Aviseringar
Rensa alla

Gymnasiet


Ämnesstartare

Hejsan, jag går i en årskurs i en gymnasieskola i Lund(spyken). 

sedan kanske dag två har jag känt att det inte är rätt för mig. Jag har en liten vängrupp som är helt okej!(de andra i min klass mobbar mig inte direkt men ger mig fel vibes).

spyken är som en sekt! Man måste prata på ett visst sätt, klä sig på ett visst sätt och även ha precis samma åsikter som alla andra. Ser man liksom inte ut eller är som alla så blir man stirrad på(de menar att man är öppen fast det är bara för folk som är som en). Jag är också van vid ett helt annat klimat(gick i en annan mindre stad förr) är liksom van med helt annorlunda människor.

samtidigt som jag brottas med att inte få psykiska sammanbrott i skolan så brottas jag med en språkstörning vilket gör det sociala mycket svårare(blir inte förvånad om det visar sig att jag har asperger när jag utreda för det när jag är 18).

det är också sjukt tråkig skola! Extremt höga mål, tråkiga lektioner och allmänt tråkiga dagar. Har redan varit deppig förra året och börjar bli det igen...

vad ska jag göra? De är inte speciellt taskiga mina klass”kompisar” utan liksom bara ger fel känslor för mig.


   
Citera
Ämnesstartare

Tråkigt att ingen svarar:(


   
SvaraCitera

Det låter verkligen inte kul! Jag vet väl inte riktigt vad en kan göra, men jag kan fråga den klassiska frågan: "Har du pratat med någon vuxen om det?" Sorry, men det behövde frågas. Du förtjänar ju att må bra! Glad Tråkigt med de där normerna du beskriver. Det bästa är väl att strunta i dem. Jag vet att det är mycket lättare sagt än gjort. Jag har själv gått i klasser där det har varit på liknande vis. Jag har väl kommit underfund med att om människor inte kan respektera mig för den jag är, så är det deras förlust, inte min. Jag vill inte omges av personer som bara respekterar folk som är som dem! Var på ett sätt som du känner dig bekväm med (så länge det inte skadar någon förstås), och kanske att du engagerar dig i skolmiljön. T.ex elevråd eller liknande. Jag vet några skolor som har ett Trygghetsteam också. Jag vet inte så mycket om din skola, men mitt främsta tips är väl att prata med en vuxen såsom lärare, någon i elevhälsoteamet, vårdnadshavare eller liknande. Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

WeirdTeen:
Det låter verkligen inte kul! Jag vet väl inte riktigt vad en kan göra, men jag kan fråga den klassiska frågan: "Har du pratat med någon vuxen om det?" Sorry, men det behövde frågas. Du förtjänar ju att må bra! Glad Tråkigt med de där normerna du beskriver. Det bästa är väl att strunta i dem. Jag vet att det är mycket lättare sagt än gjort. Jag har själv gått i klasser där det har varit på liknande vis. Jag har väl kommit underfund med att om människor inte kan respektera mig för den jag är, så är det deras förlust, inte min. Jag vill inte omges av personer som bara respekterar folk som är som dem! Var på ett sätt som du känner dig bekväm med (så länge det inte skadar någon förstås), och kanske att du engagerar dig i skolmiljön. T.ex elevråd eller liknande. Jag vet några skolor som har ett Trygghetsteam också. Jag vet inte så mycket om din skola, men mitt främsta tips är väl att prata med en vuxen såsom lärare, någon i elevhälsoteamet, vårdnadshavare eller liknande. Glad

Tack för tipset! 


   
SvaraCitera

Spyken är en rätt kass skola. Nu vet jag inte vilken årskurs du går i eller om du skulle kunna tänka dig byta skola men impius i helsingborg är sjukt bra och är npf anpassat. Lärarna är flexibla och kan göra individuella anpassningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Låter nice! Har du varit på spyken? 


   
SvaraCitera

Episkt att någon kan bekräfta mina fördomar om Lund eleverCool


   
SvaraCitera

Enda syftet med spyken är att alla pinn-rövade lunda ungar ska ha nånstans att hålla sig så dom inte kan störa alla andra. 
Sök till latin istället, beroende på vilken linje du vill gå såklart. Alla är lika töntiga i malmö men dom är åtminstonde inte hjärntvättade


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sgt.sunshine:
Enda syftet med spyken är att alla pinn-rövade lunda ungar ska ha nånstans att hålla sig så dom inte kan störa alla andra. 
Sök till latin istället, beroende på vilken linje du vill gå såklart. Alla är lika töntiga i malmö men dom är åtminstonde inte hjärntvättade

Klockren kommentar.


   
SvaraCitera

lundaelev:

Klockren kommentar.

Eller så hoppar du av gymnasiet och börjar jobba på ariman, enda stället i hela jävla lund där man verkligen får vara sig själv


   
SvaraCitera