Forumet - Gymnasie

Gymnasie

2002 0 36

Maymay: Är det oundvikligt att lära sig allt sånt oberoende kurserna man tar? Låter mycket värre än när pappa gick högskola.
Det ar latt att glomma de tuffa perioderna. Det ar dessutom lattare om man borjar direkt efter gymnasiet, sa att man inte glommer bort det man larde sig tidigare.

Jag tror att manga studenter inte ar medvetna om att heltidsstudier innebar 40h/vecka studier. Det ar inte mycket  som ar schemalagt, sa man maste sjalv ta ansvar. Gor man det, och ser till att repetera i tid, ar det inte sa knepigt. Men, det ar viktigt att gora ratt fran borjan, annars blir det latt en snobollseffekt.

Gifted:
 Japp. Det forsta ar att man inte lar sig redovisa sina losningar alls i gymnasiet - lararen ger full poang om det ar ratt svar. Pa universitetet maste man skriva meningar, och forklara.
Fast detta stämmer inte alls idag. Det viktigaste i dagens gymnasiematte är att visa hur man gör. Man kan få nästan alla poäng om man har fått fel svar pga slarvfel eller div så länge man redovisar uträkningen. Detta var även fallet i högstadiet. 

Spana också in:

Haien: Fast detta stämmer inte alls idag. Det viktigaste i dagens gymnasiematte är att visa hur man gör. Man kan få nästan alla poäng om man har fått fel svar pga slarvfel eller div så länge man redovisar uträkningen
Ja, det ar nog vad som lars ut. Men av de hundratal (tusental) elever som jag undervisat, och rattat tentor for, sa ar det inte manga som vet hur man redovisar en uppgift pa ett satt som jag ar nojd med.
Sedan ar det ett problem att gymnasieskolan nastan inte alls lar ut bevis, och hur man sjalv bevisar saker. Elever tror att bevis = utrakning, men detta ar langt fran sanningen.

Amadeus Från Syd:
Kommer bli x1000 mer arbetsuppgifter. Fritiden kommer försvinna helt, nästan.

Sena inlämningar för man prioriterade fel, vilket slutade att man började grina, då man endast får max ett E som omdöme (kommunala skolor är stenhårda). 

Men det beror ju på linje och vilka ämnen man läser..
Jag antar detta kan också bero kraftigt från person till person, pluggar max 2 timmar i veckan och ligger på B i matte. C eller D på det mesta annat, då får man också tänka att jag pluggar inte alls.