Aviseringar
Rensa alla

Gymnasiereformen


Ämnesstartare

Irrelevante:

Min hyra blir inte lägre för att jag läst privatekonomi på gymnasiet.

Man kan få ihop sin ekonomi bättre och få det att funka. Man vet vad man slösar på mycket bättre och får en överblick på sin ekonomi. Vilket till skillnad från många andra studenter som inte respekterar pengars verkliga värde.

Ditt påstående har jag aldrig påståt. Vet inte vad du pratar om[smile].


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vileda:

Man kan få ihop sin ekonomi bättre och få det att funka.

Hur menar du? Det är bara vanlig logik som behöver användas för att förstå att har man högre utgifter än vad man har inkomster, så går man back.

Vileda:

Man vet vad man slösar på mycket bättre och får en överblick på sin ekonomi.

Jag tror att de flesta studenter är väl medvetna om att man inte behöver slösa för att det skall kännas skralt i kassan. Jag menar, vissa saker går helt enkelt inte att prioritera bort, inte om man vill leva med någorlunda dräglig standard. Exempelvis har vi
1. hyra - det är inte direkt ovanligt att halva studiebidraget går åt för ett ynka korridorsrum.
2. mat- och hygienartiklar - visst, man kan vara medveten som konsument, men den här utgiftsposten är faktiskt av betydande vikt.
3. studielitteratur - även om den är begagnad så är den ganska dyr, särskilt om man har flersidiga litteraturlistor. Visst skiljer det sig mellan olika utbildningar, men rent generellt är det ganska mycket pengar som man får lägga ut.
4. kläder - kanske inte nödvändigt att lägga pengar på alla månader, men de behövs de med. Och de kostar.
5. telefon, bredband, el, TV-licens o. s. v. - ofta ingår åtminstone elen, men på andra ställen får man allt betala det mesta själv. Det blir en hel del kosing i slutändan, trots att man väljer det billigaste telefon- och bredbandsalternativet. TV-licensen är som bekant lika för alla.
6. kommunikationer - på många håll i landet bor inte folk såpass nära sitt universitet eller sin högskola att det inte går att gå eller cykla. Dessa människor är således beroende av kollektiva eller privata färdmedel - färdmedel som kostar och som också måste tas in i budgeten.

Dessutom är det faktiskt så att studiebidragets storlek har varit mer eller mindre oförändrad under ganska lång tid. Det har emellertid inte konsumentprisindexet varit, utan det har som bekant stigit i och med inflationen, vilket innebär att studiebidragets köpkraft minskat.

Jag läste för övrigt en undersökning där man kommit fram till att genomsnittsstudenten går dryga tusenlappen back varje månad, så detta är inget påhitt från min sida utan snarare ett vedertaget faktum som ordföranden för Sveriges förenade studentkårer gång på gång påpekar.

Det jag vill säga är att för att få utgifter och inkomster att överhuvudtaget gå ihop krävs att man är ekonomiskt sparsam.

Vileda:

Ditt påstående har jag aldrig påståt. Vet inte vad du pratar om[smile].

Var glad så länge du är lyckligt ovetande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

gå tillbaka i tiden och göra skolan sämre

Skolan var MYCKET bättre förr i tiden


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vileda:

Ett ord kan fortfarande inte vara svårt.

Du fattar inte och jag tänker inte försöka få dig att fatta. Sry [smile]

Vileda:

självförtroende är så dåligt nu! ÅHNEEEEJ!

[smile]

Vileda:

emofjortis, då tog du åt dig

Men vfan, jag är inte emo XD

Vileda:

Alla som lyssnar på Emilie Autumn är emosar.

Nej [rolleyes] Och det uttalandet sa ju rätt mkt om dig [rolleyes][smile]

Vileda:

Det används inte ofta i vanligt skriftspråk.

Så därför behöver man inte känna till det? Alltså varför drar du igång en diskussion om ett ord? Just det, du var tvungen att försvara det faktum att du inte förstod ett simpelt ord jag skrev..[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zaew:

Alla hyfsat inteligenta människor klarade av att förstå.

Word

Zaew:

lär sig ta hand om sin kropp?

Vileda:

Idrott anser jag är en fritidsaktivitet

Vileda:

alla inte har talang i det, och inte alls att alla är intresserade

Så från och med nu ska vi bara läsa ämnen vi är intresserade av? [rolleyes] Uppenbarligen har du gått på en dålig skola. Idrott handlar inte bara om att sporta. Ämnet heter för det första inte ens Idrott utan Idrott och Hälsa. Man lär sig som sagt ta hand om sin kropp, vilket är väldigt viktigt. Tror det mesta av dina åsikter gällande Idrott och Hälsa grundar sig på att du är tjock och otränad och vägrar förstöra håret [smile]

Vileda:

Liksom varför finns inte ekonomi i kärnämnerna?

Vileda:

Studenter har svårt med sin ekonomi att gå ihop och så, det borde finnas ekonomi.

Haha, hört talas om Hem-och Konsumentkunskap?

Där lär man sig bla om just hur man ska få ekonomin att gå ihop som student.


   
SvaraCitera

grodanboll_:

Tror det mesta av dina åsikter gällande Idrott och Hälsa grundar sig på att du är tjock

Tycker du att man ska tvinga någon som blir jättenervös inför grupp att läsa högt inför klassen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Divinator:

Tycker du att man ska tvinga någon som blir jättenervös inför grupp att läsa högt inför klassen?

Det får man ju göra i de flesta ämnen. [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag förstår inte varför vi måste gå tillbaka i tiden hela tiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Irrelevante:

1. hyra - det är inte direkt ovanligt att halva studiebidraget går åt för ett ynka korridorsrum.

