Aviseringar
Rensa alla

gymnasieval.


Ämnesstartare

Jag känner att jag är väldigt outbildad på vilka linjer man kan gå på gymnasiet, så ni om ni vill får ni gärna berätta vilken linje ni går/gick och vad som är/var bra med den linjen. :]


   
Citera

Jag gick Omvårdnad. Rätt enkel skolgång, mycket praktik på skolan jag gick på och framförallt så är det en yrkesförberedande linje, dvs, du blir undersköterska. När jag gick så fanns det inte, men på många andra omvårdnadsskolor så kan du välja olika inriktningar som räddningstjänst (brandkår/ambulans) eller polis t.ex.


   
SvaraCitera

Det är enkelt att välja linje:
Vilka ämnen gillar du i skolan, lr kanske vilka tkr du minst illa om

Gillar du NO och matte - välj natur
Gillar du SO och HI - välj samhälle
Gillar du SO och lite matte - välj samekonomi
Gillar du bild och form osv - Samhälle med konstinriktning lr liknande

Gillar du inga ämnen och tkr att skolan är värdelös - Välj Bygg


   
SvaraCitera

www.gymnasieguiden.se


   
SvaraCitera

Hell_man:

Gillar du inga ämnen och tkr att skolan är värdelös - Välj Bygg

Så sant så sant. Stämmer ganska bra faktiskt [bigsmile]


   
SvaraCitera

Wild:

Så sant så sant. Stämmer ganska bra faktiskt [bigsmile]

Kan inte direkt hålla med om att man ska välja Bygg. :p

Jag tycker skolan är helt värdelös för mig förutom ett ämne. Engelska. Och i Engelska C så får jag ändå inte ut så mycket utav det, eftersom mina kunskaper redan är såpass stora inom Engelska. Ändå går jag Natur/Natur för att ha mer allmänbildning än de flesta.

Men jag kommer i alla fall få ett slutbetyg. Att gå Bygg hade aldrig varit någonting för mig eftersom jag aldrig hade orkat lära mig snickra hus bara för att slippa plugga.


   
SvaraCitera

Avatar:

Kan inte direkt hålla med om att man ska välja Bygg. :p

Jag tycker skolan är helt värdelös för mig förutom ett ämne. Engelska. Och i Engelska C så får jag ändå inte ut så mycket utav det, eftersom mina kunskaper redan är såpass stora inom Engelska.

Haha är väl nästan likadan, engelska är det enda ämnet jag tycker är relativt kul, samhäll också iofs. Men iallafall så valde jag bygg, fick pisslärare och kommer aldrig orka bygga någon annans hus så blir helt enkelt att jag får gå om, igen.

Men klart, om man vill paja sin kropp när man är 40, och måste gå i förtidspension är bygg ett ganska bra alternativ. Valde det endast för att jag var så jävla skoltrött.


   
SvaraCitera

Hell_man:

Gillar du inga ämnen och tkr att skolan är värdelös

- välj media


   
SvaraCitera

Hell_man:

Gillar du inga ämnen och tkr att skolan är värdelös

- välj media


   
SvaraCitera

Cobrastyle:

- välj media

ops glömde den[smile]


   
SvaraCitera
Åtta

Hell_man:

Gillar du inga ämnen och tkr att skolan är värdelös

- Välj en friskola. [smile]


   
SvaraCitera

KamikazeTomten:

Jag gick Omvårdnad

Det går jag, mkt bra linje.

Cobrastyle:

- välj media

Ja om man är intresserad.


   
SvaraCitera

Åtta:

- Välj en friskola

Ja, om man är ett svin


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag valde bygg, riktigt gött faktiskt [smile]


   
SvaraCitera

Jag går samhäll. Det är bra om man vill skjuta upp det där med att fatta beslut om sitt faktiska yrkesval i minst tre år, alternativt vill spendera resten av livet med att göra något lagom meningslöst, typ bli genusvetare. Gick estet med bildinriktining i ett år, det är väl också relativt bra för precis samma syfte, men har inte helt sällan intagningsprov och är rätt drygt om man inte har ett aktivt intresse för saken. Samhäll är enklare i och med att det mest är allmänbildning.


   
SvaraCitera