Aviseringar
Rensa alla

Gymnasieval: Förstöra sitt liv eller sopa banan?


Ämnesstartare

Emopinglan13:

Bara för att man har 285p så betyder det inte att man borde bli professor i fysik. 300p kan vilkenmedelmåtta som helst få. [tired]

Ja men det är ändå ett lågstatus-jobb om man tar den infallsvinkeln, sa aldrig att hon behövde bli nån direkt professor...


   
SvaraCitera

Fru Musica:

Göra som jag själv vill: ja!

Mm du nu väljer op tänk på att att läsa dem kurser som behövs för högskolestudier.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fru Musica:

eller 285 om man räknar bort ett ämne)

och eftersom man gör det är väl det fullständigt irrelevant information[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Emopinglan13:

300p kan vilkenmedelmåtta som helst få. [tired]

[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vill du gå omvårdnad, gå omvårdnad. kolla bara upp om du har möjlighet att lägga till kurser (om du går på ett större gymnasium är det säkert möjligt) så att du har alla kurser som krävs för att kunna söka till t ex psykologprogrammet efter gymnasiet 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alltså... jag är 21 år och kan säga till dig att gymnasiet inte har så stor betydelse i vad du ska bli sedan. det viktigaste är att du är behörig till högskolestudier inom de områden du är intresserad av. och om du ska bli det så är det bra att ha gått en sam-linje eller natur-linje.

med största sannolikhet kommer du att ha ändrat dig under dina gymnasiestudier. och då är det bra att ha gått något som ger bred behörighet.

gymnasiet har inte så stor betydelse egentligen (vet att det är jätte stort för dig just nu). utan det är på högskolan allt börjar. då kan du tex välja fritt mellan olika kurser o komponera ihop ett eget program som passar dig.

ett annat tips jag har till dig är att gå i en skola med högre intagningspoäng. jag kan inte nog förklara vikten av ambitiösa klasskamrater när man själv vill komma någon vart. att gå i en klass med ambitiösa hjälper en på flera olika sätt som man inte visste innan, det är jätte jätte viktigt. enligt mig är det det viktigaste för dig nu. gå sam-linjen och på en skola med hög intagningspoäng. det är mitt råd!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, läkare vill jag inte bli. Man kan inte gå omvårdnad då heller, man måste läsa matte D och hålla på 🙂
Och natur/natur verkar lite tråkigt... jag gillar inte matte och NO så mycket.
Tack alla som försöker hjälpa till [cute]


   
SvaraCitera

Samhäll med omvårdnad som inriktning skulle passa dig bra tror jag [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Natur med medicininriktning? Det går jag.
Matte tycker jag inte är någon höjdare heller, speciellt nu när jag är så seg i huvudet av vissa orsaker, men viljan är allt. Jag har klarat A (galant) och B hittills och nu sitter jag med matte C.
Fast å andra sidan tänker jag bli farmaceut och då är biologi/kemi A och O


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wastedp0tential:

Samhäll med omvårdnad

Var finns det i Stockholm? Jag har kollat gymnasium.se men hade inte turen med mig.

Mårran:

Natur med medicininriktning

Ja, jag har funderat på det. Går du på Didaktus?


   
SvaraCitera

det viktigaste är inte vilken linje du går, det är kurserna du erbjuds och faktiskt läser! kolla upp vilka kurser du behöver ha läst för att komma in på den högskoleutbildning du vill gå.


   
SvaraCitera

Fru Musica:

Var finns det i Stockholm?

Läste inte nånstans att det skulle vara i Stckholm. [crazy] Vet iallafall att den linjen finns på Erik Dahlbergsgymnasiet i Jönköping.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fru Musica:

Ja, jag har funderat på det. Går du på Didaktus?

Nix, jag är norrlänning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag skulle ändå säga natur. Risken finns att du tröttnar på en linje som omvårdnad, även jag mycket väl kan förstå ditt intresse av medicin och att hjälpa människor. Men omvårdnad är egentligen inte riktigt utformat för folk som kan ha intresse av att plugga vidare sedan. Visst kan du bli sjuksköterska och allt det där, men det kan du lika gärna även om du läser natur. Läser du natur kan du dessutom bli läkare, tandläkare, socinom, psykolog eller veterinär eller något annat som du kanske hellre vill hålla på med vid studenten om tre år. Vill du ta dig igenom skolan med minimal ansträngning och är absolut säker på att det är sjuksyrra du vill bli och inget annat, så kan du väl läsa OP. Men trist om du ångrar dig sedan och lik förbannat får en massa eftersläpsplugg på det du hoppades slippa genom att välja OP.

Ibland är det värt att få slitet undanstökat från första början (skolan är helt enkelt inte odelat rolig och intressant tyvärr, men det är ju inte huvudsyftet med den heller). Risken är nämligen stor att du bara skjuter på slavgörat som du sannolikt måste igenom för att skaffa dig möjligheter/frihet att välja jobb sedan. Med 295 p är du ju uppenbarligen hyggligt studiebegåvad i alla fall, så du borde ha goda möjligheter att klara dig bra utan att fullständigt plugga sönder dig på en linje som natur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

De flesta jobben på min tänkbara yrken-lista gick det att gå omvårdnadsprogrammet för. T.ex. psykolog, socionom, sjuksköterska, barnmorska, ambulanssjukvårdare m.m. Jag har kollat upp det på universitetshemsidor.
Jag är inte särskilt duktig på, eller intresserad av, matte eller NO (förutom biologi), och därför känns inte natur så kul.


   
SvaraCitera