Om man BARA lever på studiebidrag så ja, ganska logiskt. Då får du väl flytta in till mamma om man tror att man BARA ska leva på studiebidraget... Bara...

Hör du på ordet? STUDIEBIDRAG, det är bara ett bidrag. Man ska inte finansiera ALLT i en students liv, vilket inte är meningen med studiebidraget heller.

Irrelevante:

3. studielitteratur - även om den är begagnad så är den ganska dyr, särskilt om man har flersidiga litteraturlistor. Visst skiljer det sig mellan olika utbildningar, men rent generellt är det ganska mycket pengar som man får lägga ut.

800 kronor lägger en student i snitt enligt Sveriges förenade studentkårers studentbudget. Så med beggagnade böcker blir det nog ännu billigare.

Irrelevante:

2. mat- och hygienartiklar - visst, man kan vara medveten som konsument, men den här utgiftsposten är faktiskt av betydande vikt.

Har undersökt flera kassadagböcker av studenter och mycket läggs på skräpmat, fika och onödiga saker... Mat där alltså. Sedan slösar de runt 200 - 400 på att klippa sig, det finns folk som gör det grattis och på tok mycket billigare än de priser jag ser.

grodanboll_:

Haha, hört talas om Hem-och Konsumentkunskap?

Där lär man sig bla om just hur man ska få ekonomin att gå ihop som student.

Det enda vettiga du kunde skriva.

Jag har kollat kursplanen i Hem- och Konsumentkunskap i 9:an alltså. Och jag har även frågat min lärare, man går inte igenom hur man får ekonomin att gå ihop som en student...i 9:an.

Irrelevante:

Det jag vill säga är att för att få utgifter och inkomster att överhuvudtaget gå ihop krävs att man är ekonomiskt sparsam.

Nej. Man kan inte vara det med konsumtionen ungdomar har. De köper för mycket onödigt och sedan klagar de på att studiebidraget är för litet. Det är visst för lite, men det är som att kasta sten i glashus. Staten ska inte bidra till att folk ska gå ut och köpa skor. Utan studiematerial och STUDIEhjälp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sen faktumet att tundervisningen är gratis ska vi inte glömma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För det första är det ganska onödigt att dra upp så här pass gamla trådar och för det andrta är jag därför tveksam till om jag ens skall kommentera ditt inlägg, men jag väljer ändå att göra det mycket kortfattat.

Vileda:

BARA lever på studiebidrag

Nu använde jag fel term, men jag åsyftar hela studiehjälpen som sådan. Med enbart bidragsdelen är det smått omöjligt att få en studentbostad, åtminstone i de större studentstäderna.

Vileda:

800 kronor lägger en student i snitt

Märk väl det kursiverade. Detta betyder inte att alla studenter klarar sig på 800 kr (per termin antar jag att du åsyftar), däremot kan det nog stämma att medelvärdet är detta.

Som exempel kan jag ta en vän som läser 30 hp språk. Denne person klarade sig med att köpa litteratur för 300 kronor totalt. Denna var ny. Vi tar ett annat exempel. En jur stud som liksom ovanstående läser på helfart. Varannan termin innebär nytt år och därtill en ny lagbok. Denna kostar cirkus 2000 kronor. Inget att få tag på begagnad alltså och redan där har vi med råge övertrasserat medelstudentens litteraturutgifter. Lägg därtill övrig studentlitteratur och du förstår med största säkerhet attt ett dylikt medelvärde speglar verkligheten mycket, mycket dåligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Irrelevante:

Nu använde jag fel term, men jag åsyftar hela studiehjälpen som sådan. Med enbart bidragsdelen är det smått omöjligt att få en studentbostad, åtminstone i de större studentstäderna.

Man kan alltid dela, bo kvar hemma eller jobba. Hela världen och historien har klarat sig, bara bortskämda stockholmare har börjat oroa sig för hur de ska ha råd med deras masskonsumtion av ytliga varor när man nu, helt otroligt, måste slösa pengar på böcker!

Irrelevante:

Varannan termin innebär nytt år och därtill en ny lagbok. Denna kostar cirkus 2000 kronor.

Kollar på internet just nu. Sveriges Lagar 2009 kostar 809 kronor? Konstigt...

http://www.adlibris.com/se/productpopup.aspx?isbn=9144054149


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vileda:

Man kan alltid dela

Bor man på 12 kvadratmeter är det inte lätt att dela. Det skall vara någorlunda drägligt att leva också.

Vileda:

bo kvar hemma

Inte lätt när man pluggar på en ort och det så kallade hemmet ligger på en annan.

Vileda:

jobba

Pja, det får man inte. Arbetar man för mycket blir det avdrag på studiemedlet. Inte roligt. Och det krävs inte särskilt många jobbtimmar för att uppnå den gränsen, i synnerhet inte om man dessutom sommarjobbar.

Vileda:

Kollar på internet just nu. Sveriges Lagar 2009 kostar 809 kronor? Konstigt...

Nu kollar du Sveriges Rikes Lagar och den är generellt sett billigare än Sveriges Rikes Lag som i skrivande stund går lös på 1762 kr för 2009 års upplaga. Lägg därtill att priset sänks ju längre tid av året som går. I januari, när de flesta köper nya böcker, gick spektaklet löst på ett par hundra till.

Det är helt uppenbart att den här diskussionen kommer att leda någonvart. Själv har jag sagt mitt, men du är givetvis välkommen att ge en ytterligare syn på saken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera