Aviseringar
Rensa alla

Gymnasiebetyg i karnamnena


Ämnesstartare

Jag BYTER gymnasieinriktning(och skola) nu till hosten till naturvetenskap. Ska borja om fran borjan. Har redan ett godkant betyg i matematik A, svenska A och engelska A. Jag skulle vilja repetera kurserna och eventuellt hoja betygen om det gar.

Nar jag gick in och svarade pa gymnasieintagningen fick jag se mina betyg fran nian. Jag vet att de gar efter dessa, och jag kom in efter de poangen.

Men skickar min gamla gymnasieskola med GYMNASIEBETYGEN till den nya skolan? Detta ar nagot jag inte vill att de ska gora eftersom den gamla skolan var budget, och jag vill garna repetera karnamneskurserna sa att man senare hanger med pa B, C, D(osv) kurserna i respektive amnen. Hur fungerar detta i gymnasiet? Kan jag rakna med att jag star med i karnamneskurserna fran borjan?

Jag tar det har allvarligt eftersom jag har glomt mycket, kommer glomma mer, och faila pa B kurserna sen.

Mina fragor ar alltsa:

1. Skickar den gamla skolan med betygen?(om inte, tolkar jag detta som att jag raknas som en helt vanlig elev fran nian(sa som det ska va?))

2. Om dom skickar med betygen, kan jag pa nagot satt hoja mitt betyg i karnamnena, eller bara vara med pa kursen fast inte hoja betyget?

/Tacksam for svar


   
Citera

finns det ingen SYV du kan höra dig av?
lr besök denna hemsida


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vincenco:

finns det ingen SYV du kan höra dig av?

Nja, det ar ju sommarlov nu det var darfor jag ville checka om nagon annan vet. Men jag far val fixa med det nar skolan borjar.


   
SvaraCitera

Har man betyg i en kurs ska man inte få läsa om den under studietiden, utan efter att man har slutet och då kostar det 500kr. Låter de dig göra det ändå bryter de mot reglerna, dock brukar många skolor göra det.


   
SvaraCitera

Prata med rektorn om det. Det är ändå han som har sista ordet i såna här fall. Om du får en schysst rektor så kan du nog få läsa om kurserna, speciellt om du säger att du känner att du inte lärde dig något i den andra skolan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

An0n:

Men skickar min gamla gymnasieskola med GYMNASIEBETYGEN till den nya skolan?

Jag byte skola och mina betyg hängde med


   
SvaraCitera

HobGoblin:

Har man betyg i en kurs ska man inte få läsa om den under studietiden, utan efter att man har slutet och då kostar det 500kr. Låter de dig göra det ändå bryter de mot reglerna, dock brukar många skolor göra det.

Alla jag känner som bytt klass och (därmed program) har läst om kurserna, fast i och för sig kanske de har ändrat reglerna sen dess...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Alla jag känner som bytt klass och (därmed program) har läst om kurserna, fast i och för sig kanske de har ändrat reglerna sen dess...

Nice to hear. Har dessa aven fatt lasa om kurserna och fa ett helt nytt betyg, eller bara repeterat dom?


   
SvaraCitera

An0n:

Nice to hear. Har dessa aven fatt lasa om kurserna och fa ett helt nytt betyg, eller bara repeterat dom?

de läste om dem helt[y] va de du som va påum-träffen i lördags?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

de läste om dem helt va de du som va påum-träffen i lördags?

Nix. Visste inte ens om att det var UM-traff... o.0 men tack for svaren, chansen verkar vara ganska stor att jag far lasa om karnamneskurserna... Men jag ar fortfarande orolig.

Far jag inte det kommer jag tappa motivation, missa viktiga saker, osv. Hur stor tror Du chansen ar att jag far lasa om kurserna om jag sager att jag tappat mycket och att jag inte kommer kunna klara av B-kurserna sedan. Att jag inte larde mig nagot pa forra skitskolan?


   
SvaraCitera

An0n:

Hur stor tror Du chansen ar att jag far lasa om kurserna om jag sager att jag tappat mycket och att jag inte kommer kunna klara av B-kurserna sedan. Att jag inte larde mig nagot pa forra skitskolan?

ingen aning, men som sagt så fick de jag känner läsa om allt även fast de inte bytte skola utan bara program 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

An0n:

1. Skickar den gamla skolan med betygen?(om inte, tolkar jag detta som att jag raknas som en helt vanlig elev fran nian(sa som det ska va?))

Nej, du går till rektorn på den gamla skolan, får betygen, lämnar till nya rektorn.

An0n:

2. Om dom skickar med betygen, kan jag pa nagot satt hoja mitt betyg i karnamnena, eller bara vara med pa kursen fast inte hoja betyget?

Ja. Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gunvald:

Nej, du går till rektorn på den gamla skolan, får betygen, lämnar till nya rektorn.

Vet inte vem jag ska tro pa. Du sager att jag maste hamta betygen hos rektorn dom andra sager att dom skickar betygen automatiskt.

Det ar det att jag inte vill att gubbfan ska skicka nagra betyg alls da jag vill borja om fran noll, mer motiverad an nagonsin. Jag skulle riva betygen om jag fick chansen, aven om chansen till IG finns. Hur saker ar du pa att jag sjalv maste hamta betygen och lamna till nya rektorn?

Skulle vara skont att dra nagon sorts grund nu sa jag kan sluta tanka pa detta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

An0n:

Vet inte vem jag ska tro pa. Du sager att jag maste hamta betygen hos rektorn dom andra sager att dom skickar betygen automatiskt.

Kanske är olika på olika skolor men jag fick iaf hämta mina själv.

An0n:

Det ar det att jag inte vill att gubbfan ska skicka nagra betyg alls da jag vill borja om fran noll, mer motiverad an nagonsin. Jag skulle riva betygen om jag fick chansen, aven om chansen till IG finns

Du kan börja om även om betygen skickas med. Lärarna behöver inte ens veta att du redan har betyg i kursen.

An0n:

Hur saker ar du pa att jag sjalv maste hamta betygen och lamna till nya rektorn?

Som sagt så kan det vara olika på olika skolor, men hade jag varit du skulle jag nog ringt/mejlat den gamla rektorn och frågat för säkerhets skull.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gunvald:

Du kan börja om även om betygen skickas med. Lärarna behöver inte ens veta att du redan har betyg i kursen.

Men rektorn informerar val lararna om det?


   
SvaraCitera