Aviseringar
Rensa alla

Guds krig


Ämnesstartare

Lipponen: Ekonomikrisen är ett Armageddon
Skapad: 20.12.2008 14:28 (Uppdaterad: 21.12.2008 08:37)
Riksdagens talman och Finlands förre statsminister Paavo Lipponen säger att den ekonomiska krisen är värre än de tidigare stora depressionerna och jämför den med ett Armageddon.

- Finansministern har jämfört den ekonomiska krisen med vinterkriget men det här börjar mer påminna om Armageddon. Klarar sig världsekonomin ur det här? Situationen är mycket allvarlig, sade Lipponen i Yles program Ykkösaamu.

Enligt Lipponen är den ekonomiska krisen värre än depressionen i början av 1930-talet. Det är också sämre ställt nu än i början av av 90-talet, för då handlade det om en nationell depression.

I Bibeln är Armageddon den sista kampen mellan det goda och det onda vid tidens slut.


   
Citera
Ämnesstartare

Jag tror inte världen kommer gå under. Jag tror inte det onda eller det goda kommer bli besegrat. Jag tror inte att tiden kommer ta slut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erik112:

I Bibeln är Armageddon den sista kampen mellan det goda och det onda vid tidens slut.

Icke. [mad]

"Och de samlade dem på den plats som på hebreiska heter Harmagedon."
Upp 16:16

För övrigt så tror jag inte att herr Lipponen försöker antyda att vi bör förvänta oss blodregn och änglar med trumpeter. Faktiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nuppineula:

Jag tror inte att tiden kommer ta slut.

Hindu?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Hindu?

Nej. Jag tror inte på någon tro.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nuppineula:

Nej. Jag tror inte på någon tro.

Nihilist?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Nihilist?

Vad fan.


   
SvaraCitera

religion är bara rappakalja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Vad fan.

...jag förstår inte?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

...jag förstår inte?

Nihilism är ju ingen religion, och inte heller avsaknad av religion. Buddhister kan vara nihilister om de vill liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[smile]


   
SvaraCitera
leafar

Mawns:

Buddhister kan vara nihilister om de vill liksom.

Nja. Wikipedias definition på nihilism:

"Nihilism (from the Latin nihil, nothing) is a philosophical position that argues that existence is without objective meaning, purpose, or intrinsic value. Nihilists generally assert that objective morality does not exist, so subsequently there is no objective moral value with which to logically prefer one action over another. Nihilists who argue that there is no objective morality may claim that existence has no intrinsic higher meaning or goal. They may also claim that there is no reasonable proof or argument for the existence of a higher ruler or creator, or posit that even if higher rulers or creators exist, humanity has no moral obligation to worship them."

Man behöver inte läsa långt för att förstå att man inte kan vara nihilist och buddhist samtidigt. En buddhist tror att livet har en högre mening, att det finns objektiv moral, att mänskligheten har moraliska förpliktelser etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

leafar:

En buddhist tror att livet har en högre mening, att det finns objektiv moral, att mänskligheten har moraliska förpliktelser etc.

Buddhism är inte nihilism. Rätt. Men man kan vara både nihilist och buddhist. Självklart kan man inte vara en fanatiker av både filosofierna, men man kan ta delar av båda utan att det clashar för mycket och motsäger varandra.

Det finns många nivåer av nihilism, och många nivåer av buddhism. Det är bara på de högre planen som de inte går att inkorporera med varandra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Nihilism är ju ingen religion, och inte heller avsaknad av religion. Buddhister kan vara nihilister om de vill liksom.

Det finns en ganska uppenbar motsättning mellan nihilism och religion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Det finns en ganska uppenbar motsättning mellan nihilism och religion.

Vilken är?


   
SvaraCitera