Aviseringar
Rensa alla

Gymnasieval?!


Ämnesstartare

Tjena jo jag ska välja gymnasie typ nu och jag är helt lost, jag har tänkt lite på globala och st eriks. Men skulle ni kunna ge lite förslag och säga varför ni tycker dessa gymnasien är bra/dåliga. Föresten så har jag inte så höga meritpoäng://


   
Citera

Vilken stad är det?


   
SvaraCitera

det viktigaste är egentligen att du bestämmer dig för vilken linje du vill gå, gymnasium är inte alls lika viktigt

om du vill veta mer om hur det är på skolorna föreslår jag att du dels kollar upp om respektive skola har öppet hus snart, alternativt om du kan få komma och hälsa på på skolorna


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:
Vilken stad är det?

Stockholm 


   
SvaraCitera

Tibblegymnasiet 😕
Nej jag har inte bra koll på Stockholms gymnasieskolor faktiskt.

Men som person ovan skrev så bör du först välja en linje.


   
SvaraCitera
Filraz

vad har du för poäng? #idontjudge


   
SvaraCitera

Gymnasie är inte så himla viktigt. Det spelar faktiskt ingen roll vilken linje du väljer. Välj något kul istället för att tänka på att du måste plugga något vettigt.


   
SvaraCitera

Kan bara ge några mer allmänna tips inför gymnasievalet: 
Börja med att bestäm dig för linje. Sedan kan de välja skola efter det du söker. Ska skolan vara stor eller liten? Har skolan ett dåligt/bra rykte (ifall den har rykte att t.ex vara stökig osv kan det stämma)? Googla runt lite efter svar och självklart: Gå på öppna hus, ställ frågor!!!


   
SvaraCitera

Hmm tips är att välja en skola men låga intagnignspoäng! De är oftare enklare att få högre betyg där vilket kmr ge dig större möjligheter efter gymnasiet!! Jag gjorde motsatsen och valde ett gymnasie med hög intagning ångrar mig djupt 


   
SvaraCitera
Berit

gör sånt där besök under en skoldag, kommer inte ihåg vad det heter. Då får du se hur lärarna/eleverna är i grupp, din klass ksk inte blir likadan men. Det är skitkul om du funderar på yrkes


   
SvaraCitera

Kattmosan123:
Tjena jo jag ska välja gymnasie typ nu och jag är helt lost, jag har tänkt lite på globala och st eriks. Men skulle ni kunna ge lite förslag och säga varför ni tycker dessa gymnasien är bra/dåliga. Föresten så har jag inte så höga meritpoäng://

Ta tag i dina betyg o kämpa upp ditt meritvärde så mycket du kan. Hård konkurrens där ute.. Vill inte pressa dig eller nåt, men lycka till! 


   
SvaraCitera

Globala är väl miljö, hållbar utveckling medans st eriks är estet? Eller är jag helt vimsig nu? Helt olika saker i så fall, om jag har rätt alltså.


   
SvaraCitera

Alltså typ Globala är ju ganska "vänster" om du förstår, inget dåligt med det men alla där är väldigt PK och man skulle nog bli mobbad om man var moderat typ.. synd men det är en jättebra skola!! Känner många som går där, dock säger några att det är lite lalligt, lärare är borta, vikarier är inte där osv men tror du lär dig relativt mycket när det väl är skola. Vet inte mycket om St Eriksplan men har en känsla av (rätta mig om jag har fel) att det är lite motsatsen till Globala, alltså lite överklass typ. Vill du gå på en skola som är mer neutral tänker jag väl typ Värmdö Gymnasium (ligger i Sthlm på gullmarsplan) eller Kärrtorp, Frysen? Alla ligger relativt centralt och är ganska "politiskt neutrala" om man säger så. Har hört mycket bra om de skolorna


   
SvaraCitera