Aviseringar
Rensa alla

Guldfisk i skål = olagligt


Ämnesstartare

Tydligen så är det olagligt att ha guldfiskar i skålar eftersom de flesta skålar helt enkelt bryter mot lagen vad gäller villkoren. Detta är hämtat ur djurskyddslagen:

"3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 – 8 §§ är uppfyllda.
4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.
Utrymmen
5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och levnadssätt.
Allmänna råd till 13 kap
5 § Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk, som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk."

Jag kan faktiskt inte låta bli att tycka att det är lite komiskt. Vad tycker ni? Är en guldfisks välbefinnande lika viktigt som en katts eller en hästs?


   
Citera
Ämnesetiketter

absolut inte guldfiskens välbefinnande är värt mer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image


   
SvaraCitera

uppenbar:

Är en guldfisks välbefinnande lika viktigt som en katts eller en hästs?

Tills någon bevisat att de saknar känslo- och tankeliv? Ja.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Tills någon bevisat att de saknar känslo- och tankeliv? Ja.

Sen när har människorna rätt att bestämma värde på allt liv?

Men jag förstår vad du menar och instämmer.


   
SvaraCitera

varför går alla hundägare med hundar utan koppel de är olagligt? -.-'

För djur ägare är cepe....
"Åå jag har en hund jag är djur-vän. ååh ´jag har en fisk jag älskar djurr"

Om man är djur-vän köper man inte djur? -.-


   
SvaraCitera

Verkar vara en lite korkad lag. Precis som att man i vissa delstater i USA inte får fiska med lasso.


   
SvaraCitera

vem bryr sig? inte guldfisken iaf


   
SvaraCitera

Underbarnet:

Om man är djur-vän köper man inte djur?

Du har både fel och rätt imo. Köper du en hund och ger den frihet, mat och husrum som "jag" ifrån en hundmisshandlare. Ja då måste du vara djurvän?


   
SvaraCitera

DoktorMaJk:

Sen när har människorna rätt att bestämma värde på allt liv?
Men jag förstår vad du menar och instämmer.

Det har de inte, men det är lite svårt att utgå från något annat perspektiv än det mänskliga.


   
SvaraCitera

My dreams are her:

i vissa delstater i USA inte får fiska med lasso.

På något ställe så får man inte klä på getter människokläder...[no-no]


   
SvaraCitera

mediakatt:

Det har de inte, men det är lite svårt att utgå från något annat perspektiv än det mänskliga.

True, true.


   
SvaraCitera

euw. tycker alla fiskar är stört äckliga. tycker vi kan förbjuda dem.


   
SvaraCitera

[mad]
They are messing with the classics man!!


   
SvaraCitera

Min syster (indirekt jag) är stora fiskplågare. Hon flyttade utan att ta med sig sitt akvarium, och där i bor det en neontrea som levt ensam och utan matt i ett och ett halvt år. [smile]

Kan den leva i sådana förhållanden så borde små guldfiskar bo i en skål.
och de kan inte klaga, så som katter gör, så det borde inte vara några problem med samvetskval och ångest över att den kanske lider.


   
SvaraCitera