Aviseringar
Rensa alla

Gymnasieproblem, hjälp!


Ämnesstartare

Allting började redan förra hösten när jag började kolla på olika gymnasieskolor samt gymnasieval. Jag bestämde mig dock relativt snabbt för natur, och valet kom då att stå emellan två olika skolor. jag gick lite snabbt på öppet hus på dem båda, och bestämde mig preliminärt att söka till "Skola nr. 1".

Men dagarna innan omvalet slutade så började jag fundera på om jag kanske val fel ändå, och höll valde om på morgonen på sista dagen till "Skola 2", men valde sedan tillbaka ännu en gång till "Skola 1" på kvällen. Sedan bestämde jag mig för att låta allt vara nu, och bara vänta över sommaren och hoppas på det bästa. Klart att jag ägnade det en tanke eller två, men försökte överlag att bara släppa det.

Jag började i skolan, och kände redan första dagen att jag inte trivdes i skolans miljöer. Det var svårt att säga mer exakt vad, men kändes bara överlag att jag inte riktigt trivdes med det hela. Jag ansökte om att få byta till "Skolan nummer 2" som jag tidigare hade haft i tanke, och här följde en lång och utdragen process med mycket trassel, krångel och otaliga samtal med syvo, lärare, rektorer och annat folk från båda skolorna. Ett tag verkade det som att jag faktiskt inte skulle kunna börja, så jag kollade på en annan skolan som jag fick hälsa på i, och fastnade för den direkt och kände verkligen att jag trivdes. Valde dock att i första hand ansöka till den andra, eftersom Natur inte erbjöds på den skolan. Jag fick dock tillslut beskedet att jag kom in på skolan, vilket kändes oerhört skönt att äntligen få släppa allt.

Idag gick jag min första dag i den nya skolan, och mina förväntningar var höga. Jag hamnade dock i en Natur- klass där det går 34 personer, av vilka hela 28 st av dem läser med inriktningen Natur- Musik! Jag har inget som helst intresse utav Musik, och är helt ensam kille tillsammans med 5st andra tjejer som inte läser musik. Jag har under dagen försökt komma in i killgänget, men schargången där var allt annat än bra. På samtliga håltimmar går de för att spela gitarr i sitt band, och jag har aldrig spelat något instrument eller ens vart intresserad utav musik så jag blev lämnad ensam. Ordet "Bögjävel" kastades hela tiden runt dem, och en kille har redan bestämt sig för att pika mig för val utav något så litet som en mobiltelefon! Allt känns bara fruktansvärt omoget a la Högstadiet, och samtidigt som jag trivs i lokalerna nu så känns klassen fruktansvärd.

Vad ska jag göra? Det känns som att det börjar bli försent att byta till den skolan som jag var och kollade på när det verkade som att jag inte skulle komma in på mitt omval, den som kändes bra? Dessutom är den linjen med inrikting Teknik- Arkitektur, vilket kanske skulle göra det hela mycket svårare.

Mina föräldrar börjar bli trötta på mitt ständiga gnäll, och jag vill verkligen inte göra dem besvikna mer. De får intrycket utav att jag bestämt mig för att allt ska vara dåligt, varför vet jag inte. Är ett sabbatsår innan gymnasiet rekommenderat för mig kanske? Kan bara börja med att säga att jag aldrig innan haft problem i skolan, och gick ut nian med en total poängsumma utav 285p, (Mer än hälften MVG, resten VG.)

Vad kan man göra på ett sabbatsår? Försöka starta ett eget litet företag? Försöka få ett deltidsjobb någonstans? Vad ska jag ta mig till? Vad ska jag säga till mina föräldrar? Varför ska allt vara så jobbigt? Hjälp!

(Tack ifall du läst såhär långt).


   
Citera
höna

uncle dolan doent go to skoel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

höna:

uncle dolan doent go to skoel

höna pls


   
SvaraCitera
höna

UncleDolan:

höna pls

[blush][blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men seriöst, någon som har något tips?


