Aviseringar
Rensa alla

Gymnasiebetyg och meritpoäng?


csmannen:

Jag vill gå på en handelshögskolan i stockholm.... Jag förmodar att de kräver 22.5, har jag rätt? Annars kanske man skulle satsa på högskoleprovet, för hhs kräver endast 1,8.

Jag har ingen aning vad dem kräver, men se till att att skolan inte kräver de behörigheterna som du vill ha merit poängen. Om man tex måste ha Engelska C och Matte C för att gå där så får du ju inga merit poäng för det, och då kan det bli svårt att komma upp i 2,5.
Satsa hellre på betygen, 1,8 på högskoleprov är väldigt högt.


   
SvaraCitera

Emulbitt:

Om man tex måste ha Engelska C och Matte C för att gå där så får du ju inga merit poäng för det, och då kan det bli svårt att komma upp i 2,5.

Det där stämmer inte riktigt. Om Engelska B eller Språk steg 3 krävs för behörighet får man inte meritpoäng för dessa, men det gäller inte Steg 4-5 och Eng C. Däremot gäller det för matematik, då behöver man ha läst mer än vad som krävs för att få meritpoäng. Du får alltså meritpoäng för Eng C och Språk steg 4-5 även om dessa krävs för behörighet (Och om steg 3 krävs för behörighet får man 1,0 för steg 4). Det är i alla fall så jag förstått det. Det är rätt krångligt alltihop, men här finns det rätt bra förklarat: http://www.meritpoang.se/ommerit.php


   
SvaraCitera

Capture:

Det där stämmer inte riktigt. Om Engelska B eller Språk steg 3 krävs för behörighet får man inte meritpoäng för dessa, men det gäller inte Steg 4-5 och Eng C

Jodå, bara det att engelskaC nästan aldrigkrävs, medans matematik C krävs vid fler utbildningar.
Man får 1 meritpoäng för EngelskaC men kräver utbildningen engelskaB så får du b ara 0,5 i meritpoäng istället.
Okidå jag fattar ingenting, men något sådant dära sa de till mig. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

csmannen:

endast 1,8.

Say what?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ClosingTime:

Say what?

Stod någonstans på deras hemsida...

BTW: http://www.hhs.se/se/Education/BSc/Pages/Antagningsregler2010.aspx

Handels säger att de inte ska införa 22,5p, utan fortsätta med 20p, men kan man då komma in med 18p och 2p (20 totalt) i meritpoäng? Någon som vet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

csmannen:

Stod någonstans på deras hemsida...

Syftade på att du skrev endast.


   
SvaraCitera