Aviseringar
Rensa alla

gymnasiearbete juridik hjälp


Ämnesstartare

Jag har valt att göra mitt gymnasiearbete inom juridik ang häktning. Min frågeställning är just nu '' varför har sverige långa häktningstider?'' Jag är dock inte säker om det är en bra frågeställning och exakt hur jag ska gå tillväga när jag utformar mitt arbete. Undrar om någon har någon åsikt eller råd att ge? 


   
Citera

på tal om åsikter, jag tycker att det beror på bristen på personal och erfarenhet. Det har aldrig varit lika mycket brott i Sverige som det är idag och polisen är varken van eller erfaren när det t.ex kommer till mord och gängkriminalitet. Lönerna är inte särskilt höga så färre väljer att jobba med sånt. Vilket gör att det tar längre tid att utreda fallen när det är brist på personal och det i sin tur leder till långa häktningstider. Även om man kanske är oskyldig?
Glatt skålande


   
SvaraCitera

Låter som att det är lite för mycket samhällsvetenskap i frågan. Prova att typ fråga vilken betydelse långa häktningstider har för saker som rättssäkerhet etc. Lagrådet brukar ha bra saker att säga om sånt.


   
SvaraCitera

Långa i förhållande till vad? Frågan måste preciseras. Du kan till exempel jämföra mellan två länder, ex. Sverige och Danmark. Hur kommer det sig att Sverige över lag har längre häktningstider än ett kulturellt likt grannland? (I Danmark finns det en tidsgräns på häktning)


   
SvaraCitera