Aviseringar
Rensa alla

Gud, vem?


Ämnesstartare

leafar: Ännu en person som insett, i min mening, vad livet handlar om. Väl sagt!

🙂 

leafar: Där håller jag inte helt med. Dock, enda andledninge till att jag tycker detta ämne är viktigt är p.g.a. det negativa inflytande som religion har på vårt samhälle. Vi måste bekämpa organiserad religion framförallt.

Vilken negativ inverkan har religionen, i sig - utan kulturell inblandning, på samhället?
Enda jag kan komma på är att religioner (indirekt) strider emot varandra och att det därför kan skapa konflikter människor emellan... Men det kan vad som helst göra.

Kom ihåg att mycket skit har med snedvridna värderingar att göra, som inte enbart grundar sig i en persons religiösa åskådning.


   
SvaraCitera

Jag försöker tänka logiskt.. Någon gång så fanns ju inte rymden ens.. Något skapade rymden. Men det som skapat rymden måste ha skapats på något sätt.. Alltså fanns det någon gång ingenting alls. Ingenting alls kan inte skapa något. Detta motsäger all våran logik, alltså är saker som inte vi människor tycker är logiskt möjliga faktist möjliga.. Samt att vi har en själ är en annan sak som får mig att tveka på vetenskapen.. Att vi inte bara funkar som maskiner.. Att vi har känslor och kan kontrollera oss själva.. Ni förstår. Du vet att du är du. Du är inte bara en robot som är programmerad att göra på ett visst sätt, utan du har ett medvetande och du gör dina egna val..

Jag är lite mittemellan troende och inte.. Tror väl på lite vetenskap, men är ju samtidigt inte helt spiksäker på att det inte finns någon gud.. Har väl försökt att be några gånger.. Det har ibland blivit som jag ville, ibland inte.. Det är helt omöjligt att säga med säkerhet om det är någon gud som hjälpte mig eller bara slumpen.. 

Folk borde bara acceptera att vi människor är inte tillräckligt smarta för att förstå hur vi blev till, och vad som skapade oss.. Vi lär aldrig få veta det. Einsteins teori föreblir en teori, och det kan aldrig bevisas om det är korrekt eller inte..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

leafar: En vanlig respons. Frågan är ju om: Bara för att vi inte vet hur något hände, bör vi verkligen tillskriva en gud handlingen (irrelevant vilken gud). Ponera att det var en gud som skapade Big bang. Det leder bara till fler frågor.

Jag förutsätter naturligtvis att det bara finns en Gud alt flera Gudar. Men oavsett... jag syftade enbart på eftersom det finns några pusselbitar som inte naturvetarna kan förklara eller har svar på så "kanske" svaret ligger hos en ev Gud.

leafar: Jag finner det mer relevant att säga att vi inte vet vad som ledde till big bang än att förutsätta en gud. Att föra en gud leder bara till alltfler irrelevanta frågor. Hur skapades gud i så fall? Vad förklarar hans makt? etc. Är det inte mer logiskt att stanna vid vad vi vet hittills och låta gud vara tills vi har bevisat att han existerar? (eller ej)

Självfallet kan man resonera så. Det mest beklagliga i hela Gudstanken är väl att inte "herren" själv kan komma ner på jorden och visa upp sig lite oftare utan bara ge fan i allt.

leafar: Jag antar att du talar om personliga bevis. Bevis som du aldrig skulle kunna visa någon annan? Förstå mig rätt nu, jag hackar inte på dig. Om du har dessa bevis för egen del, awesome! Det bevisar dock varken någon religion eller någon gud. Tycker däremot det är coolt att du haft den upplevelsen. Min far säger också att han upplevt detta.

Personliga bevis?

Om vi förutsätter att Gud är den allsmäktiga så förväntar jag mig kanske lite mer bevis och power. Ett ex... Thailand och stora delar av östra Australien var översvämmat för några år sedan. Gud kunde kommit ner och visat sig och bara knäppt med ett finger och allt vatten hade försvunnit och alla döda hade återfått livet.

Eller - när Gud upptäckte den fasansfulla tsunamiolyckan i Japan för några år sedan så kunde han kommit ner till jorden och backat tiden så aldrig tsunamiolyckan hade inträffat.

Hans-Peter: Jag föddes 1988 till en fader som var predikant och en mor som var organist. Då dessa två var kringresande i trakten och sällan hemma uppfostrades jag i stort sett av min mormor (Må Gud vara hennes själ nådig) som var lika strikt troende som mina föräldrar, om inte mer och hon hade, låt oss säga ganska ovanliga uppfostringsmetoder.....................................

Beklagar att jag beskar ditt långa inlägg.

