Aviseringar
Rensa alla

Guiden för en lyckad googlesökning, basic.


Ämnesstartare

Guiden för en lyckad googlesökning, basic.

1. Starta webbläsaren.
2. Skriv in adressen http://www.google.se.
3. Sök på, tex Prison Break. *
4. Klicka på någon av länkarna.

*. Steg tre.

Vill passa på att tacka min Matte lärare i fyran som lärde mig att man får försöka själv någon gång och inte alltid få svaret serverat.

För den avancerade användaren, som förstår googles grundprinciper.

Tillägg av sylar:

Hur som helst, vill man sätta ihop två ord som ett och samma nyckelord så kan man sätta de inom citationstecken.

Exempelvis så ger en sökning på "prison" + "break" alla resultat som innehåller något av orden (en vanlig sökning), medan "prison break" enbart ger resultat från sidor där hela ordet stämmer överrens.

Tillägg av SaltaKätzchen:

Om man vill söka på bara träffar från nånn viss sida kan man söka så här,
Först skriver man in ordet man vill söka på, t.ex "prison break" sen skriver man site: och sidan man vill ha träffar från. t.ex site:ungdomar.se
Så alltså:
"prison break" site:ungdomar.se
Så får man alla träffar på "prison break" från sidan ungdomar.se! [y]

Detta är extra användbart om man vill söka på konst och bilder från nånn viss sida, och man använder Google och söker på Bilder. t.ex,
"orc" site:deviantart.com
Eller nått. [y]

Tack! / sockerdricka


   
Citera
Ämnesstartare

lyckad googlesökning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NYSON_IS_BACK:

lyckad googlesökning

Bra jobbat! Vart vill du komma?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sockerdricka:

Bra jobbat! Vart vill du komma?

Jag vet inte, jag tyckte mest att googlesökningar är roliga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NYSON_IS_BACK:

Jag vet inte, jag tyckte mest att googlesökningar är roliga.

Okej [smile]. Nä, jag tyckte att en guide behövdes. Dels för att hjälpa tappade själar, men dels för att jag skall kunna referera till den här tråden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borde du inte ge förslag på kontsiga ord man kan använda om man vill hitta tex. bilder som ingen annan har?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Achia:

Borde du inte ge förslag på kontsiga ord man kan använda om man vill hitta tex. bilder som ingen annan har?

Du kan få komplettera om du vill. Skriv vad du vill ha in så lägger jag till det!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sockerdricka:

Skriv vad du vill ha in så lägger jag till det!

Just nu så letar jag faktiskt inte efter några bilder ^^, Men kommer ihåg att jag gjort det förut och inte hittat någonting eftersom man alltid får upp massa konstiga halvresultat när man googlar.

But it'a ok, I love google anyway [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sockerdricka:

Guiden för en lyckad googlesökning, basic.

Kan du förklara lite lättare? [cute]


   
SvaraCitera

Eftersom den är klistrad så kanske man kan bidra med lite google-allmänbildning. Eller det kanske går emot syftet om att det ska vara basic, jag vet inte jag.

Hur som helst, vill man sätta ihop två ord som ett och samma nyckelord så kan man sätta de inom citationstecken.

Exempelvis så ger en sökning på "prison" + "break" alla resultat som innehåller något av orden (en vanlig sökning), medan "prison break" enbart ger resultat från sidor där hela ordet stämmer överrens.


   
SvaraCitera

Om man vill söka på bara träffar från nånn viss sida kan man söka så här,
Först skriver man in ordet man vill söka på, t.ex "prison break" sen skriver man site: och sidan man vill ha träffar från. t.ex site:ungdomar.se
Så alltså:
"prison break" site:ungdomar.se
Så får man alla träffar på "prison break" från sidan ungdomar.se! [y]

Detta är extra användbart om man vill söka på konst och bilder från nånn viss sida, och man använder Google och söker på Bilder. t.ex,
"orc" site:deviantart.com
Eller nått. [y]


   
SvaraCitera
elinc

Bästa tråden på länge


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elinc:

Bästa tråden på länge

[smile]


   
SvaraCitera
elinc

sockerdricka:

[smile]

du får va min idol om du vill[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elinc:

du får va min idol om du vill[smile]

sweet [cool]


   
SvaraCitera