Aviseringar
Rensa alla

gymnasiet


Ha Ha
Ämnesstartare

Jag skäms alltid och vågar inte prata med andra eller står inför klassen och presentera något, som lärare bad mig att göra.
Vad kan jag göra för att inte skämmas när jag står inför klassen?


   
Citera

Jag har samma problem och det är svårt att göra något för att undvika att skämmas, det är bara så man är. Men om du utsätter dig för det du tycker är jobbigt kommer det tillslut bli lättare. Men glöm inte bort att de är många som känner samma och inget du behöver skämmas för.


   
SvaraCitera

Har du berättat för din lärare?


   
SvaraCitera
LadyE

Öva, öva, öva. De flesta tycker att det är jobbigt att stå och prata eller presentera något inför människor. Men det hjälper om du delvis övar på att prata inför klassen men även om du verkligen övar in det du ska säga. Ju bättre du kan det du ska presentera desto lättare blir det, gå omkring hemma och prata högt när du repeterar.


   
SvaraCitera
Ha Ha
Ämnesstartare

WeirdTeen:
Har du berättat för din lärare?
ja, det gjorde jag, men hon säger "försök ändå!" 


   
SvaraCitera
Ha Ha
Ämnesstartare

LadyE:
Öva, öva, öva. De flesta tycker att det är jobbigt att stå och prata eller presentera något inför människor. Men det hjälper om du delvis övar på att prata inför klassen men även om du verkligen övar in det du ska säga. Ju bättre du kan det du ska presentera desto lättare blir det, gå omkring hemma och prata högt när du repeterar.
ok, tack för uppmuntran! 


   
SvaraCitera
L Y S

Att ordentligt öva in vad man ska säga hjälper en hel del.
Sen kan du alltid prova med mantrat "Jag är bäst", "jag klarar det" eller nått liknande som ett sätt att tillfälligt boosta självförtroendet. Det funkar ett kortare tag, t ex för att klara en presentation.


   
SvaraCitera

Ha Ha:

Har du försökt berätta för någon annan vuxen än din lärare? Vårdnadshavare, någon annan lärare, kuratorn, skolsköterskan osv?


   
SvaraCitera
Ha Ha
Ämnesstartare

WeirdTeen:

Har du försökt berätta för någon annan vuxen än din lärare? Vårdnadshavare, någon annan lärare, kuratorn, skolsköterskan osv?
japp, det gjorde jag. Jag har pratat med kuratorn. 


   
SvaraCitera
Ha Ha
Ämnesstartare

L Y S:
Att ordentligt öva in vad man ska säga hjälper en hel del.
Sen kan du alltid prova med mantrat "Jag är bäst", "jag klarar det" eller nått liknande som ett sätt att tillfälligt boosta självförtroendet. Det funkar ett kortare tag, t ex för att klara en presentation.
OK, hoppas det funkar. Tack!


   
SvaraCitera
time
 time

Jag var likadan i gymnasiet, jag hatade att prata inför folk. Meeeen - jag övade. Jag skolkade inte från mina muntliga uppgifter utan jag tvingade mig genom dem för övningens skull och ju mer jag gjorde det desto lättare blev det. Brukade låtsas att jag skulle spela en karaktär som älskade att prata inför folk (haha) tills det gick över av sig själv.

Gick från att ha panikattacker vid muntliga arbeten till att plugga till lärare och prata inför helklass varje dag, så det går att fixa!


   
SvaraCitera
L Y S

Ha Ha: OK, hoppas det funkar. Tack!

En sak till, jag brukade öva hemma genom att föreställa mig att jag gör det på riktigt inför klassen. En slags simulering. Det dämpar också ångesten när det är dags på riktigt. Jag har också märkt att ens ångest inför händelser blir mindre om man går från att tänka "Jag vill inte!!!" till "Jag vill, det blir tungt men jag kommer ta mig genom det". Känslan av att ha gjort något trots att det var tungt är väldigt befriande och man känner en viss stolthet så det är värt det.


   
SvaraCitera

Du måste stå framför klassen några gånger för att du ska vänja dig vid situationen, det är inte direkt så att du kan lära dig att hantera en situation om du inte har gått genom många gånger.


   
SvaraCitera
EmmaJo

Öva mycket, precis som de flest skriver. Öva mycket hemma innan så att du känner dig säker på det. Du kan öva inför familj, vänner, husdjur, ett foto på din klass, etc.

Under själva presentationen finns det massor av tricks du kan använda, det är bara att googla. Här är några:
- Titta i pannan på folk istället för ögonkontakt om du tycker att det är svårt. Folk märker inte det.
- Stå inte still som en staty, ta några steg fram och tillbaka. Var lite rörlig helt enkelt.
- SE självsäker ut! Ha bra hållning, kläder du gillar etc.

Försök att tänka dig det värsta som kan hända. Kanske att du glömmer ett ord? Att du får hjärnsläpp? Det är inte så farligt egentligen om man tänker efter. Det händer alla. Och kom ihåg att resten av klassen står inför samma sak. De ska ju också hålla presentationer. Så du är inte ensam. 


   
SvaraCitera