Aviseringar
Rensa alla

Gymnasie


Maymay:

Någon form av ingenjör eller liknande, är för ung för att bestämma sånt.

Ska du bli ingenjör kommer matte vara rätt viktigt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:

Ska du bli ingenjör kommer matte vara rätt viktigt

Ja beror ju vilken matematik vi pratar om.


   
SvaraCitera
Gifted

Maymay: Någon form av ingenjör eller liknande, är för ung för att bestämma sånt.

Ok, kan beratta att det ar en hel del matematik, och den kommer laras in valdigt fort. Lar du dig inte det pa gymnasiet, kommer du nog fa hoppa av.
Det ar sa det ser ut, studenter vet tyvarr inte riktigt vad de ger sig in pa.
Jag har undervisat matematik pa universitet, bade i Sverige och USA. I USA ar folk lite mer motiverade, men det kostar ju a andra sidan massa att plugga dar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gifted:

Ok, kan beratta att det ar en hel del matematik, och den kommer laras in valdigt fort. Lar du dig inte det pa gymnasiet, kommer du nog fa hoppa av.
Det ar sa det ser ut, studenter vet tyvarr inte riktigt vad de ger sig in pa.
Jag har undervisat matematik pa universitet, bade i Sverige och USA. I USA ar folk lite mer motiverade, men det kostar ju a andra sidan massa att plugga dar.

Vet du hur stor skillnad det är mellan gymnasie och högskola?


   
SvaraCitera
Gifted

Maymay: Vet du hur stor skillnad det är mellan gymnasie och högskola?

 Japp. Det forsta ar att man inte lar sig redovisa sina losningar alls i gymnasiet - lararen ger full poang om det ar ratt svar. Pa universitetet maste man skriva meningar, och forklara. Jag sag en tenta med alla svar korrekt, men inga forklaringar i USA. 0 poang. Det kostade nog studenten 50.000sek skulle jag tro.

Sedan ar det att inlarningen ar mycket snabbare, halkar man efter 1-2 veckor, blir det mycket knepigt.
Rakna med att i varje mattekurs, sa ar det ca 40% som inte klarar tentan. Min bror pluggar pa SU nu, det var ca 200 som borjar varje ar, och 40 personer som skriver exjobb varje ar. Dvs, bara 40 av 200 blir klara, om ens det.

Man maste plugga som bara den. Och da tror man att detta bara galler teoretisk matematik. Nej, da kan jag saga att statistik, finans, eller forsakringmatematik (eller tillampningar), ar annu tuffare, for nu ska man inte bara gora matematik, utan programmera samtidigt, och ha koll pa modeller och grejer, samt redovisa allt i labbar, (skrivna med LaTeX, ett slags system for att skriva matematik).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gifted:

 Japp. Det forsta ar att man inte lar sig redovisa sina losningar alls i gymnasiet - lararen ger full poang om det ar ratt svar. Pa universitetet maste man skriva meningar, och forklara. Jag sag en tenta med alla svar korrekt, men inga forklaringar i USA. 0 poang. Det kostade nog studenten 50.000sek skulle jag tro.

Sedan ar det att inlarningen ar mycket snabbare, halkar man efter 1-2 veckor, blir det mycket knepigt.
Rakna med att i varje mattekurs, sa ar det ca 40% som inte klarar tentan. Min bror pluggar pa SU nu, det var ca 200 som borjar varje ar, och 40 personer som skriver exjobb varje ar. Dvs, bara 40 av 200 blir klara, om ens det.

Man maste plugga som bara den. Och da tror man att detta bara galler teoretisk matematik. Nej, da kan jag saga att statistik, finans, eller forsakringmatematik (eller tillampningar), ar annu tuffare, for nu ska man inte bara gora matematik, utan programmera samtidigt, och ha koll pa modeller och grejer, samt redovisa allt i labbar, (skrivna med LaTeX, ett slags system for att skriva matematik).

Är det oundvikligt att lära sig allt sånt oberoende kurserna man tar? Låter mycket värre än när pappa gick högskola.


   
SvaraCitera
Gifted

Maymay: Är det oundvikligt att lära sig allt sånt oberoende kurserna man tar? Låter mycket värre än när pappa gick högskola.

Det ar latt att glomma de tuffa perioderna. Det ar dessutom lattare om man borjar direkt efter gymnasiet, sa att man inte glommer bort det man larde sig tidigare.

Jag tror att manga studenter inte ar medvetna om att heltidsstudier innebar 40h/vecka studier. Det ar inte mycket  som ar schemalagt, sa man maste sjalv ta ansvar. Gor man det, och ser till att repetera i tid, ar det inte sa knepigt. Men, det ar viktigt att gora ratt fran borjan, annars blir det latt en snobollseffekt.


   
SvaraCitera

Sen kan jag inflika att det beror också på om man läser till civilingenjör (5 år) eller högskoleingenjör (3 år). Visserligen kommer du behöva läsa matte oavsett, men om du läser till civilingenjör kommer du behöva mycket mer.


   
SvaraCitera
Haien

Gifted:

 Japp. Det forsta ar att man inte lar sig redovisa sina losningar alls i gymnasiet - lararen ger full poang om det ar ratt svar. Pa universitetet maste man skriva meningar, och forklara.

Fast detta stämmer inte alls idag. Det viktigaste i dagens gymnasiematte är att visa hur man gör. Man kan få nästan alla poäng om man har fått fel svar pga slarvfel eller div så länge man redovisar uträkningen. Detta var även fallet i högstadiet. 


   
SvaraCitera
Gifted

Haien: Fast detta stämmer inte alls idag. Det viktigaste i dagens gymnasiematte är att visa hur man gör. Man kan få nästan alla poäng om man har fått fel svar pga slarvfel eller div så länge man redovisar uträkningen

Ja, det ar nog vad som lars ut. Men av de hundratal (tusental) elever som jag undervisat, och rattat tentor for, sa ar det inte manga som vet hur man redovisar en uppgift pa ett satt som jag ar nojd med.
Sedan ar det ett problem att gymnasieskolan nastan inte alls lar ut bevis, och hur man sjalv bevisar saker. Elever tror att bevis = utrakning, men detta ar langt fran sanningen.


   
SvaraCitera

Sikta på att bli en riktig ingenjör å inte nån töntig civil motsvarighet. Så slipper du mkt av det tråkig! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Plejadisk Panda:
Sikta på att bli en riktig ingenjör å inte nån töntig civil motsvarighet. Så slipper du mkt av det tråkig! 

Tror du får utveckla lite angående vad du menar.


   
SvaraCitera

Du kommer gråta i tvåan. Gjorde jag i alla fall. Var jävligt nära att hoppa av under ett tag. 

(Samhäll, juridik)
Mvh Cool


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Amadeus Från Syd:
Du kommer gråta i tvåan. Gjorde jag i alla fall. Var jävligt nära att hoppa av under ett tag. 

(Samhäll, juridik)
Mvh Cool

Förklara tack.


   
SvaraCitera

Maymay:

Förklara tack.

Kommer bli x1000 mer arbetsuppgifter. Fritiden kommer försvinna helt, nästan.

Sena inlämningar för man prioriterade fel, vilket slutade att man började grina, då man endast får max ett E som omdöme (kommunala skolor är stenhårda). 

Men det beror ju på linje och vilka ämnen man läser..


   
SvaraCitera