Aviseringar
Rensa alla

Gymnasiereformen


Ämnesstartare

Vad tycker ni om den kanske kommande nya gymnasieskolan? Yrkesförberedande program och studieförberedande program? Yrkeshögskola?
Är detta att gå tillbaka i tiden och göra skolan sämre eller är det bättre för att elever t.ex. får mindre allmänteori på de yrkesförberedande programmen och därmed inte hoppar av dem?
Bra att ta bort det Individuella programmet och införa ett tionde år i grundskolan istället?

Vad tycker ni om de fem högskoleförberedande programmen?
Estetik och Humaniora
Ekonomi
Samhällsvetenskap och Media
Naturvetenskap
Teknik

gymnasiereforemn.jpg


   
Citera
Ämnesstartare

Det finns mkt o säga om det där, men det orkar jag inte skriva nu 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djävla skitförslag, heja heja öka klyftorna.

Värsta är fan idén om ett tionde år i grundskolan, jag vet flera stycken i min grundskoleklass + paralellklasser som failade totalt i grundskolan men sen när de fick byta skola och gå IV på ett annat ställe med andra lärare och människor så gick det mycket bättre.

Varför i helvete ska man låta folk stanna på ett ställe som uppenbart inte fungerar för dem?!

Jag blir så djävla arg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

gymnasieskolan

Det kommer nya gymnasieskolor hela tiden?

grodanboll_:

allmänteori på de yrkesförberedande programmen och därmed inte hoppar av dem?

Allmänteori? Det är inte många som hoppar av gymnasiet p.g.a. för mycket "allmänteori", man får ju bestämma själv och man tar ju såklart något man gillar. Yrkesförberedande program är för de som vill arbete direkt efter gymnasiet, och det är mest hantverk och byggjobb med mindre teori då det är att jobba med händerna mycket.

grodanboll_:

högskoleförberedande

Du menar väl studieförberedande?

grodanboll_:

Ekonomi

Finns inget program som heter "Ekonomi".

grodanboll_:

Samhällsvetenskap och Media

Heter bara samhällsvetenskap.
[bigsmile]


   
SvaraCitera

Vileda:

Finns inget program som heter "Ekonomi".

En inriktning däremot.

Vileda:

Du menar väl studieförberedande?

Är väl ungefär samma sak?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homunculi:

En inriktning däremot.

Ja, men det finns ju många inriktningar. Och jag har inte sagt att det inte är en inriktning.

Homunculi:

Är väl ungefär samma sak?

Nej. Man kan plugga universitet och högskola.


   
SvaraCitera

Vileda:

Ja, men det finns ju många inriktningar. Och jag har inte sagt att det inte är en inriktning.

Åh vänta, hon hade skrivit ekonomi och samhällsvetenskap.

Vileda:

Nej. Man kan plugga universitet och högskola.

Åh, missförstådde det, bättre med studieförberedande då det täcker både uni. och högskola.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vileda:

Det kommer nya gymnasieskolor hela tiden?

Den nya reformerade gymnasieskolan.

Vileda:

Allmänteori? Det är inte många som hoppar av gymnasiet p.g.a. för mycket "allmänteori", man får ju bestämma själv och man tar ju såklart något man gillar.

Nej, de som går på de yrkesförberedande programmen hoppar ofta av för att de tycker att de läser för mycket allmänteori. Enligt Jan Björklund i alla fall.

Vileda:

Du menar väl studieförberedande?

Nej, högskoleförberedande.

Vileda:

Finns inget program som heter "Ekonomi".

Okej, nu inser jag att du antagligen är 13? Läste du inte trådens rubrik? "Gymnasiereformen". Gymnasieskolan ska reformeras. Get it? [rolleyes]

Vileda:

Heter bara samhällsvetenskap.

Nej det ska heta "Samhällsvetenskap och Media". Du är inte lite efter du [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homunculi:

En inriktning däremot.

I dagens gymnasieskola ja. Men om du läste rubriken och inlägget så borde väl även du förstå att det handlar om den nya reformerade gymnasieskolan?


   
SvaraCitera

grodanboll_:

I dagens gymnasieskola ja. Men om du läste rubriken och inlägget så borde väl även du förstå att det handlar om den nya reformerade gymnasieskolan?

Meh, jag trodde att du påstod att de fem programmen var sådana som finns nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

Den nya reformerade gymnasieskolan.

Det är ett språkligt fel[smile], de säger nya gymnasieskolan för att folk ska läsa. Egentligen säger man den nya reformerade gymnasieskolan, men det är fortfarande nya, men det är den nya reformerade gymnasieskolan

grodanboll_:

Nej, de som går på de yrkesförberedande programmen hoppar ofta av för att de tycker att de läser för mycket allmänteori. Enligt Jan Björklund i alla fall.

Kallas kärnämnen, och man kan inte ta bort kärnämnen. Resten är ju bara ren programlinje.

grodanboll_:

Nej, högskoleförberedande.

Det finns kurser som är högskoleförberedande, och särskilda program, men de programmen som du nämner är studieförberedande och ger behörighet till högskolan. Men eftersom dem här programmen inte ens har kommit fram ens om det ska bli så, kan man väl inte tycka någonting om dem?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homunculi:

Meh, jag trodde att du påstod att de fem programmen var sådana som finns nu.

Nej, läs om det.

Vileda:

de säger nya gymnasieskolan för att folk ska läsa.

[confused]

Vileda:

Kallas kärnämnen, och man kan inte ta bort kärnämnen. Resten är ju bara ren programlinje.

Nej, det är inte kärnämnena det handlar om.

Vileda:

Men eftersom dem här programmen inte ens har kommit fram ens om det ska bli så, kan man väl inte tycka någonting om dem?

Jo, det är ju skillnad iom att man lagt ihop dem.

Vileda:

Det finns kurser som är högskoleförberedande, och särskilda program, men de programmen som du nämner är studieförberedande och ger behörighet till högskolan.

Men lilla vän vi talar inte om dagens gymnasieskola.
"För de studieförberedande programmen vill regeringen att det inrättas fem olika högskoleförberedande program".

Okej, förstår du? Sluta vara off-topic nu. Ämnet är vilka åsikter ni har om den kanske kommande nya gymnasieskolan. Den reformerade gymnasiskolan. Tydligt nog? [smile]


   
SvaraCitera

grodanboll_:

Nej, läs om det.

Det är just det som är kruxet; jag läste aldrig den där grejen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homunculi:

Det är just det som är kruxet; jag läste aldrig den där grejen.

Okej, kanske förklarar en del.


   
SvaraCitera

Att ta bort IV är skit... Har en kompis som gick ut grundskolan med 10 poäng, m a o godkänt i ett ämne... Nu, andra året på IV, är hon uppe på MVG i engelska! Om man går ut med så dåliga poäng är det ju rätt uppenbart att något inte funkar på skolan och jag hade inte för allt i världen velat tvinga henne stanna kvar på vår grundskola. De kunde inte hantera henne.
Dessutom tror jag inte att man skulle vilja vara kvar, eventuellt som den enda i sin årskurs som går ett tionde år. Då tror jag att man hellre hamnar i en klass där alla har problem så slipper man skämmas för nåt sånt.
Jag är vansinnigt förtvivlad över att de ens nämner att ta bort IV. Det behövs.
Att man är på väg att ta bort möjligheten till högskolebehörighet för vissa program, samtidigt som man drastiskt minskar intagningsmöjligheterna för dem som pluggar upp på Komvux tycker jag inte heller känns helt bra... Det blir till att tvinga 15-16åringar till att bestämma över hela sin framtid, och hur många vet egentligen vad man vill göra när man bara är 16 år? Min pojkvän går hotell-restaurang, nu efter nästan halva tiden är det för sent att byta och han känner att han inte kommer satsa på kocklivet för resten av sitt liv... Skulle det vara kört för alla 16-åringar som "står i livets vägsjäl" så att säga? Eller dem som helt enkelt mognar senare och inte klarar av att ta till sig teoretisk fakta i unga år?
Dessutom känns det som om det finns en överliggande risk för att de icke-studieförberedande programmen kommer få ännu mindre sökande. Denna grupp innefattar väl praktiska ämnen (tror jag?) vilka redan har väldigt få sökande som i sin tur har resulterat i stor brist på yrkesmän och hantverkare... Något som kanske kan öka?

Å andra sidan inser jag att vi har det väldigt bra som vi har det idag i Sverige. Det är inte i alla länder man har så stora valmöjligheter och tillfällen att ändra på sig. Jag antar att det i längden inte är ekonomiskt hållbart att låta människorna hålla på och vela hit & dit...


   
SvaraCitera