Aviseringar
Rensa alla

Gymnasiereformen


Ämnesstartare

grodanboll_:

Ämnet är vilka åsikter ni har om den kanske kommande nya gymnasieskolan

Går bra när du gör en tråd, men inte när andra gör[wink].

Orkar inte tjafsa, men aja. Jag tycker att man ska ha kvar IV-programmet, men att det ska ändras.

Samhällsvetenskap och media är nog till för de som vill bli journalister och så. För de överväger media och samhällsvetenskap så mycket att det är bättre och köra ett ihop. Själv tycker jag att det borde vara två olika.

Ekonomi tycker jag är superbra att de äntligen fått en egen linje. Om det nu blir så. För att ekonomi är så mycket, det har ju kommit ett helt nytt program på YBC som kallas Business Creatives vilket jag tycker är bra. Har en kompis som går där och de snackar mycket egna företag, de öppnar egna och snackar börs och så. Det tror jag skulle bli populärt.

Men det borde vara lite mindre, allmänt, idrott som kärnämne är inte nödvändigt och kanske inte religionskunskap. Inte för att jag inte vill ha men om man tänker efter. För att gymnasiet är ju fortfarande frivilligt, om man inte vill träna matte så är det ju bra om man ska bli svensklärare.

[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är förvirrande [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klorofyl:

Värsta är fan idén om ett tionde år i grundskolan, jag vet flera stycken i min grundskoleklass + paralellklasser som failade totalt i grundskolan men sen när de fick byta skola och gå IV på ett annat ställe med andra lärare och människor så gick det mycket bättre.

Jag tycker tvärt emot dig. IV är ett stort misslyckande med svenska skolan. Grejen är att om man ska gå om nian, för att man inte klarade det, så ska man ju självfallet inte göra det på samma skola som att verkligen "gå om" utan istället göra det på en annan skola som har en sådan inriktning. För vad händer efter man gått IV? Man går där i ett, ibland flera år, för att få ett jävla G i matte och sen så går man ut med så få poäng att man har svårt att komma in på gymnasiet över huvud taget, då IV bara inriktar sig på svenska, engelska och matte. Och om man aldrig får ett G, vad händer då?

Jag själv skulle inte ha klarat mig om jag hamnar på IV istället för att gå om nionde klass, det tror jag inte. Jag gick i en liten speciskola istället, fick det jag behövde just då (fullständigt induviduell skolgång, acceptans mot att man hade dåliga dagar, fick gå ut och ta en rökpaus om jag behövde det, allting i min egen osv). Jag gick ut från den skolan, från att inte ha haft ett enda betyg genom hela högstadiet, med ett betyg i alla ämnen som vanliga ungar brukar (med undantag från musik och moderna språk).

Idéen om att avskaffa IV är skitbra, det behövs, för IV suger. Det säger jag inte bara efter vad jag tror, utan vad ajg sett hos de som gått IV. Men, att gå om på samma skola är lika uselt.
Sedan så har de inte en tanke på att problemen kan lösas på andra sätt också, som att ifall det är så att man har skitsvårt för matte, helt enkelt bara inte har en mattehjärna, och behöver förnedras genom att tvinga sig till att få ett G (och kanske till och med aldrig lyckas med det), så kanske man helt enkelt bara kan få börja ett vanligt gymnasium ändå, läsa allt anant som andra läser och sen ta igen matten vid sidan av. Då behöver man inte känna sig dum i huvudet, bara för att man har vissa problem i ett visst ämne. Idéen om att man måstemåstemåste kunna både matte, svenska och engelska är egentligen jävligt dum, visst ska man i största möjliga mån få godkänt i grundskoleämnena, men OM det inte går, OM man har jättestora problem... varför ska man då behöva bli så kränkt och nedslagen av det, som man blir, om man tvingas till någonting man inte är kapabel till?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Som jag förstår det så menar ni som motsätter er att ta bort IV, att ni gör det för att man ska gå på samma skola när man går om? För visst, det ska man inte alls göra, men IV är fortfarande inte en bra lösning, IV är ett misslyckande. MEN för att man tar bort IV måste man ju inte gå om på samma skola, det är ju DET som är felet med förslaget. Istället ska man få byta miljö, byta lärare, reda ut de problemen man har och få gå i en skola som åtgärdar just dessa problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sen vill jag påpeka att det enda jag faktiskt tycker är bra med det hela är att man uppmärksammat hur dåligt IV är. Resten sätter jag mig helt emot. Jag tycker att alla program bör göra det möjligt för någon att söka in på högskolan men att man kan göra undantag för de som verkligen inte klarar av att möta upp till de kraven. Jag menar, alla behöver faktiskt inte vara akademiker, det måste man också acceptera, vissa är mer praktiskt lagda medan andra är mer teoretiska.
MEN, då ska det också finnas möjligheter för dem att plugga upp senare ifall de, under en annan tid i livet, har bättre förutästtningar för att klara av det. Så man inte blir dömd till det man väljer under gymnasiet för resten av sitt liv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

Varför?

