Aviseringar
Rensa alla

Gym Schema


Ämnesstartare

Tja xD är en kille som nyss börjat NV och ska börja gymma inom en eller två veckor ;Ppp. Frågan är bara att jag inte vet vad jag ska träna varje gång :S någon som kan komma på en bra schema åt mig? (Söndagar vill jag dock ha ledigt).

P.S Bör man köpa sånna vitaminer kapslar thingies-nåt och kanske även aminosyror eller xD? Hjälper dem verkligen :S? [tard]


   
Citera
Ämnesstartare

Ett bra upplägg är, om du tränar tre gånger i /v (vilket är bra att börja med) detta:

Måndag: Ben & Mage

Onsdag: Rygg & biceps

Fredag: Bröst,axlar & triceps

Glöm inte att börja lätt och sedan successivt höja vikterna, annars är risken stor att du bara drar på dig onödiga skador. Be om hjälp av någon i gymmet om det är någon maskin/övning du inte förstår dig på.

Läs på om ämnet, skaffa dig kunskaper, var nyfiken och var inte rädd att testa dig fram.

http://www.muscles.se/
http://www.styrketraning.org/
http://www.styrketraning.net/

---
Kosttillskott tycker jag att du kan börja tänka på längre fram i din träning, fram till dess är det näringsrik mat som gäller, tänk på att äta mycket protein så musklerna kan återhämta sig och växa & kolhydrater för att orka träna.

Glöm inte att ha VILODAGAR så kroppen hinner återhämta sig, samt stretcha efter träningen för att motverka "förkortade" muskler.

Lycka till.


   
SvaraCitera

soulmate:

"förkortade" muskler

Hur sant är det där egentligen? Min farbror, som är läkare, påstår att det inte finns något som helst vetenskapligt belägg för det där ...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Czar:

Hur sant är det där egentligen?

Jag vet inte hur sant det är, men det låter jävligt vettigt.

"Om du satsar på att stretcha ordentligt så slipper du sträckta och stramande muskler som kan resultera i överbelastade senor och ledband, mindre rörlighet i lederna och permanent förkortade muskler.
Faran för akuta skador är större när musklerna är överspända och dina senor är naturligtvis extra utsatta när du har överbelastat dem"


   
SvaraCitera

A
Squat 5x5
Bench Press 5x5
Inverted Rows 3xF
Push-ups 3xF
Reverse Crunch 3x12

B
Squat 5x5
Overhead Press 5x5
Deadlift 1x5
Pull-ups/Chin-ups 3xF
Prone Bridges 3x30sec

Tre gånger i veckan. 48 timmars vila mellan passen.
Du kan t.ex träna: Mån/Ons/Fre, Tis/Tors/Sön eller Lör/Tis/Tors, beroende på vad som passar dig bäst.

Detta är hellkroppspassövningar, dvs övningar som inte isolerar sig till en muskelgrupp utan aktiverar flera muskelgrupper. T.ex om du kör bänkpress så aktiveras inte bara bröstmusklerna utan även t.ex triceps. Denna form av träning är t.ex bra om du vill bygga upp en stabil/bra grund.

Se till att lära dig tekniken till övningarna så att du har den intränad när du väl kör tyngre så att det blir rätt och att du inte skadar dig.

Nu i början tyckerj ag inte att du behöver några tillskott, se till att äta bra husmanskost som är rik bl.a på kolhydrater och proteiner. Ät helst var tredje timme.

Lycka till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

A
Squat 5x5
Bench Press 5x5
Inverted Rows 3xF
Push-ups 3xF
Reverse Crunch 3x12

B
Squat 5x5
Overhead Press 5x5
Deadlift 1x5
Pull-ups/Chin-ups 3xF
Prone Bridges 3x30sec

Du menar att en total nybörjare ska börja med 5 reppare...du är rolig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Träna varje dag för fan..


   
SvaraCitera
r4ll3

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Där har du ett bra schema! Jag kör själv det, men har skippat att träna rotator cuff och har bytt ut vissa övningar (tex liggande tricepspress mot pushdown för att mitt gym inte har någon bra stång för tricepspress). Lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Czar:

Hur sant är det där egentligen? Min farbror, som är läkare, påstår att det inte finns något som helst vetenskapligt belägg för det där ...

Nepp [smile] t.o.m. bevisat att musklerna inte blivit längre genom stretching. Stretcha aldrig innan eller under passet, eftersom det ökar skaderisken! (muskeln blir temporärt svagare vilket kan medföra dåligt utförande)


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera