Aviseringar
Rensa alla

Gymnasieproblem, hjälp!


Ämnesstartare

kachin:

Vilken osis. Jag skulle rekommendera dig att1. inte ta ett sabbatsår2.a) byta skola igen fort som faen(2.b)) gå kvar och umgås med andra än de i din klass3. skit i dina föräldrarSen tror jag inte du kommer ha några svårigheter att ta igen det du ev missat. Är inte så svåra kurser i början.Du behöver väl egentligen inte förklara så mycket för dina föräldrar, vad ska de göra?Till syv får du komma på något lite genomtänkt, inte att "det inte känns rätt". Nånting med att du är ett intellektuellt geni och du skulle få bättre stimulans på Skola X. Annars kan väl hot fungera.

Man tackar!

Har även börjat tänka en del på IB (International Bacculette) som ett val, men det kanske inte går att hoppa på bara sådär i.o.m. att de har intagningsprov. Sen så är det kanske lite mastigt att bara hoppa på (pre)IB sådär?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fan, måste bestämma mig nu. Stanna, byta klass eller byta skola. Blir till att lotta.


   
SvaraCitera
kachin

Nej inte IB nu... Tror man måste vara rätt säker på ifall man ska välja det eller inte. Kör på natur eller teknik, de är stabila bra linjer. Välj ingen skum privat/friskola heller utan någon erkänd och väletablerad skola. Kan ju inte skada heller att snoka lite extra så du inte hamnar i en Teknik-arkitektur-musikklass eller liknande. Man kan aldrig leta upp för mycket info. Nu har det gått ett tag på terminen så i värsta fall kanske du inte får byta förrän till vårterminen (har dock dålig koll på sånt). Hur som helst är det den första och den enklaste terminen så om du läser det natur läser första terminen är det nog inte så mycket att läsa in av tekniks första termin, i fall du byter till det. Tror jag.


   
SvaraCitera
kachin

Tänk inte att det är så stor grej heller. Det enda viktiga är egentligen om du ska plugga vidare efteråt eller inte. Om du ska det, se till att du läser tillräckligt med matte och fysik t.ex.
Antar individuella kurser/liknande fortfarande finns i det nya systemet så det går ju alltid att anpassa programmet lite själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kachin:

Nej inte IB nu... Tror man måste vara rätt säker på ifall man ska välja det eller inte. Kör på natur eller teknik, de är stabila bra linjer. Välj ingen skum privat/friskola heller utan någon erkänd och väletablerad skola. Kan ju inte skada heller att snoka lite extra så du inte hamnar i en Teknik-arkitektur-musikklass eller liknande. Man kan aldrig leta upp för mycket info. Nu har det gått ett tag på terminen så i värsta fall kanske du inte får byta förrän till vårterminen (har dock dålig koll på sånt). Hur som helst är det den första och den enklaste terminen så om du läser det natur läser första terminen är det nog inte så mycket att läsa in av tekniks första termin, i fall du byter till det. Tror jag.

tack så sjukt mycket för dina svar. Valet jag måste göra nu är eg.: Stanna kvar på skolan (Större kommunal skola, c.a. 1200 elever), eller byta till mindre friskola (LBS, c.a. 150 elever).

Det som talar för LBS är trevlig klass (Var där och prova på), och roligt unga/engagerade lärare. Även bättre "fast" schema 9:10-15:30.

Det som talar för den kommunala skolan är att den är större, har mer erfarenhet och bättre/större lokaler samt utrustning.

kachin:

Tänk inte att det är så stor grej heller. Det enda viktiga är egentligen om du ska plugga vidare efteråt eller inte. Om du ska det, se till att du läser tillräckligt med matte och fysik t.ex. Antar individuella kurser/liknande fortfarande finns i det nya systemet så det går ju alltid att anpassa programmet lite själv.


   
SvaraCitera
kachin

UncleDolan:

den kommunala skolan är att den är större, har mer erfarenhet och bättre/större lokaler samt utrustning.

Precis, det är väl det som jag gillade med den skolan jag gick på. Det med utrustning/tillgång till material är ibland ganska viktigt även om man inte alltid tänker på det. Vet inte hur LBS är men det finns ju en del mindre skolor som inte har råd med böcker till alla elever, ej fullständiga labsalar m.m.

Utifrån dina beskrivningar tycker jag båda skolor låter i princip lika bra, borde bli bra vilket som. Låter ju lite på dig som att LBS känns bäst, med lärare/elever. I slutändan är det väl den egna inställningen det hänger mest på. Skulle skolan t.ex ha brist på lärare eller böcker eller något sånt kan man nästan alltid lära sig på egen hand m.h.a dator + bibliotek. Så, "ta det som känns bäst" är väl ett uttryck som passar bra här.


   
SvaraCitera
Kokoo

Jag höll också på och velade mellan olika skolor. Var ingen som kändes rätt. Min mamma tröttnade ganska snabbt på mig.
Men nu är jag på min tredje skola och nu känner jag äntligen att jag har hamnat rätt. Gick länge och funderade på vart jag skulle gå, och vad jag skulle gå. Frän början gick jag estet. Nu går jag sam, i början vägrade jag att gå sam, det kändes alldeles för tråkigt. Men det blev sam i alla fall. Och det är jag nöjd med. Det jag är mest nöjd med är min klass. Det var därför jag valde att gå på den skolan. Vet inte om det är rätt att välja efter klassen, men jag gjorde det i alla fall. Vet ändå inte vad jag vill jobba med och sam håller dörrarna öppna i framtiden.

Vad jag vill komma fram till är att det är du som måste fundera på vad som är det viktigaste för dig, om det är en bra klass eller en bra skola. Sen kan det självklart vara båda delarna.
Men vad jag menar är, om du tänker välja efter skola så kanske du ska gå kvar? Du skrev ju att du tyckte att skolan var bra. Annars kan du ju byta och hoppas på att du trivs bättre på den andra skolan

Lycka till hursomhelst!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kokoo:

Jag höll också på och velade mellan olika skolor. Var ingen som kändes rätt. Min mamma tröttnade ganska snabbt på mig. Men nu är jag på min tredje skola och nu känner jag äntligen att jag har hamnat rätt. Gick länge och funderade på vart jag skulle gå, och vad jag skulle gå. Frän början gick jag estet. Nu går jag sam, i början vägrade jag att gå sam, det kändes alldeles för tråkigt. Men det blev sam i alla fall. Och det är jag nöjd med. Det jag är mest nöjd med är min klass. Det var därför jag valde att gå på den skolan. Vet inte om det är rätt att välja efter klassen, men jag gjorde det i alla fall. Vet ändå inte vad jag vill jobba med och sam håller dörrarna öppna i framtiden. Vad jag vill komma fram till är att det är du som måste fundera på vad som är det viktigaste för dig, om det är en bra klass eller en bra skola. Sen kan det självklart vara båda delarna. Men vad jag menar är, om du tänker välja efter skola så kanske du ska gå kvar? Du skrev ju att du tyckte att skolan var bra. Annars kan du ju byta och hoppas på att du trivs bättre på den andra skolan Lycka till hursomhelst!

Tack! Intressant att det blev så[smile]

Förressten, hur långt tid in på terminen gick det när du bytt den sista gången? Tror att det kanske kan vara försent för mig nu...


   
SvaraCitera
Kokoo

UncleDolan:

Förressten, hur långt tid in på terminen gick det när du bytt den sista gången? Tror att det kanske kan vara försent för mig nu...

Jag hade gått ungefär 4 veckor. Nejdå jag tror inte det är försent att byta nu. Du får ju lite att jobba ikapp men det löser sig. Vill du byta, byt! Det är mitt tips.

Men nu har du väll gått ett tag på den där skolan som du bytte till? Tänk efter hur det känns, du ska ju ändå gå där i tre år så man vill att allt ska kännas bra och att man trivs. Sen är det klart att det kan ju ta lite tid innan man kommer in i klassen med tanke på att alla redan har lärt känna varandra men sånt där löser sig alltid.


   
SvaraCitera

UncleDolan:

livar upp tråden pga nyfikenhet och ångest.
jag har iallafall inte valt ännu. pratade med rektorn innan lovet och han sa att sista dagen för mig att ev. byta till teknik är på tisdag, och har ingen som helst aning om vad jag ska göra.[n]
Har du beslutat dig för något ännu, och vad isåfall?

/mvh missledande namn eftersom jag ej gillar naturämnena just nu!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

naturlivet:

livar upp tråden pga nyfikenhet och ångest.jag har iallafall inte valt ännu. pratade med rektorn innan lovet och han sa att sista dagen för mig att ev. byta till teknik är på tisdag, och har ingen som helst aning om vad jag ska göra.Har du beslutat dig för något ännu, och vad isåfall? /mvh missledande namn eftersom jag ej gillar naturämnena just nu!

Jag valde att stanna dit jag bytt ändå, efter mycket till och från. Det blev väl helt okej, men känner mig utanför ibland. Blir väl kanske lite bättre nästa år, då man får välja inriktning mer för min del?


   
SvaraCitera

Fan va jobbigt. Går själv natur på en asbra skola med en perfekt klass. Kanske inte hjälpte? [wink]
Nämen jag tycker att du först och främst ska göra allt för att byta skola/klass. Måste du just gå natur? Har ni några naturparalleller?
Annars om det mot all förmodan inte Dold text: går att byta, så skulle jag faktiskt rekommendera ett sabbatsår där du jobbar och sådär, sen att du söker in till den skola du vill gå på nästa år. Har själv en kompis som gjorde det förra året och går nu i ettan istället för tvåan, funkar perfekt.
185 p är rätt så bra och då kommer du förmodligen in på de flesta skolor.

Önskar dig all lycka! [y]


   
SvaraCitera

Oj, varför blev det dolt där mitt i allt? står iallafall "går" haha.


   
SvaraCitera

UncleDolan:

Mina föräldrar börjar bli trötta på mitt ständiga gnäll, och jag vill verkligen inte göra dem besvikna mer. De får intrycket utav att jag bestämt mig för att allt ska vara dåligt, varför vet jag inte.

kan förstå dem med tanke på att du bestämde dig redan första dagen i din första skola att du inte "trivdes i deras miljöer."


   
SvaraCitera