Aviseringar
Rensa alla

Gymnasiet - gillar för många program för välja en bara


Ämnesstartare

Tjenare ;o

Har kollat runt lite på forumet här angående gymnasieval, letar efter en viss tråd efter någon som har ett samma problem som mig men hittade ingen. Alla trådar är antagligen om att man inte kan välja för man är osäker/ letar efter info om ett visst program / är trött på skolan vill hoppa av osv.

Det jag behöver hjälp med är att jag inte kan välja program eftersom jag gillar för mycket, för att kunna välja en enda alls. Gillar t.ex. samhällsprogrammet, byggprogrammet, barn&fritids, estetiska,handel och hotell&restaurang m.fl. ..
Det är samma sak med intressen och mitt liv för övrigt, har en tendens att prova en viss sak och gå sedan vidare med en annan då jag tappar lusten för det, ibland kommer lusten tillbaka. Detta har gjort att jag har provat en massa saker, och är ganska öppen för många möjligheter.
Det här skulle aldrig fungera ifall jag vill ha ett enda jobb som yrke :I

Har även gjort tester i böcker&nätet där man kan se vilket program som passar en, de är ganska stereotypiska eller baserar på ens intresse och jag lyckas dessutom få olika svar varje gång så ingen idé med att nämna dessa, eller att jag ska gå söka upp någon att prata med.

Kommer dessutom läsa IV ett år ungefär med tanke på mina dåliga betyg (120 P&8 IG + matte) och kommer då få tid på mig att läsa upp betygen. Undrar om det inte finns ett IV program där man kan få testa olika yrken eller har jag fått det om bakfoten?

Letar efter någon som har liknande problem, eller som kan hjälpa/tipsa mig.
Tacksam för svar, helst seriösa 😀


   
Citera

Är du hipster - Media/Estet bild
Är du tråkig och utan några speciella egenskaper - Samhälle
Är du emo - Estet musik
Har du en extern hårddisk full med porr - Teknik/El/Data
Är du en jävel på DoD - Natur


   
SvaraCitera

IamWonder:

Undrar om det inte finns ett IV program där man kan få testa olika yrken eller har jag fått det om bakfoten?

Min bror fick ha praktik när han gick IV om inte annat.


   
SvaraCitera

IamWonder:

byggprogrammet, barn&fritids

Hade valt nån av dem för de kommer du ha större chans att få jobb på utan att behöva plugga ytterligare. Man är sjukt skoltrött efter gymnasiet och om du läser t.ex. samhäll kan du ofta glömma att få ett okej jobb om du inte pluggar vidare. Samhäll tyckte inte jag heller att man lärde sig särskilt nytt eller användbart jämfört med vad du t.ex. lär dig på byggprogrammet, det var mest en upprepning av högstadiet och de kurser man fick lära sig något vettigt på kommer du ändå ha på bygg. Jag ångrade typ hela gymnasietiden och även nu efter att jag inte läste nåt praktiskt program istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Min bror fick ha praktik när han gick IV om inte annat.

Aha, trodde jag hade fel. Tydligen inte då


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Samhäll tyckte inte jag heller att man lärde sig särskilt nytt eller användbart jämfört med vad du t.ex. lär dig på byggprogrammet, det var mest en upprepning av högstadiet och de kurser man fick lära sig något vettigt på kommer du ändå ha på bygg.

Så du menar ungefär det man läst på SO:n? Har bra betyg i SO och skulle aldrig orka med att repetera vad jag läst. Tror jag kommer skippa samhälle då - trodde man fick lära sig något nytt -.-"


   
SvaraCitera

IamWonder:

Så du menar ungefär det man läst på SO:n? Har bra betyg i SO och skulle aldrig orka med att repetera vad jag läst. Tror jag kommer skippa samhälle då - trodde man fick lära sig något nytt -.-"

Alltså, klart du får lära dig nya grejer men mycket är upprepning av samma tugg. Beror såklart jättemycket på lärarna också. [crazy] Men typ historia och mycket annat läser man väl även på bygg och du kommer säkert kunna välja till en del av samhällskurserna som individuella val.


   
SvaraCitera

Natur is the way to go


   
SvaraCitera

Jag rekommenderar dig att gå en samhällsvetenskaplig linje, då det ger en bred grund för vidare studier, vilket är bra om du inte vet precis vad du vill syssla med. Sedan kan du alltid välja till andra ämnen som intresserar dig i form av individuella val.


   
SvaraCitera

Semi:

Är du en jävel på DoD - Natur

känner på mig att jag är sämst på d[sad]
klarade natur iaf[party]


   
SvaraCitera

till skillnad från zymbaline rekommenderar jag dig INTE att gå samhälle.

förvisso vet jag inte varför du har de betyg du har, men att välja ett program som du i princip måste vidareutbilda dig efter att ha läst känns inte som en jättebra idé om det är så att du är väldigt oambitiös/har svårt för dig i skolan


   
SvaraCitera

alltså... efter samhäll kan man väl göra typ ganska mycket jobb? sånt som inte kräver nån direkt utbildning, som jobba i butik och så?

Man behöver ju inte direkt ha gått handel för att bli anställd på H&M egentligen, bara en nice attityd


   
SvaraCitera