Aviseringar
Rensa alla

Gymnasieval


Linda
Ämnesstartare

fler som ska söka till gymnasiet nu till våren eller som mins sina tankar kring ansökningen? Jag är riktigt kluven, jag vill helst gå 'där' men deras intagningspoäng är skyhöga, jag vill gärna gå på 'den' skolan också för deras spetslinje, eller 'den' skolan med deras utrikesprofil... Ja ni fattar... Jag står mellan framför allt tre val, men jag kan inte bestämma mig... Har pratat med syon men fick ingen klarhet alls där... Hur tänkte ni när ni valde eller ska välja? Vad prioriterade ni, hur valde ni? Asså valde ni smart, typ "bred linje", eller valde ni efter intresse och vad ni brinner för just nu and so on? 


   
Citera

Jag ska som förstahandsval välja en linje som jag är ganska säker på att jag inte kommer komma in på, då de tar in 8 st/år och har ca 80 poäng för lite . De 2 andra har jag fortfarande svårt att bestämma mig för.  Blir antingen transport, nån djurlinje eller hotell o turism.


   
SvaraCitera

Alltså, jag gick/går massa olika "linjer" och jag har bara tyckt att det vart intressant ett tag sen blir jag jättetrött på det. Främst vart det väl på grund utav att jag tyckte/tycker så mycket är intressant så jag vill göra 10 st linjer på 3 år gymnasiegång. Men man får juh dock bestämma sig för 1 st linje under 3 år... För dom vill att man ska bli bra på det och jobba som det.. Men jag vill lära mig om allt roligt dom har/hade.. Nu går jag dock en praktisk linje, restaurang men det är inget roligt längre. Vill verkligen inte gå ur skolan GråterGråterGråterGråterGråterGråter
Vill testa på massa saker, estetiska bild, foto. Frisör Galen Teoretiska linjer som natur och ekonomi... Ville testa allt men det får man inte..

Jag går somsagt restaurang nu och kommer gå ut som det om ett år. Har innan gått praktiska linjer som golvläggare, byggare, målare, bagare, konditori,servitör, och nu restaurang. Ledsen


   
SvaraCitera

sök till Flygteknikcenter Ljungbyhed! så får ni bo på internat och träffa sjukligt härligt folk o göra grejer ni aldrig trodde att ni skulle göra/våga göra 🙂


   
SvaraCitera

kombination, ville gå ett idrottsgymnasium, men gick samtidigt natur för att få en bred grund


   
SvaraCitera

undergrounds:
sök till Flygteknikcenter Ljungbyhed! så får ni bo på internat och träffa sjukligt härligt folk o göra grejer ni aldrig trodde att ni skulle göra/våga göra 🙂

går ju inte att söka till en skola bara för att man vill bo på internat...


   
SvaraCitera

undergrounds: sök till Flygteknikcenter Ljungbyhed!

ånfrar att inte jag gjorde dt 


   
SvaraCitera

Är det verkligen någon skillnad mellan olika gymnasium? 


   
SvaraCitera

S3ON:

ånfrar att inte jag gjorde dt 

de borde du, det är svin kul!


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

går ju inte att söka till en skola bara för att man vill bo på internat...

jag menade mer att om du är tekniskt intresserad och är sugen på att bo på internat så är det en skola för dig


   
SvaraCitera

undergrounds:

de borde du, det är svin kul!

aha, får ni inte flyga flygplan? LedsenRodnar


   
SvaraCitera

S3ON:

aha, får ni inte flyga flygplan? LedsenRodnar

nä, bara laga 🙂 finns inga gy-utbildningar för pilot längre :/


   
SvaraCitera

Jag Sökte skolan som jag mig bäst intryck vid öppet hus 


   
SvaraCitera

Mitt bästa tips är att gå på öppet hus. Jag gick på många öppet hus när jag valde för ett år sedan. Man får verkligen att mycket bättre bild av skolan än vad som står i katalogerna och på hemsidorna. Man kan se hur fräscht det är, hur engagerade, intresserade och trevliga eleverna är m.m. Ta också gärna reda på vad det är för poäng på skolan så kan du också få en bild av hur engagerade eleverna är. En annan intressant sak är hur eleverna är, vilka bakgrunder de har osv. Jag valde en skola först men ändrade mig i omvalsperioden till en skola som verkade ha mycket mer trevliga elever med många olika bakgrunder. Nu är jag jätteglad för att jag bytte! Prata också gärna med trovärdiga personer som du känner syskon, kompisar m.m. som har hört saker om skolorna för att få en bild av hur det verkar att faktiskt gå där. Men som sagt, gå på öppet hus och bilda din egen uppfattning! Lita inte bara på vad andra säger! Gå dit och känn in atmosfären i skolan. Ta mycket tid på dig att göra ett ordentligt val, har många kompisar som inte gjorde ett särskilt aktivt val och bara tog något som lät bra utan att gå dit eller lät sina föräldrar välja och nu inte alls trivs särskilt bra. 


   
SvaraCitera

Jag ska välja i vår och kommer välja det som jag är intresserad av (sam) och som tur är är det ju en bred linje så om jag inte är lika intresserad av det sen är det ju lugnt. 🙂


   
SvaraCitera