Aviseringar
Rensa alla

Gun control


Ämnesstartare

Okej för en gång skull så vet jag inte var jag står i en fråga, ni får hjälpa mig. Med tanke på Parisattackerna och om man tänker sig in i hur hjälplösa och dödsfruktande människorna som systematiskt mördades inne på Bataclan varit så vill iallafall jag ha ett alternativ.
Och jag gillar vapen så två flugor i en smäll, eh?

Givet situationen inne på teatern, med paniken och förvirringen som oundvikligen uppstått, om medborgarna hade haft rätten att bära vapen och försvara sin integritet, om de öppnat eld mot terroristerna så hade ju ingen vetat vem som är terrorist och vem som är civilist? Det hade kanske slutat med att medborgarna sköt varandra och folk runtomkring.

Samt, 129 döda är typ ingenting om man ser till död av cigaretter och alkohol och trafik etc, samt att långt många fler hade dött varje år om man legaliserat vapen för alla. Men det är ju en avvägning som med så mycket annat, tex så får vi ju gå runt med armarna fria även fast slag kan vara skadliga, folk dör ju av slagsmål också.

Så, är ni för eller emot freedom and liberty?


   
Citera
Ämnesstartare

vapenförbud är korkad kortsynt populism med ovärda systemeffekter såväl på ekonomin som på solidariteten i samhället.

lagen är ingen leksak eller snuttefilt, och vapen är inte bara relevanta när de används för att döda utan också som en ofrånkomlig teknologisk komponent i de relationsmönster som gäller i ett modernt samhälle.

att vilja ge upp sin egen rätt att äga vapen är extremt godtroget och naivt. vapen är en maktfaktor. varför vill man ge bort makt till staten? staten värnar inte om ens väl bara för att den påstår sig göra det. supreme idiocy...

och då har jag inte ens kommit till det här med att staten inte kan önska bort saker och kan inte preventivt hindra folk som verkligen vill från att skaffa vapen på den svarta marknaden.


   
SvaraCitera

Jag är för en legalisering men jag har några idéer för det. Får utvecklare när jag kommer hem


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Håller med dig i princip, men i praktiken så är det ju lite som med kommunism-argumenten.. Dvs, fler vapen ökar inte säkerheten. Tusentals skolskjutningar, barn som får tag på sina klantiga föräldrars vapen etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:
Håller med dig i princip, men i praktiken så är det ju lite som med kommunism-argumenten.. Dvs, fler vapen ökar inte säkerheten. Tusentals skolskjutningar, barn som får tag på sina klantiga föräldrars vapen etc.

förstår inte parallellen.

det handlar inte om fler eller färre vapen utan om att förbjuda eller ej. det är det valet vi diskuterar. ingen kan välja fler eller färre vapen i samhället. däremot kan medborgarna, med en stor kraftansträngning, välja att staten beslutar att avveckla sitt maktmonopol. dock är jag nog tyvärr ute och cyklar också eftersom detta förutsätter ett intelligens-underlag som inte existerar. jag sätter min tilltro till gentekniken.

ett klantigt barn är inte relevant. man kan lika gärna hävda att böcker borde ha förbjudits eftersom folk i början kanske var ovana vid böcker och trodde på allt som stod i dem och började hallucinera av det eller något. 1. detta är anekdoter, 2. mänskligheten behöver exponeras för saker för att lära sig hantera dem, förluster är oundvikliga och alla kommer att dö.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thl*kt N.: staten

Genom att legalisera ger du bara makten till de som har råd att köpa störst och flest vapen. 
Varför är detta att föredra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men det är uppenbart att reglering är the way to go. Frihet under ansvar, vi har körkort av en god anledning.
Man skulle kunna ha ett motsvarade krav på att bära vapen. Vissa människor kan inte hantera vapen helt enkelt, de måste hindras.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Punda:

Genom att legalisera ger du bara makten till de som har råd att köpa störst och flest vapen. 
Varför är detta att föredra?

Good point. Blir samma med mitt förslag, alla har ju inte råd att gå en sådan utbildning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Punda:

Genom att legalisera ger du bara makten till de som har råd att köpa störst och flest vapen. 
Varför är detta att föredra?

dessa har redan råd att köpa våldsmonopolet.

skillnaden blir att vanliga svennar kommer att få bära vapen och alltså så småningom kommer att inse att det är helt i sin ordning att bruka våld i självförsvar.

kriminaliteten är på uppgång och polisresurserna på nedgång. vapenlegalisering ligger i tiden.


   
SvaraCitera

Punda:

Genom att legalisera ger du bara makten till de som har råd att köpa störst och flest vapen. 
Varför är detta att föredra?

Alltså.. Det går att köpa bra vapen för billig peng


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, med undantag för tidigare dömda våldsbrukare, barn, människor med särskilda sjukdomstillstånd och folk över en viss maxålder, säg 70. Resten bör beviljas en äganderätt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan köpa att vissa är villig att acceptera en del 'offer' om det leder till ökad säkerhet för en själv. Men jag är nog inte där än.

Jötunheimer: Alltså.. Det går att köpa bra vapen för billig peng

Skitvapen ja. Jag snackar f-35or å apachehelikoptrar. De kostar skjortan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
Ja, med undantag för tidigare dömda våldsbrukare, barn, människor med särskilda sjukdomstillstånd och folk över en viss maxålder, säg 70. 

Jerry Miculek lär skjuta bättre än 99.9% av befolkningen även i den åldern


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Punda:
Kan köpa att vissa är villig att acceptera en del 'offer' om det leder till ökad säkerhet för en själv. Men jag är nog inte där än.

direkta offer till följd av att medborgare tillåts ha vapen är ingenting i jämförelse med mörkertalet till följd av kaskadeffekterna som uppstår av förbud. förbudet är lömskt. folk har svårt att inse vad illegitima förbud gör med en population.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart: Jerry Miculek lär skjuta bättre än 99.9% av befolkningen även i den åldern

Han utgör en liten liten liten liten minoritet isf. 


   
SvaraCitera