Aviseringar
Rensa alla

Gymnasielinje


Ämnesstartare

Hejj :3 såhär är det, jag är osäker på vad jag vill jobba med. Jäätte osäker. Vill söka en gymnasie linje snart men vet inte vad man kan utbilda sig till beroende program, tips?


   
Citera

Naturvetenskap?


   
SvaraCitera
time
 time

Naturvetenskap om du gillar matte, kemi, biologi, geografi och fysik och såna saker, då kan du plugga vidare till en massa coola grejer, t ex ingenjör eller läkare eller, ja, vad som helst. Välj samhällsprogrammet om du gillar samhällskunskap, historia, språk etc. Det pluggade jag, nu pluggar jag till lärare. 🙂 


   
SvaraCitera

Vill du lätt ha ett någorlunda jobb strax efter gymnasiet bör du välja ett yrkesförberedande program men se till att få högskolebehörighet så har du lättare att plugga vidare sedan. 
Annars är väl naturvetenskap bra om du vill kunna bli läkare eller sådant och samhälle mer lämpligt om du vill bli jurist eller något i den stilen. I övrigt är möjligheterna stora i vilket som helst av dessa ovan.


   
SvaraCitera

Natur eller IB om de finns där du bor! de är dom bästa linjerna om du inte vet vad du vill göra i framtiden!


   
SvaraCitera

Ogge maistro

Krävs det inte rätt höga betyg för IB? Hur hög merit behövs? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:
Naturvetenskap om du gillar matte, kemi, biologi, geografi och fysik och såna saker, då kan du plugga vidare till en massa coola grejer, t ex ingenjör eller läkare eller, ja, vad som helst. Välj samhällsprogrammet om du gillar samhällskunskap, historia, språk etc. Det pluggade jag, nu pluggar jag till lärare. 🙂 

vill nog jobba som servitris på bar eller resturang eller så vill jag jobba i affär x3


   
SvaraCitera

ilovemichaelforever:

vill nog jobba som servitris på bar eller resturang eller så vill jag jobba i affär x3

hotell & restuang /hotell & turism/Handel kanske.
Läs runt lite, prata med syo. ni får mer info i 9an o du kan gå på studiebesök på de olika linjerna


   
SvaraCitera

rotorblad:

Krävs det inte rätt höga betyg för IB? Hur hög merit behövs? 

Beror på skola! höga betyg ja, men det är olika beroende på skola och hur bra man lyckas på den eventuella språktestet som de flesta skolor gör! lyckas man på de och har någon eventuell rekommendation så tror jag inte att poängen spelar så stor roll! men det är en tuff linje och man behöver kunna plugga ordentligt för att lyckas, då man nästan bara har sina slutprov i år 3 som underlag för betyg… 


   
SvaraCitera

Ta något som är iaf delvis studieförberedande, vet du inte vad du vill nu så kan det vara bra att ha alternativen öppna senare.


   
SvaraCitera

En studievägledare finns väl på din skola? Hen kan vara till stor hjälp! I övrigt ksk man ska tänka på att det faktiskt kan vara värt att gå något brett om man är osäker, även om det innebär mer plugg Rullar ögonen 


   
SvaraCitera