Jag går just nu på hotell-och turismprogrammet eftersom jag vill bli exempelvis bartender, reseguide, reseledare, flygvärdinna, Hotellreceptionist, servitris och andra snarlika jobb. Men jag gillar inte riktigt min klass och är ensam. Nästan alla mina vänner går estet-och media. Själv är jag inte en kreativ person och har inte intressen om fotografi, bild, redigering osv. Men jag vill nog börja där för att jag ska kunna ha vänner, jag har dessutom jättesvårt att skaffa vänner och lära känna folk så jag har jättemycket ångest. Men jag är osäker på om jag kan jobba inom dom yrkena om jag tar estet. För jag är rätt så säker på att min mentala hälsa inte kommer att klara 3år på hotell-och turismprogrammet. Så är det någon som vet om jag ändå kan ha dom yrkena fast jag väljer estet?
Estet är värdelöst. Härda ut tönt.
Gymnasieprogram är inte end-all be all som det målas upp att vara. Det är kontakter som styr huruvida du blir anställd i Sverige eller ej. (Såvida inte yrket kräver högre studier såsom lärare/läkare/psykolog).
Att bli bartender kan vilken tjomme som helst bli, lol. Det är ett service-yrke. Är du inte autistiskt så är det nog förhållandevis enkelt.
Välj det gymnasium du mår bättre av eftersom det är väldigt formativa år under gymnasiet. Rekommenderar Samhällskunskap.
Ja, du kan bli bartender om du läser estet.