Aviseringar
Rensa alla

gymnasiet...


de flesta mvg jag fick, fick jag för att en lärare gillade mig så mycket. typ därför, sen var jag ju lite klyftig också. men jag tror det krävs båda sakerna. du gör bra ifrån dig och sen ska du vara extremt trevlig och komma bra överens med läraren. det är bra att visa dig framåt ändå från början, första intrycket brukar sitta i.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hahaha, min lärare när jag fick MVG i samhäll C:
"Jadu, många kommer nog anse att jag är orättvis nu... men jag tycker att du förtjänar ett MVG" [y]

Så ja, att vara på god fot med läraren är nog viktigt [blush]


   
SvaraCitera

och om du inte får mvg. gå till läraren och fråga varför. tjata inte! men fråga om varför, och låt denne motivera sig. då kan du diskutera, ibland kommer ni fram till att betyget var rättvist ibland inte. en gång vägde jag från vg till mvg och då körde jag till med den fula " men för att söka in till univ. sen måste jag ha höga betyg" för jag visste att hon var typen man kan charma. det var enda gången jag gjort något "dåligt" för att få ett betyg. sen så har jag diskuterat och frågat och sånt uppskattas av lärarna (och senare fått komplettera för att komma upp eller har de ändrat sig när de ser hur engagerad jag varit eller att de fått upp ögonen för mig på ett annat sätt). MEN TJATA INTE.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

Du behöver ha koll på sådant för att få G, men det ingår i Sh A så du behöver alltså inte kunna något från början. Men du kan ju alltid läsa på lite innan så att du verkar påläst, alltid bra att ge ett kunnigt intryck redan från början om man skall ha MVG.

Men då är det ju ingen fara för min del då.. Ska börja lyda allas råd och börja "småfjäska" för so-lärarna då. Har aldrig fjäskat för en lärare förut, men vem vet jag kanske är en begåvning på det området 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

justdoit:

småfjäska

Var aktiv på lektionerna, räck upp handen osv. Det är viktigt.


   
SvaraCitera

justdoit:

Hörde att om man ska få bra betyg (mvg) i kurser som samhällskunskap b och samhällskunskap c så måste man kunna det här med de politiska ideologierna som t.ex liberalism, kommunism och allt vad det heter.. Stämmer det?

Du måste kunna politiska ideologier för att få G i samhällskunskap A?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

justdoit:

Men då är det ju ingen fara för min del då.. Ska börja lyda allas råd och börja "småfjäska" för so-lärarna då. Har aldrig fjäskat för en lärare förut, men vem vet jag kanske är en begåvning på det området 😉

haha ja man har ju sina mind tricks [crazy]


   
SvaraCitera