För att media är så stort. Det finns så många saker inom media och många brinner för just media. Visst kan man säga att estetik kan vara det, men det finns mycket inom media, men har förlorat många eftersom ingen tror att man kan bli framgångsrik om man går media. Att det bara är för folk som vill spela musik, och de flesta blir ju inte rockstjärnor bara för att man går media.

grodanboll_:

Så nu har du äntligen insett att du var helt lost i de första inläggen du skrev? Någon kanske skulle äta upp sin ord Eller så här:

Eller så orkar jag inte tjafsa?[smile]

grodanboll_:

Nej, men problemet är att du inte fattar vad tråden handlar om.

Jo det gör jag. Men jag hoppas bara inte du tror att alla kommer vara seriösa och så när du inte är det på andras[smile].


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elka9110:

Det blir till att tvinga 15-16åringar till att bestämma över hela sin framtid

Man kan inte riktigt säga så. Du har ju någon typ av uppfattning om vad du vill göra. Och jag tror inte din pojkvän tog hotell- och restaurant för ingen anledning. Han ville väl bli något som handlar om mat. Och plus bara för att man tar det, betyder det inte att man ska bli kock. Man kan ha en restaurang och andra saker.

Man brukar säga såhär, du vet jättegärna vad du inte vill ha. Du vill inte jobba med något som har med NO att göra, inte bild, inte musik, inte träslöjd. Och du känner för SO-ämnerna, lite språk och satsar på plugg. Det blir ju det samhällsvetenskapligaprogrammet då. Och det är ju inte helt bestämt, man kan byta tills när man är 16. Och för det andra är gymnasieskolan till och med frivillig. De flesta har en bra uppfattning om vad du vill bli, och med all information man får i 9:an, gymnasiemässan, SYV- och yrkesvägledarmöten och allt, så borde man ungefär veta.

Om du tar samhällsprogrammet, kan du bli hur många jobb som helst. Och det är inte gymnasiet som det hela egentligen gäller, stor del, men inte hela. På universitetet/högskolan är det väldigt specifikt där du kan ta ett ämne bara ett ämne.

Här är lite information varför de vill ta bort IV-programmet: http://www.folkpartiet.se/FPTemplates/ListPage____20301.aspx

elka9110:

icke-studieförberedande programmen kommer få ännu mindre sökande.

Det här är dock inte sant. Det är bara 4 ämnen just nu som är studieförberdande. Och trots detta vill de ta in flera yrkesförberdande program för att alla är inte så sugna på att plugga 5 år på högskola, de vill jobba direkt efter. Lärlingsprogram t.ex. många vill ha yrkesförberedandeprogram.

Tänk på att alla dem här förslagen på den bifogade bilden, inte kommer vara klar förrän 2011, och det är inte ens officiellt vad som ska genomföras eller tas bort. Bara förslag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vileda:

Att det bara är för folk som vill spela musik, och de flesta blir ju inte rockstjärnor bara för att man går media.

[rolleyes]

Vileda:

För att media är så stort.

Men som det är nu är ju inte media särskilt studieförberedande som jag uppfattat det. Man får svårt att komma vidare efter det. Sen har man hört att det är rätt slappt också. Dessutom handlar ju samhället mycket om media idag. Och man får ju ta hänsyn till att det i så fall blir en "Samhällvetenskap & Media-linje och sen en egen Ekonomi-linje. Samhällsvetenskapsprogrammet idag har ju inrikting ekonomi, det försvinner ju antagligen då. Men samsam ger ju inte så mycket egentligen när man söker vidare. Så lite kortfattat skulle ju de som vill läsa media få en lite seriösare linje, högskoleförberedande, istället för att gå en slapp medialinje.

Vileda:

Eller så orkar jag inte tjafsa?

Jag vill inte tjafsa. Vill bara inte att imbecilla fjortisar som du ska besöka mina trådar kanske? : )

Vileda:

Haha, jag brukar normallt inte hålla på såhär. Men den här tjejen är inte den schystaste, får hon se hur det känns när någon gör narr av hennes text. PAY BACK BITCH!

Vem är det som är off-topic och tjafsar? [rolleyes]

Vileda:

Jo det gör jag. Men jag hoppas bara inte du tror att alla kommer vara seriösa och så när du inte är det på andras.

Alla har varit seriösa och förstått trådens mening utom du : ) Säger en del, men jag tror ärligt talat inte att du greppar det. [rolleyes]

Hur som helst tänker jag inte gå ner på din nivå, detta var tänkt att vara en seriös tråd [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vileda:

Men eftersom dem här programmen inte ens har kommit fram ens om det ska bli så, kan man väl inte tycka någonting om dem?

Man kan väl fortfarande ha åsikter om förslaget?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vileda:

kan du bli hur många jobb

Du kanske kan bli ett xD Nä, vad elak jag är..


   
SvaraCitera

Vileda:

Och det är ju inte helt bestämt, man kan byta tills när man är 16.

Men om jag har läst tre år på bygg skulle jag vara helt körd och dömd till byggarbete för resten av mitt liv enligt den nya reformen. Förresten börjar man ju gymnasiet när man är 16...

Vileda:

De flesta har en bra uppfattning om vad du vill bli, och med all information man får i 9:an, gymnasiemässan, SYV- och yrkesvägledarmöten och allt, så borde man ungefär veta.

Verkligen inte... Grattis till dig som vet vad du vill så tidigt i livet, jag hoppas att du är nöjd i 40 år till! [y] Vad anbelangar mig och min pojkvän (som bara 1½ år senare inte alls vill arbeta med restaurang, och han är inte ensam) är jag bara glad att vi fortfarande har typ tusen möjligheter att ändra oss. Några år till iaf.

Vileda:

Det är bara 4 ämnen just nu som är studieförberdande

Det kan vara jag som missuppfattat uttrycket, eller uttryckt mig oklart, men det jag menade var att alla program idag ger grundläggande behörighet till högskolan om man fått godkänt i minst 90% av kurserna. Om jag fattat det rätt är det det man vill ta bort nu. Därför menar jag att antalet sökande till dessa program kan minska rätt kraftigt eftersom man vill ha större chanser till högskolebehörighet.

Vileda:

Här är lite information varför de vill ta bort IV-programmet:

Jag är självklart för att de lägger ner mer tid på de som kommer efter redan i starten. Jag tycker verkligen de borde ha reagerat starkare på min kompis som började i fyran och inte kunde klockan. Då hade hon redan gått om ett år, eller gjorde det strax efter.
Men, trots att de lägger ner mer resurser kommer vissa barn att missas. Att lägga en massa ansvar på grundskolor som inte kan hantera det är fel och det tycker jag är en helt annan grej än att koncentrera sig på småbarnen. Vet inte om FP också har gjort den bedömningen.

Vileda:

Tänk på att alla dem här förslagen på den bifogade bilden, inte kommer vara klar förrän 2011, och det är inte ens officiellt vad som ska genomföras eller tas bort. Bara förslag.

Och det är just därför vi ska diskutera det riktigt ordentligt innan det sätts i verket! [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vileda:

kallas Business Creatives

Hahah, åg gud...

Är det Folkpartiet som lagt fram förslaget?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

Du kanske kan bli ett xD Nä, vad elak jag är..

Jag har en princip jag alltid följer, jag tar inte åt mig av fula, omogna, emofjortisar som du[smile].

elka9110:

Men om jag har läst tre år på bygg skulle jag vara helt körd och dömd till byggarbete för resten av mitt liv enligt den nya reformen. Förresten börjar man ju gymnasiet när man är 16...

Menade 19, ja nästan. Men det finns ju så mycket inom bygg. Och jag tror ju inte du tog bygg för att du var intresserad i NO?

elka9110:

Om jag fattat det rätt är det det man vill ta bort nu. Därför menar jag att antalet sökande till dessa program kan minska rätt kraftigt eftersom man vill ha större chanser till högskolebehörighet.

Ja det är rätt, de gör de nu svårare att komma in på högskolan. Men det är inte en markant skillnad, att få IG i 10 % av dina kurser är ganska mycket. Nu vet jag inte hur mycket de vill höja kraven, men det är inte så mycket.

elka9110:

Och det är just därför vi ska diskutera det riktigt ordentligt innan det sätts i verket!

Vi kan inte utgå från en liten intervju med Jan Björklund, vi vet knappt vad allt handlar om. Men vi debatterar nästan från ett perspektiv då de redan fixat allt. Det är ju fortfarande om.[bigsmile]

Du kan ju fortfarande bli lärare om du bara har MVG i ett ämne till exempel. Idrott, sen behöver du bara plugga 4 år till, sen är du lärare. Det finns många jobb som inte kräver så mycket ubildning, och även fast du pluggar bygg 3 år, så kan du få bra lön även fast du jobbar med något annat. Men inte bättre än om du bara jobbar med något som inkluderar dina byggkunskaper som du fått nu när det krävs av så många arbetsplatser. Förut var det verkligen inte så. Kolla bara på Bush, du vill verkligen inte veta hur dumma dem är. Och John McCain, han har inte ens gått ut universitetet utan bara tagit kurser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vileda:

Vad är själva förslaget? Man vet ju inte ens vad det handlar om, man hör ett namn?

Men trådskaparen hade väl en bild med text om förslaget och skrev dessutom en sammanfattning utav det? [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

Hur som helst tänker jag inte gå ner på din nivå, detta var tänkt att vara en seriös tråd

grodanboll_:

Du kanske kan bli ett xD Nä, vad elak jag är..

grodanboll_:

Jag vill inte tjafsa. Vill bara inte att imbecilla fjortisar som du ska besöka mina trådar kanske? : )

grodanboll_:

Du är inte lite efter du

grodanboll_:

Så nu har du äntligen insett att du var helt lost i de första inläggen du skrev? Någon kanske skulle äta upp sin ord

Jag behöver inte ens argumentera, du motbevisar dig själv - snyggt![wink]


   
SvaraCitera