Så med andra ord... du hade föräldrar som hellre föredrog att leva ett kringflackande liv och totalt sket i dig och dumpade dig hos din mormor. Arg

Enl vad du berättade så låter ju din mormor som en i högsta grad olämplig vårdnadshavare. Kan inte fatta att inte de sociala myndigheterna grep in? Dina föräldrar verkar ju vara i högsta grad olämpliga att över huvud taget ha egna barn. Tumme ned

Enl dig tycks du blivit "uppfostrad" med piskan, källaren och Gud som de största hoten. Definitivt INGET jag kommer att ge mina barn den dagen jag får några - kärleken är mitt motto. Hjärta

Får jag fråga innan jag vidareutvecklar mina åsikter - hur gammal är du? Du studerar teologi och vill bli präst och din mormor avled för en tid sedan och blev 94 år gammal!!???


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Princessandie: Det där du skrev om hur Big Bang kunde uppstå. Tänker du då att det har samband med Gud?

Eftersom inte naturvetarna kan förklara hur the big bang uppstod så är min enda förklaring att ev Gud har ett finger med i spelet. För övrigt som jag skrev ovan - väldigt beklagligt att Gud skapade en människa som har så många "tillverkningsfel".

Princessandie: Hur ställer du dig inför universums oändlighet (kan ligga i timmar o tänka på universum haha) och hur betydelselösa varelser vi människor är? Alltså när man tänker på hur länge jorden och universum har funnit i jämförelse med människans tid.

Det gör ju inte saken bättre när vissa naturvetare påstår att det inte bara finns ett universum utan många olika paralelluniversum.

Universum är väl dryga 10 miljarder år gammalt. Vårt solsystem är väl ca 5 miljarder år gammalt. Enl bibeln skapade Gud himmel och jord på 6 dagar. I realiteten åtminstone vad beträffar vårt solsystem tog det 5 miljarder år. Vattnet som finns på vår jord är "rymdis" som slagit ner på jorden i form av enorma meteoritnedslag. Bl a som utrotade dinosaurierna.

Princessandie: Hur stor betydelse är människan för Gud? Då Gud är allt för människan (inte i nutid)

Troligen ingen alls. Han har väl upptäckt sitt misstag med människan på jorden och istället satsat på livet i ett annat solsystem kanske i en annan galax eller kanske i ett paralelluniversum. Cool


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

leafar: Det är den här typen av ren galenskap som fanatism leder till. Människor som verkligen sätter värde på kärlek bestraffar dig inte för att du kikat i en porrtidning. Människor som vet vad som gör en god människa ger blanka fan i om du masturberar eller om du är homosexuell eller något annat som vissa kristna hatar. Och om du skulle rymma hemmifrån, om din familj älskar dig, tror jag att de snarare skulle vara lyckliga över att du var tillbaka, snarare än bestraffa dig för det. Människor som Hans-Peters familj försmutsar allting vi åstadkommit genom åren, decenierna, århundradena. Lyssna till din hjärna så kommer du aldrig att falla för sådana fula trick som hot om helveten som inte finns.

Det kan tyckas som fanatism idag, men jag förstår nu att min mormor bara älskade mig och ville att jag skulle vara lycklig och älska Herren lika mycket som hon gjorde. Hon var en god människa och bestraffade mig endast när jag syndade. Herren lät mig gå igenom en prövning för att jag skulle bli en lika trogen trotjänare till Honom som min far var och det var därför han lät mig gå igenom den sista prövningen, min fars bilolycka. Om inte min mormor hade uppfostrat mig så som hon gjorde så kanske jag aldrig hade vänt mig till Gud den där kvällen och då hade min far inte överlevt.

ghostwriter: Så med andra ord... du hade föräldrar som hellre föredrog att leva ett kringflackande liv och totalt sket i dig och dumpade dig hos din mormor. Arg

Det var inte så mycket vad de föredrog utan det var min faders kall. Jag träffade dessutom mina föräldrar varje kväll, ja, förutom de gångerna jag satt inlåst i källaren förstås.

ghostwriter: Enl vad du berättade så låter ju din mormor som en i högsta grad olämplig vårdnadshavare. Kan inte fatta att inte de sociala myndigheterna grep in? Dina föräldrar verkar ju vara i högsta grad olämpliga att över huvud taget ha egna barn. Tumme ned

Min mormors uppfostringsmetoder må ha varit något ovanliga, men absolut inte olämpliga. Hon uppfostrade min mor på samma sätt och det var den största bidragande faktorn som formade oss till dem vi är idag. De sociala myndigheterna visste ingenting. I vår lilla by skötte alla sig själva och vi bodde ganska långt utanför byn dessutom.

ghostwriter: Får jag fråga innan jag vidareutvecklar mina åsikter - hur gammal är du? Du studerar teologi och vill bli präst och din mormor avled för en tid sedan och blev 94 år gammal!!???

Jag är född 1988, dvs 26 år. Min mormor avled innan min fars bilolycka. Herren ansåg väl att hennes arbete här på jorden var klart och att nu var det dags för Honom att avsluta det som hon påbörjade, dvs få mig att bli en av Hans tjänare.


   
SvaraCitera
leafar

S3ON: Svar ja

Beklagar. X/

gammalumare: Vilken negativ inverkan har religionen, i sig - utan kulturell inblandning, på samhället?

