Aviseringar
Rensa alla

Guds krig


Ämnesstartare

Mawns:

Vilken är?

Vilken är den att avsaknad av tro på mening, normer och moral går tvärt emot varenda etablerad religion jag kan komma på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

mening

mediakatt:

normer

mediakatt:

moral

Karmasystemet antar jag att du menar, i Buddhismen? Visst, okej. Det finns dock inget som säger att man måste hålla sig till detta, det är inte som att en viss återfödelse är värre än den andra, då alla inkarnationer är lidande. Den enda sanna lyckan och punkten att sträva mot är Nirvana: att sluta existera.

Nihilister kan ha mål med sitt liv. De ser bara ingen mening med människan som en entitet, och på större plan kanske de inte ser någon mening med universum som en helhet. Men självklart kan de ha ett mål. En nihilist kan verkligen sträva efter Nirvana, vissa nihilister har faktiskt det som livsmål.

Det finns en synergi mellan nihilism och buddhism, hur man än ser på det. Det man måste komma på är att både filosofin och religionen är väldigt versatil och synen på de båda kan se helt olika ut för två utomstående åskådare, dels på grund av vilken läromästare de haft, och på kulturen de växte upp i.

Edit: Bacchus/Dionysus-sekterna och satanism kan också se som nihilistiska, ur vissa synvinklar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Den enda sanna lyckan och punkten att sträva mot är Nirvana: att sluta existera.

Och redan där så kan vi konstatera att buddhismen då tror på en objektiv sanning, vilket nihilister inte gör.

Mawns:

Bacchus/Dionysus-sekterna och satanism kan också se som nihilistiska, ur vissa synvinklar.

Ur vilka synvinklar då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Och redan där så kan vi konstatera att buddhismen då tror på en objektiv sanning, vilket nihilister inte gör.

Slutgiltliga målet i nihilism är också att sluta existera. Vägen dit är annorlunda, men ingen riktig nihilist ser en utväg annorlunda än buddhisternas. Det finns bara två absoluta sanningar hos både nihilister och buddhister: lidandet och döden.

mediakatt:

Ur vilka synvinklar då?

Alkoholrelaterade sekter handlar mycket om att låta sina djuriska lustar ta över och bli ett djur igen. Det, om något, är väl att låta sitt överjag och sitt ego, sin "existens", försvinna. Satanisterna låter sitt ego ta över hela deras Jag, och struntar i lagar, regler, känslor och andra, endast för sin egen vinnings skull.

Detta passar rätt mycket in på:

leafar:

there is no objective morality may claim that existence has no intrinsic higher meaning or goal.

leafar:

even if higher rulers or creators exist, humanity has no moral obligation to worship them.

leafar:

objective morality does not exist, so subsequently there is no objective moral value with which to logically prefer one action over another.

Som du ser så funkar nihilism som ett inslag i en hel del religioner, och bör därför inte ses som något annat än ett eget abstrakt begrepp, som inte är motpol till något, speciellt inte ett ord som "religion", då det är ännu mer omfattande än ordet i fråga. Man skulle kunna säga att det är en motpol till kristendom och teism, i kristen bemärkelse, men det är lite att ta i.

Rätt ordval var ateism eller agnosticism.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Det finns bara två absoluta sanningar hos både nihilister och buddhister: lidandet och döden.

Har du något belägg för att lidande och död skulle vara absoluta sanningar inom nihilismen? I och med att det motsäger hela begreppet.

"Nihilism (from the Latin nihil, nothing) is a philosophical position that argues that existence is without objective meaning, purpose, or intrinsic value."

Mawns:

Alkoholrelaterade sekter handlar mycket om att låta sina djuriska lustar ta över och bli ett djur igen.

Det skulle kunna motiveras med nihilism, ja. Men begreppet "sekt" är i så fall knappast riktigt att använda, i och med att sekter bygger ganska starkt på att det finns normer inom den och någon mening. Om du precis lika gärna kan strunta helt i det så är det inte mycket till sekt.

Mawns:

Satanisterna låter sitt ego ta över hela deras Jag, och struntar i lagar, regler, känslor och andra, endast för sin egen vinnings skull.

Om vi pratar LaVey-satanism så har de ju ett uttalat regelverk. Egoism som ett självändamål är inte dirket nihilism.

Mawns:

Rätt ordval var ateism eller agnosticism.

Ateism hade varit rätt ordval om jag eftersökte en motpol till religion, ja. Men det gjorde jag ju inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

herr Lipponen

Han visste vad han talade om .....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nuppineula:

Nej. Jag tror inte på någon tro.

Inte ens på det du ser?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej
Nej..
Nej!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erik112:

Han visste vad han talade om .....

Det är förvisso ett tag sedan jag var utomhus, men jag har varken sett ryttare, flerhövdade monster, änglar eller Jesus på senare tid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Nihilist?

Kanske. Vet faktist inte var jag passar in bäst än.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nuppineula:

Kanske. Vet faktist inte var jag passar in bäst än.

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

*bild*

[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

världs ekonomin ja enskilda företag som gm, ford, nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nuppineula:

[rolleyes]

Alla ska med [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

världs ekonomin ja enskilda företag som gm, ford, nej

Kan du inte se eller vill du inte se?


   
SvaraCitera