Aviseringar
Rensa alla

gymnasieval


Ämnesstartare

jag ska söka till gymnasiet nu om en vecka eller så, och jag funderar på att söka till sam språk programet.. men vad är det för snack om latin? måste man läsa det eller kan man välja bort det för jag vill inte slösa tid på det att lära mej det i onödan.

Sen, vad finns det mer att berätta om språk programmet?
Och vad finns det för bra skolor i stockholm? 🙂
tacksam för svar [smile]


   
Citera

Latin är vackert.


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Ungdomar.se/Önskemål och synpunkter på Ungdomar.se


   
SvaraCitera

Älskar latin. Varför vill man välja bort det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

christie:

jag vill inte slösa tid på det att lära mej det i onödan.

ligger ingen onöda på det området. du kommer verkligen ha nytta av latin. speciellt om du ska gå språkinriktat. latin är ju grund till de flesta språk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man måste läsa det tror jag, om inte skolan erbjuder något annat. Men annars är det latin som gäller. Tror det är gansla viktigt eftersom så många språk härstammar från latin.


   
SvaraCitera

sweetOrange:

ligger ingen onöda på det området. du kommer verkligen ha nytta av latin. speciellt om du ska gå språkinriktat. latin är ju grund till de flesta språk.

Word. Jag har bara läst latin i några veckor nu, men man har redan börjat hitta lånord (i synnerhet från participen) spontant i en hel del både svenska och engelska ord, och dessutom förstått enstaka ord som en gubbe sa på italienska (har bara läst germanska språk tidigare). Och det skulle inte förvåna mig om man dessutom har en hel del nytta av latinet om man vill prestera bra på ordförståelsedelen av högskoleprovet. Att många medicinska termer kommer från latinet är inte heller något minus, i synnerhet inte om man som jag är medicinintresserad...
Så latin är inte bortkastat. Dold text: Däremot jävligt jobbigt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beror på vilken skola, på vissa tror jag att man kan välja mellan typ latin och kinesiska. På Södra Latin tror jag att det är så, men på Norra Real finns bara latin. Kolla skolornas hemsidor dock. Man måste nog läsa något "exotisk" språk på varje sam-språk i alla fall, det är ungefär hela poängen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sweetOrange:

du kommer verkligen ha nytta av latin. speciellt om du ska gå språkinriktat. latin är ju grund till de flesta språk.

så jag kommer att ha lättare att lära mig tex spanska om jag läser latin? borde man inte kunne byta ut det mot en extra kurs i spanska istället?

sen, vet någon hur det är på kungsholmen, vad det har för språkval där osv? 🙂


   
SvaraCitera

latin suger, för jag förstår det inte, svenska är bra och kanske engelska också


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag håller med, jag förstår inte riktigt poängen för om jag läser lika mycket mer tex spanska lär jag mej väl ändå det fortare än om jag lägger ner tiden på att lära mig latin..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

christie:

jag håller med, jag förstår inte riktigt poängen för om jag läser lika mycket mer tex spanska lär jag mej väl ändå det fortare än om jag lägger ner tiden på att lära mig latin..

för att om du läser latin kan du lättare lära dig andra språk än bara spanska.
jag läser latin nu i nian, jag ser likheter mellan det och svenska, engelska, tyska och franska^^ känns lite coolt att kunna samma glosa på fem språk liksom.
termer, hur man bildar ord, språks utvecklingar och sånt blir liksom lite lättare med latin, då det är som en stabil grund för rätt mkt. för folk som har lite språkintresse kan det va underhållande och roande med latin.
latin är ju även historia, man brukar läsa lite om romarriket och så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I praktiskt betydelse har du ingen nytta alls av latin, rent relativt.

Språk inom stora industriländer är mera utbrett och är mer framtidsvänligt. Exempel är Tyska, kinesiska etc.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera