Aviseringar
Rensa alla

gymnasiefyror och försörjning


Ämnesstartare

Finns det någon mer här som går s.k. fjärde år på gymnasiet, alltså förlängd utbildning?

Jag går förlängd utbildning på 50%, och på grund av det har jag fått avslag från försäkringskassan angående underhåll, och av csn angående studiehjälp(studiestöd? vad det nu heter som alla får). Det här innebär att jag teoretiskt sett får 0kr/mån, vilket kanske skulle vara hållbart, om jag bodde hemma. Nu gör jag inte det. Det verkar vara en ganska spännande gråzon jag har hamnat i angende vem som ska försörja mig, vilka skyldigheter mina föräldrar har gentemot mig osv.

Jag är alltså 18. Bor inte hemma (tror inte heller jag får bo hemma för föräldrar). Går 50% på "förlängd utbildning".

Är det meningen att jag ska kunna försörja mig till 100% själv nu, eller har mina föräldrar någon slags skyldighet att ta hand om mig tills jag faktskt gjort klart gymnasiet?

Snälla svara bara om ni faktiskt vet något, jag struntar faktiskt i hur ni tycker att det "borde" vara. Jag vill veta hur det ligger till på riktigt.


   
Citera
Ämnesstartare

radartard:

Finns det någon mer här som går s.k. fjärde år på gymnasiet

vafan har det med att du inte har några stålar?


   
SvaraCitera

Om du är under 20 och fortfarande går en gymnasieutbildning borde dina föräldrar vara försörjningsskyldiga, för allt vad jag vet.


   
SvaraCitera

radartard:

Är det meningen att jag ska kunna försörja mig till 100% själv nu, eller har mina föräldrar någon slags skyldighet att ta hand om mig tills jag faktskt gjort klart gymnasiet?

Dina föräldrar är skyldiga att hjälpa dig med underhåll tills du är... nu blev jag osäker på ålder, men det är iaf längre än du är myndig. Jag har för mig att det är 26.

radartard:

Jag går förlängd utbildning på 50%, och på grund av det har jag fått avslag från försäkringskassan angående underhåll, och av csn angående studiehjälp(studiestöd? vad det nu heter som alla får)

Du har rätt till 50% studiebidrag!
jag gick ett fjärde år på gymnasiet. Men eftersom jag hade missat så mycket gick jag 100%. Fick 100% studiebidrag av CSN.


   
SvaraCitera
Issen

Borgeus:

Dina föräldrar är skyldiga att hjälpa dig med underhåll tills du är... nu blev jag osäker på ålder, men det är iaf längre än du är myndig. Jag har för mig att det är 26.

Föräldrar har försörjningsplikt tills man är 18, eller 20 om man fortfarande går på gymnasiet. Tror inte det gäller om man inte går regelrätt gymnasieprogram på 100%.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lacostekrokodilen:

vafan har det med att du inte har några stålar?

Det är förstås relevant, eftersom de rimligtvis borde veta om deras föräldrar försörjde dem eller ej..?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Borgeus:

Du har rätt till 50% studiebidrag!

ok, det förklarar varför jag fick 100% av det den här terminen, men får 0% nästa termin. Vad snälla de var som sa det nu, när jag har använt alla pengarna redan [n]
(tack för svaret)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

började du gymnasiet som 14-åring? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

började du gymnasiet som 14-åring? [confused]

15...?


   
SvaraCitera

Issen:

Föräldrar har försörjningsplikt tills man är 18, eller 20 om man fortfarande går på gymnasiet. Tror inte det gäller om man inte går regelrätt gymnasieprogram på 100%.

Jag googlade lite - och det du säger står i lagboken. VART fan har jag fått att man har rätt till försörjningsunderstöd tills man är 26? [confused] Vem är det som har ljugit för mig?

radartard:

ok, det förklarar varför jag fick 100% av det den här terminen, men får 0% nästa termin. Vad snälla de var som sa det nu, när jag har använt alla pengarna redan
(tack för svaret)

Men det är bara drygt av CSN att betala allt på en period? Men tyvärr, dme har gjort rätt i det då.

Men rent teoretiskt så ska du jobba 50% och gå i skola 50%. Lågkonjuktur - inga jobb. Soc-bidrag?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

Men rent teoretiskt så ska du jobba 50% och gå i skola 50%. Lågkonjuktur - inga jobb. Soc-bidrag?

vet inte... hur kan de tänka sig att man ska jobba 50%, egentligen? Det är ju inte jag som bestämmer mitt schema. Har man otur kan man ju ha ett schema som säger att man går morgon varannan dag, eftermiddag varannan dag. Ska man jobba natt då, tycker de?!

Är det verkligen Soc:s sak? Eller arbetslöshetskassans?


   
SvaraCitera

radartard:

vet inte... hur kan de tänka sig att man ska jobba 50%, egentligen? Det är ju inte jag som bestämmer mitt schema. Har man otur kan man ju ha ett schema som säger att man går morgon varannan dag, eftermiddag varannan dag. Ska man jobba natt då, tycker de?!

Jag vet inte. Men det är tänkt att om man går 50% så ska man jobba 50%, det vet jag.

radartard:

Är det verkligen Soc:s sak? Eller arbetslöshetskassans?

Jag har ingen aning. gå upp till Soc-kontoret och prata med dem? Förklara din situation, och fråga: "Vad ska jag göra?"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Penstrokes:

Om du är under 20 och fortfarande går en gymnasieutbildning borde dina föräldrar vara försörjningsskyldiga, för allt vad jag vet.

nej


   
SvaraCitera

lacostekrokodilen:

nej

Jag är ganska säker på att ens päron är försörjningsskyldiga t.o.m. att man är 20 bast så länge man går gymnasiet (annars 18). Det ska vara om det är ett undantag när hon bara läser 50%, då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Penstrokes:

ag är ganska säker på att ens päron är försörjningsskyldiga t.o.m. att man är 20 bast så länge man går gymnasiet (annars 18). Det ska vara om det är ett undantag när hon bara läser 50%, då.

gymnasiet är frivilligt. om du direkt efter gymnasiet läer på komvux heltid fåru bara 1050 i månaden precis som en på gymnasiet. dina föräldrar e försörjningskyldiga tills du fyller 18. om du vill studera vidare kan du få bidrag av staten. anses det att hushållet du bor i har dålig ekonomi så kan du få extra bidrag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

som sagt du borde få studiestöd och dina föräldrar är försörjningspliktiga


   
SvaraCitera