   
SvaraCitera

Alltså, av egen erfarenhet ska man bara skita i allt krångel och göra vad som känns bäst, för fortsätter du på den skolan du går på nu kommer det bara bli svårare att byta sen. Tycker att du ska försöka byta tillbaka till den du hade varit och provat på. Det är inte kul att gå i en omogen klass!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Rolling Orange:

Alltså, av egen erfarenhet ska man bara skita i allt krångel och göra vad som känns bäst, för fortsätter du på den skolan du går på nu kommer det bara bli svårare att byta sen. Tycker att du ska försöka byta tillbaka till den du hade varit och provat på. Det är inte kul att gå i en omogen klass!

Tack för ditt svar!

Kommer överväga detta under morgondagen, känns skönt att någon förstår mig iaf:)


   
SvaraCitera

Det kan bli lite problem när man hamnar på slänten som du gjort iom att du inte var med i starten av skolan när kompisgängen i klassen började formeras. Att du går i en skola som ligger lite avlägset(?) kan också bidra då man saknar ytterligare något som kan binda en, där man kan träffas och ses på transportvägarna till och från skolan.

Men varför är det som du känner att du måste hänga med killarna, fungerar tjejer inte lika bra? Vem vet, du kanske finner en hel del mer gemensamt med dem än de omogna killarna. Det viktigaste är väl att man har någon att luta sig bak till och kallprata.

f.ö tänker ta tillfället i akt och länka min favvo-meme.

Image


   
SvaraCitera

Ta krånglet nu, det blir bara jobbigare ju längre du väntar. Dina föräldrar borde definitivt ha förståelse om det är så jävligt som du säger. (Seriöst, en klass med 28 musikermongon? Byt FFS!)

Dock borde du allt ha gjort bättre research innan, så du hade sluppit allt krångel med byte en gång till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Ta krånglet nu, det blir bara jobbigare ju längre du väntar. Dina föräldrar borde definitivt ha förståelse om det är så jävligt som du säger. (Seriöst, en klass med 28 musikermongon? Byt FFS!)Dock borde du allt ha gjort bättre research innan, så du hade sluppit allt krångel med byte en gång till.

Du har nog rätt, lika bra att ta tag i det så snart som möjligt. Är dock rädd att jag har missat för mycket under dessa veckor som gått, då jag vill byta från NANA till TE-Arkitektur. Funderar också för hur jag ska förklara detta för mina föräldrar. Först fel skola, sedan fel klass. Känns som att alla börjar ge upp hoppet om att jag någonsin kommer att bli nöjd nu.


   
SvaraCitera

UncleDolan:

Jag har inget som helst intresse utav Musik, och är helt ensam kille tillsammans med 5st andra tjejer som inte läser musik

Alltså vafan det är guld att ha mest tjejer i klassen, iaf om man hängt med killar i högstadiet så är det kul att bryta mönster lite. Gå till tjejgänget på lunchen imorgon och fråga om du får sitta med dem, var lite social osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur kan jag berätta detta på bästa sätt för mina föräldrar och syvo/lärare? (Vad att säga)


   
SvaraCitera

Känner likadant. Har börjat natur nu men känner mig inte som "hemma". Har funderat ett tag på att byta till teknik men har inte blivit av, ännu.
Är nyfiken, vad har du gjort(om du beslutat dig för något)?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

naturlivet:

Känner likadant. Har börjat natur nu men känner mig inte som "hemma". Har funderat ett tag på att byta till teknik men har inte blivit av, ännu. Är nyfiken, vad har du gjort(om du beslutat dig för något)?

Nej, har inte gjort något ännu. Var på en prova- på dag på Teknik, men det som håller mig tillbaka är att skolan är en mindre privatskola (100-150 pers), vilket kanske gör det lite tråkigt i längden? Funderar även på att byta klass.


   
SvaraCitera
kachin

Vilken osis.
Jag skulle rekommendera dig att
1. inte ta ett sabbatsår
2.a) byta skola igen fort som faen
(2.b)) gå kvar och umgås med andra än de i din klass
3. skit i dina föräldrar

Sen tror jag inte du kommer ha några svårigheter att ta igen det du ev missat. Är inte så svåra kurser i början.

Du behöver väl egentligen inte förklara så mycket för dina föräldrar, vad ska de göra?
Till syv får du komma på något lite genomtänkt, inte att "det inte känns rätt". Nånting med att du är ett intellektuellt geni och du skulle få bättre stimulans på Skola X. Annars kan väl hot fungera.


   
SvaraCitera