Ta till exempel kristendom. Ta en titt på de lagar och regler som finns i Bibeln och kika sedan på hur väl det passar in i samhället. För att inte tala om de totalt falska påståenden som görs om omvärlden och som man, som kristen, då förväntas tro. Indirekt leder det till att troende tar avstånd från den vetenskap som är det som faktiskt för oss framåt, både i kunnande, vetande och moral. 

ghostwriter: Men oavsett... jag syftade enbart på eftersom det finns några pusselbitar som inte naturvetarna kan förklara eller har svar på så "kanske" svaret ligger hos en ev Gud.

Tja, visst. Men det är ett något irrelevant uttalande då svaret kan ligga i godtycklig naturlig eller övernaturlig del. Men du har rätt i sak naturligtvis.

Hans-Peter: men jag förstår nu att min mormor bara älskade mig och ville att jag skulle vara lycklig och älska Herren lika mycket som hon gjorde.

Du har, i min mening en väldigt vriden bild av kärlek.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hans-Peter: Jag är född 1988, dvs 26 år. Min mormor avled innan min fars bilolycka. Herren ansåg väl att hennes arbete här på jorden var klart och att nu var det dags för Honom att avsluta det som hon påbörjade, dvs få mig att bli en av Hans tjänare.

Du är 26 år och studerar till präst. Hur gammal var du när din mormor avled 94 år gammal? Hur gammal var din mamma när du föddes?

Jag har definitivt inga negativa åsikter om att du studerar teologi. Vilken kyrka tillhör du idag? Du lär säkert få fullt upp med jobb med tanke på att begravningarna lär öka lavinartat när alla äldre idag lär falla ifrån.

Återkommer med svar och kommentarer vad beträffar dina övriga inlägg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

monoteism är en maktscam
och i de polyteistiska religionerna är gudomarna uppenbart enbart inkarnationer av olika egenskaper och fenomen
Jag håller gudar utanför min tro för att de till större delen är irrelevanta


   
SvaraCitera
Tellus

ghostwriter: Dessutom har jag bevis för att kontakten med en människa inte upphör iom döden.

Förklara? Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

leafar: a till exempel kristendom.

Asså, bara "idioter" (vet inte vad jag ska kalla dem; "vissa"?) tror att dåtidens religion passar nutidens samhälle...
Om vi skulle anpassa nutiden efter dåtidens lagar och regler, skulle det bli uppror ganska direkt

INGEN vettig ledare för ett samhälle, föreslår att vi går tillbaka i tiden och slutar producera griskött för att vi kan bli sjuka av det... När det finns tekniker som försäkrar människor om att köttet Garanterat inte är skadligt.

Du kan inte se förbi principerna med religion bara för att extremism är jobbigt och ganska dåligt. Principen med de främsta världsreligioner är bra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ghostwriter: Du är 26 år och studerar till präst. Hur gammal var du när din mormor avled 94 år gammal? Hur gammal var din mamma när du föddes?

Jag var 17 år när min mormor avled. Det var 2005. Min mamma var 35 år när jag föddes. På vilket sätt är detta relevant?

ghostwriter: Jag har definitivt inga negativa åsikter om att du studerar teologi. Vilken kyrka tillhör du idag? Du lär säkert få fullt upp med jobb med tanke på att begravningarna lär öka lavinartat när alla äldre idag lär falla ifrån.

Jag tillhör den protestantiska kyrkan. Jo visst räknar jag med att det blir mycket jobb. Dock är jag ju inte färdigutbildad än på några år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

leafar: Du har, i min mening en väldigt vriden bild av kärlek.

Beklagar att du känner så.

Jag ska be för dig.


   
SvaraCitera
leafar

Asså, bara "idioter" (vet inte vad jag ska kalla dem; "vissa"?) tror att dåtidens religion passar nutidens samhälle...

Titta på USA där religiösa grupper har mycket makt och där den absoluta majoriteten av befolkningen är religiös. Kolla på vilka argument de framför för att starta krig, förbjuda abort, förbjuda homosexuella äktenskap, införa intelligent design i vetenskapsklasserna i skolan etc.etc... Bakåtsträvande. Men de lyckas till viss del. Och alltsomoftast grundar sig dessa beslut i religiösa värderingar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

leafar:
Titta på USA där religiösa grupper har mycket makt och där den absoluta majoriteten av befolkningen är religiös. Kolla på vilka argument de framför för att starta krig, förbjuda abort, förbjuda homosexuella äktenskap, införa intelligent design i vetenskapsklasserna i skolan etc.etc... Bakåtsträvande. Men de lyckas till viss del. Och alltsomoftast grundar sig dessa beslut i religiösa värderingar.

jag vet vad du menar men du vet väl att alla religiösa inte är extremister eller är korkade?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror inte på Gud. Jag tror inte på någonting som många människor säger bara för att de tycker så. 


   
SvaraCitera