska det man vill utforska. Vi kan egentligen inte nå erfarenhet av något annat än det vi upplever med vårt medvetande/våra sinnen och möjligtvis våra instrument. Gud är verkligen inte lösningen på ett problem av sådan kaliber, snarare är Gud ett fängelse som vissa av oss låter sig inspärras i när vi inte längre orkar befatta oss med det faktum att vi har så jävla mycket kvar att utforska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

Du förbigår något väsentligt, nämligen det att man inte kan utgå från annat än världsliga termer när man försöker att utforska det man vill utforska.

Vem sa att jag ville utforska saken?

Hovnarren:

Vi kan egentligen inte nå erfarenhet av något annat än det vi upplever med vårt medvetande/våra sinnen och möjligtvis våra instrument.

Inte erfarenhet, nej. Vad har erfarenhet med något att göra?

Hovnarren:

Gud är verkligen inte lösningen på ett problem av sådan kaliber, snarare är Gud ett fängelse som vissa av oss låter sig inspärras i när vi inte längre orkar befatta oss med det faktum att vi har så jävla mycket kvar att utforska.

Och om du har den inställningen till saken så känns det som en diskussion som ändå inte är värd att hållas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Vem sa att jag ville utforska saken?

Nå, vad vill du då göra om inte utforska saken? Du menar att det är osannolikt att ett (flera?) gudomligt väsen inte existerar, och jag undrar varför?

mediakatt:

Inte erfarenhet, nej. Vad har erfarenhet med något att göra?

Det har att göra med att vi inte kan förstå det gudomliga utan världsliga termer. Vad skulle vi annars förstå det gudomliga med, när vi är biologiska varelser?

mediakatt:

Och om du har den inställningen till saken så känns det som en diskussion som ändå inte är värd att hållas.

Varför då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

Varför då?

Tja, liknelser vid religion som ett fängelse och religiösa människor som ignoranta säger tillräckligt mycket om din uppfattning för att göra mig säker på att en kommande diskussion inte kommer tillföra något nytt för min del och förmodligen mest leda till evighetsargumentationer som inte kommer förändra varken din eller min uppfattning i frågan. Jag har haft dem så pass många gånger att det inte känns intressant, bara drygt och påfrestande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Tja, liknelser vid religion som ett fängelse och religiösa människor som ignoranta säger tillräckligt mycket

Jag tycker inte att religiösa är okunniga, eller vilket ord du nu än söker efter, bara att de nöjer sig med väldigt mycket mindre än vad jag och många andra gör. Jag söker mer av livet än det som religion erbjuder, om detta är ett marginaliserande tänkande vet jag inte vilken slags mening du lägger i ett öppet tänkande.

Tro inte att jag skiter i religion helt och hållet bara för det. Jag är, kanske tvärtom vad du tror att jag är, oerhört intresserad av andras uppfattningar om verkligheten, och där spelar religion en stor roll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

Jag söker mer av livet än det som religion erbjuder, om detta är ett marginaliserande tänkande vet jag inte vilken slags mening du lägger i ett öppet tänkande.

Religion är ett alldeles för brett begrepp för att kunna säga att det är något begränsande. Att binda upp sig till en religion och vägra se något utanför den är begränsande, gudstro i sig är det knappast. Sedan har jag väl heller inte påstått att avsaknad av sådan skulle vara begränsande, så jag ser inte riktigt var du vill komma.

Hovnarren:

Jag är, kanske tvärtom vad du tror att jag är, oerhört intresserad av andras uppfattningar om verkligheten, och där spelar religion en stor roll.

Nej, jag listade ut det. Men jag föreslår som sagt att du diskuterar saken med någon annan än just mig.


   
SvaraCitera